نوشته شده توسط : علی صیفوری
ما هي مدينة سيفار؟
"مدينة الجن والفضائيين".. قصة "سيفار" المدينة الغامضة في صحراء الجزائر
تقرير من "أنا العربي" يتناول قصة مدينة سيفار الغامضة في صحراء الجزائر 
تقع مدينة سيفار الغامضة في سلسلة "طاسيلي ناجر" وسط الصحراء الكبرى بولاية إليزي جنوب شرقي الجزائر، ويعود تاريخها إلى آلاف السنين.
ويقول بعض العلماء: "إن تاريخها يعود للعصر الحجري الحديث". فمن جاء إلى مدينة جانت ولم ير سيفار، فإنه لم ير شيئًا مهمًا، بحسب المرشد السياحي في مدينة سيفار مشار إبراهيم. ويقول: "مهما رأى من أماكن أخرى في أنحاء العالم". 
اكتشاف سيفار
وبحسب أحد جيران مدينة سيفار، أيوب بركا، فقد "اكتُشفت سيفار قديمًا من السكان المحليين، وقد جاء رجل أوروبي اسمه هينري إليوت وأعلن اكتشافها؛ أمّا الدليل السياحي فهو الشيخ جبريل إيك محمد".
ويضيف إبراهيم: "إنّ هذا الأوروبي جاء إلى سيفار في وقت الاستعمار الفرنسي وكان الحاكم العسكري المسؤول حينها اسمه كولونيل روسي حاكم ولاية جانت".
وجاء الرقيب هنري إليوت إلى المنطقة التي يسكن بها الشيخ جبريل واتفق الاثنان ونزلا إلى منطقة في سيفار وأقاموا مركز مخيمهم. 
الشجرة الفريدة
ويوجد في الصحراء العظيمة شجرة يعود تاريخها إلى آلاف السنين وهي غير موجودة في العالم والوحيدة الموجودة في الصحراء. وهي مسجلة ومحمية في منظمة اليونيسكو. 
ويبلغ عمر هذه الشجرة حوالي 2000 أو 3000 سنة وكان الشيخ جبريل يسكن أسفل هذه الشجرة. 
وقد اختلف كثيرون قديمًا في تسمية المدينة، وهناك من يقول إن الاسم يأتي من تمر النيجر وطرحه فعندما رأوا المنطقة صفراء اللون قالوا هي ذلك التمر القادم من النيجر ومنطقة طارجة الحدودية سابقًا، بحسب إبراهيم. 
وتعني كلمة سيفار جبلًا فيه حجارة صفراء، والجبل في سيفار محدّب وشكله مثل التمر الأصفر، ولذلك سميّت سيفار.
رسوم الجن أو الفضائيين
ورويت عن سيفار أو "الأعجوبة الثامنة" كما يصفها كثيرون، أساطير وغرائب مختلفة أثارت حيرة من يزورها وبعض جيرانها، من بينها رواية المدينة المفقودة والجن.
وتقول هذه الرواية إنّ الرسومات والنقوشات الصخرية المنحوتة على الجبال مرسومة من طرف الجن.
كما يتداول سكان المنطقة رواية مفادها بأن الرسومات على صخور المدينة، لم يرسمها أهل الأرض بل سكان الفضاء. وقال إبراهيم: "إن مختلف المكتشفين لهذه الآثار قالوا إنها ربما رُسمت من طرف الفضائيين".
تجذب مدينة سيفار الغامضة والزاخرة بالعجائب آلاف السياح سنويًا- تويتر
ومن جهته، قال المؤرخ التاريخي فريد ايغيل احريز: إن بعض الرسوم تمثّل أجسامًا غريبة ولا يعرفونها ولهذا قالوا إن الكائنات الفضائية رسمتها. وأضاف: "جاؤوا من الفضاء في هذه المنطقة ولهذا نجد هذه الرسومات".
وبحسب إبراهيم، تفيد هذه الرواية بأن هذه الشعوب التي قطنت المدينة كانت تتمتع بطاقات هائلة ولربما تطورات مذهلة لذلك فإن مختلف التطورات والاختراعات والتجارب التي قاموا بها أحدثت فيهم التدمير والاختفاء الذاتي ما أخفى ملامح هذه المدينة.
"مثلث برمودا الجزائر"
كما يسمي البعض المدينة بـ"مثلث برمودا الجزائر" كون أن أجزاء منها لم يصل إليها المستكشفون بعد، حتى الذين قاموا بالاكتشافات الكبرى في المدينة لم يستطيعوا الدخول لكامل هذه المدينة بسبب شساعتها ولصعوبة طرقها.
وقال إبراهيم: "هنا تحضر قصة الساحر الذي قيل إنه دخل أحد كهوف هذه المدينة برفقة 30 شخصًا ولم يعد منه غير هذا الساحر".
وعلى الرغم من تداول هذه الروايات لعقود من الزمن إلّا أن هناك من يفنّد تلك الأساطير ويقول إنها مجرّد شائعات.
وقال أحد جيران المدينة: "عاش فيها أجدادنا وأجدادهم فقط، كل هذا محض إشاعات"، مضيفًا يعتقدون أنها المدينة المفقودة ونحن نراها مغارات وكهوف وكأنها منازل في الصحراء".
وقال بن شرودة أحمد وهو من جيران مدينة سيفار: "لم نسمع عن الجن أو نرهم في سيفار، هو كلام الخائفين نحن لم نسمعهم".
وتجذب المدينة الغامضة والزاخرة بالعجائب آلاف السياح سنويًا، ويتوافدون منذ عقود متحدين صعوبة الطريق الواصل إليها. وتسمى أول منطقة تبدأ بها الرحلة إلى سيفار "تاسا توفت". وتتوقف السيارات هناك وتستخدم الحمير فقط في الرحلة إلى المدينة.


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
????ذكر قبيلة خزاعة في القرآن والسنة والأثر
في القرآن
قال الله تعالى: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ ٦﴾ سورة الحجرات.
نزلت في الوليد بن عقبة بن أبي معيط، بعثه رسول الله ﷺ إلى بني المصطلق من خزاعة، وكان بينه وبينهم عداوة في الجاهلية، فلما سمع به القوم تلقوه تعظيما لأمر رسول الله ﷺ، فحدثه الشيطان أنهم يريدون قتله فهابهم فرجع من الطريق إلى رسول الله ﷺ فقال: «إن بني المصطلق قد منعوا صدقاتهم وأرادوا قتلي»، فغضب رسول الله ﷺ وهم أن يغزوهم، فبلغ القوم رجوعه فأتوا رسول الله ﷺ، فقالوا: «يا رسول الله سمعنا برسولك فخرجنا نتلقاه ونكرمه ونؤدي إليه ما قبلناه من حق الله - عز وجل -، فبدا له الرجوع، فخشينا أنه إنما رده من الطريق كتاب جاءه منك لغضب غضبته علينا، وإنا نعوذ بالله من غضبه وغضب رسوله»، فاتهمهم رسول الله ﷺ، وبعث خالد بن الوليد إليهم خفية في عسكر وأمره أن يخفي عليهم قدومه، وقال له: «انظر فإن رأيت منهم ما يدل على إيمانهم فخذ منهم زكاة أموالهم، وإن لم تر ذلك فاستعمل فيهم ما يستعمل في الكفار»، ففعل ذلك خالد، ووافاهم فسمع منهم أذان صلاتي المغرب والعشاء، فأخذ منهم صدقاتهم، ولم ير منهم إلا الطاعة والخير، فانصرف إلى رسول الله ﷺ وأخبره الخبر، فأنزل الله تعالى الآية تكذيباً للوليد وتبرئة لقبيلة خزاعة.
 
قال الله تعالى: ﴿قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ ١٤﴾ سورة التوبة.
وأخرج ابن أبي حاتم وأبو الشيخ عن السدي في قوله {ويشف صدور قوم مؤمنين} قال: هم خزاعة يشفي صدورهم من بني الدئل بن بكر {ويذهب غيظ قلوبهم} قال: هذا حين قتلهم بنو الدئل بن بكر وأعانتهم قريش. وأخرج أبو الشيخ عن قتادة {ويذهب غيظ قلوبهم} قال: ذكر لنا أن هذه الآية نزلت في خزاعة حين جعلوا يقتلون بني الدئل بن بكر بن عبد مناة بمكة.
 
في السنة
يقول ابن إسحاق في كتابه السيرة النبوية:
   خزاعة (قبيلة) كانت خزاعة مسلمهم ومشركهم عيبة نصح لرسول الله ﷺ بتهامة، صفقتهم معه لا يخفون عنه شيئاً كان بها   خزاعة (قبيلة)
 والعيبة: «ما توضع فيه الثياب لحفظها أي أنهم موضع النصح له والأمانة على سره، كأنه شبه الصدر الذي هو مستودع السر بالعيبة التي هي مستودع الثياب».


:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
نبذة عن أصل و تاريخ العقال يعرف العقال كجزء من الباس العربي التقليدي, الذي ما زالت تحافظ عليه بعض الدول العربية فيرتديه الرجال بشكل يومي فوق الغترة أو غطاء الرأس, و قد عرف سكان الجزيرة العربية و بلاد الشام بارتدائه منذ القدم، فللعقال دلالات و معاني كثيرة عن الرجال العرب فهو ليس جزء من الزي العربي فقط بل هو رمز للرجولة و الاصالة، و يوجد العقال بانواع و الوان كثيرة لكن الدارج منها في الثقافة العربية و المتعارف عليها هو اللون الاسود. أصل و تاريخ العقال و تختلف الرويات حول أصل و تاريخ العقال, فمنهم من يرى أن العقال جاء بسبب التكيف مع طبيعة المنطقة, إذا أن ارتداء الغترة أو غطاء الرأس أمر مهم بحكم طبيعة الرملية و حرارة الشمس في المنطقة فتراهم يغطون به رؤسهم, و أحياننا وجوههم إذا ما اقتضت الحاجة, وهو ما جعلهم يعتمرون العقال من أجل تثبيت غطاء الرأس هذا. و في رواية أخرى أن العقال هو ما كانوا يربطون به الناقة من أجل تثبيتها في مكان ما, وحين يرغبون التنقل بها, يفكون هذا القيد و يضعونه فوق الغترة أو غطاء الرأس لحين حاجتهم إليه عند التوقف عن المسير لمعاودة ربط الناقة به, و هي رواية مرجحة أيضا, و يرى البعض أنه قد يكون السوط الذي يضربون به الدواب لحثها على المسير و حين يفرغون من الحاجة إليه يحتفظون به على رؤسهم لمعاودة استخدامه عند الحاجة. كلتا الروايتين مرجح بحكم إقبال الناس على التكيف بطريقة بسيطة مع نمط حياتهم, و لكنهما أيضا لا يفسران شكل و نمط العقال المتعارف عليه, إذا تقول رواية ثالثة عن أصل العقال بما لا يتناقض مع الروايتين السابقتين, أن لون العقال لم يكن مهما, و ليس موحدا, فكان يكفي أن يفي بالغرض الذي وضع لأجله, و لكن لون العقال الأسود الذي درج إلى أن بدأ البعض بتغيره يعود إلى واقعة معينة, وهي خروج المسلمين من الأندلس, إذ يقال أنهم ارتدوه باللون الأسود كنوع من الحداد, و تعهدوا بأن يحافظوا عليه على رؤسهم كي لا ينسوها, و تعبيرا عن نيتهم لستعادتها فيما بعد. شكل العقال في الأونة الأخيرة, تغير شكل العقال, فقام البعض بجعله أكثر سمكا, و غير في ألوانه و أضاف البعض الأخر القصب اللامع إليه, من باب معاملته كأكسسوار تقليدي بحلة عصرية, إلا أن العقال الأسود المكون من طارتين ما زال الأكثر سيوعا و انتشارا إلى الأن، ويكون شكل العقال دائريا يوضع أعلى الراس فوق الغترة لتثبيتها. تاريخ العقال المقصب العقال المقصب لا يختلف عن العقال العادي او العقال الاسود من حيث المبدأ و الدلالات التي يعنيها للرجل العربي، لكن جاءت فكرة العقال المقصب لتمييز كبار الشخصيات و الامراء و الملوك عن عامة الشعب، فقد انتشر العقال المقصب في العهد القديم وما زال موجود في بعض دول الخليج، أما
 ‏‪ في العهد القديم وما زال موجود في بعض دول الخليج، أما بالنسبة لبعض الدول العربية فيكون العقال المقصب جزء من التراث العربي الذي لا غنى عنه. تاريخ العقال العراقي تطور العقال عبر الزمن من كونه مجرد حبل تعقل به الناقة، أي تربط به، كي لا تتحرك من مكانها، الى رمز يفخر به سكان مناطق واسعة من العراق والخليج وبلاد الشام. فتعددت أنواعه واختلفت أشكاله عبر السنين لكنه لايزال يمثل قيما خاصة عند المهتمين به كالكبرياء والكرامة، فسقوط العقال حسب الأعراف العشائرية يعني سقوطا لتلك القيم، ويعود تاريخ العقال في العراق الى الزمن القديم فالعقال عند أهل العراق رمزا. تاريخ العقال السعودي يعود تاريخ لبس العقال عند السعوديين الى الزمن القديم، و يشتهر العقال السعودي بلونه الأسود الغامض، ويرمز العقال الى الاصالة و الفخر و الانتماء للوطن العربي و الخليج العربي بشكل خاص، ويتميز الرجل السعودي بثوبه و غترته و عقاله الأسود الذي يعتبر الزي الرسمي في بلادهم وفي جميع مناطق المملكة العربية السعودية تاريخ العقال الفلسطيني كان العقال الفلسطيني يستخدم منذ الزمن، لكن اليوم قل استخدامه بين فئة الشباب، وكان العقال الفلسطيني يعبر عن عزة و كرامة الرجل و الانتماء للوطن و الأمة العربية بشكل عام، وكان العقال الفلسطيني زي رسمي عندهم فكان يوضع على الرأس في كل الاوقات و المناسبات. تاريخ العقال الأردني العقال الاردني هو يعتبر رمزا للنخوة والرجولة والشموخ والإباء والعزة والكرامة، فتاريخ العقال الاردني يعود الى زمن بعيد جدا، فهو جزء من الزي  الاردني الذي عرف قديما و حاضرا، والعقال الاردني عند الاردنيين هو رمزا وطنيا للرجولة والنخوة والفداء


:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
قصة وعبرة
 
ﻛﺎﻥ ﻫﻨﺎﻙ ﺷﻴﺦ ﻳﻌﻠﻢ ﺗﻼﻣﻴﺬﻩ ﺍﻟﻌﻘﻴﺪﺓ
ﻳﻌﻠﻤﻬﻢ " ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ " ﻳﺸﺮﺣﻬﺎ ﻟﻬﻢ ﻳﺮﺑﻴﻬﻢ ﻋَﻠَﻴْﻬﺎ
 
ﻭﻓﻲ ﻳﻮﻡ ﺟﺎﺀ ﺃﺣﺪ ﺗﻼﻣﺬﺓ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﺑﺒﻐﺎﺀ ﻫﺪﻳﺔ ﻟﻪ ﻭﻛﺎﻥ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﻳﺤﺐ ﺗﺮﺑﻴﺔ ﺍﻟﻄﻴﻮﺭ ﻭﺍﻟﻘﻄﻂ
ﻭﻣﻊ ﺍﻷﻳﺎﻡ ﺃﺣﺐ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﺍﻟﺒﺒﻐﺎﺀ ﻭﻛﺎﻥ ﻳﺄﺧﺬﻩ ﻣﻌﻪ ﻓﻲ ﺩﺭﻭﺳﻪ ﺣﺘﻰ ﺗﻌﻠﻢ ﺍﻟﺒﺒﻐﺎﺀ ﻧﻄﻖ ﻛﻠﻤﺔ
" ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ " !!
 
ﻓﻜﺎﻥ ﻳﻨﻄﻘﻬﺎ ﻟﻴﻞ ﻭﻧﻬﺎﺭ … ﻭﻓﻲ ﻣﺮﺓ ﻭﺟﺪ ﺍﻟﺘﻼﻣﺬﺓ ﺷﻴﺨﻬﻢ ﻳﺒﻜﻲ ﺑﺸﺪﺓ ﻭﻳﻨﺘﺤﺐ
ﻭﻋﻨﺪﻣﺎ ﺳﺄﻟﻮﻩ ﻗﺎﻝ ﻟﻬﻢ :
 
ﻗﺘﻞ ﻗﻂ ﺍﻟﺒﺒﻐﺎﺀ
ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ ﻟﻪ أﻟﻬﺬﺍ ﺗﺒﻜي
 
ﺇﻥ ﺷﺌﺖ ﺃﺣﻀﺮﻧﺎ ﻟﻚ ﻏﻴﺮﻩ ﻭﺃﻓﻀﻞ ﻣﻨﻪ
 
ﺭﺩ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﻭﻗﺎﻝ :  ﻻ ﺃﺑﻜﻲ ﻟﻬﺬا ﻭﻟﻜﻦ ﺃﺑﻜﺎﻧﻲ ﺃﻧﻪ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﻫﺎﺟﻢ ﺍﻟﻘﻂ ﺍﻟﺒﺒﻐﺎﺀ ﺃﺧﺬ ﻳﺼﺮﺥ ﻭﻳﺼﺮﺥ  ﺇلى ﺃﻥ ﻣﺎﺕ ﻣﻊ ﺃﻧﻪ ﻛﺎﻥ ﻳﻜﺜﺮ ﻣﻦ ﻗﻮﻝ( ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ)
 
ﺇﻻ ﺃﻧﻪ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﻫﺎﺟﻤﻪ ﺍﻟﻘﻂ ﻧﺴﻴﻬﺎ ﻭﻟﻢ ﻳﻘﻢ ﺇﻻ ﺑﺎﻟﺼﺮﺍﺥ
 
ﻷﻧﻪ ﻛﺎﻥ ﻳﻘﻮﻟﻬﺎ ﺑﻠﺴﺎﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﻭﻟﻢ ﻳﻌﻠﻤﻬﺎ ﻗﻠﺒﻪ ﻭﻟﻢ ﻳﺸﻌﺮ ﺑﻬﺎ
 
ﺛﻢ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﺸﻴﺦ :ﺃﺧﺎﻑ ﺃﻥ ﻧﻜﻮﻥ ﻣﺜﻞ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺒﺒﻐﺎﺀ ﻧﻌﻴﺶ ﺣﻴﺎﺗﻨﺎ ﻧﺮﺩﺩ " ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ " بأﻟﺴﻨﺘﻨﺎ ﻭﻋﻨﺪﻣﺎ ﻳﺤﻀﺮﻧﺎ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻧﻨﺴﺎﻫﺎ ﻭﻻ ﻧﺘﺬﻛﺮﻫﺎ ﻷﻥ ﻗﻠﻮﺑﻨﺎ ﻟﻢ ﺗﻌﺮﻓﻬﺎ..
 
ﻓﺄﺧﺬ ﻃﻠﺒﺔ ﺍﻟﻌﻠﻢ ﻳﺒﻜﻮﻥ ﺧﻮﻓﺎ ﻣﻦ ﻋﺪﻡ ﺍﻟﺼﺪﻕ ﻓﻲ     " ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠـّﻪ "
 
ﻭﻧﺤﻦ ﻫﻞ ﺗﻌﻠﻤﻨﺎ " ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ " ﺑﻘﻠﻮﺑﻨﺎ
 
ﻣﺎ اﺭﺗﻔﻊ ﺷﻲﺀ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﺴﻤﺎﺀ ﺃﻋﻈﻢ ﻣﻦ ﺍﻹﺧﻼﺹ , ﻭ ﻻ ﻧﺰﻝ ﺷﻲﺀٌ ﺇﻟﻰ ﺍﻷﺭﺽ ﺃﻋﻈﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ , ﻭ ﺑﻘﺪﺭ ﺍﻹﺧﻼﺹ ﻳﻜﻮﻥ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ .
 
ﺍﻟﻠﻬﻢ اﺭﺯﻗﻨﺎ ﺍﻹﺧﻼﺹ ﻓﻲ ﺍﻟﻘﻮﻝ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ
 
أمين يارب العالمين 
 
┏━━

:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

اصل قبیلة خزاعه و وجه تسمیتها:

قبیلة خزاعه قحطانیة الاصل وتفرقت(انخزعت) من قبیلة الازد. عمرو مزیقیاء کان ملک بلد الیمن آناذاک وکان له اثنین اولاد معروفین وهم : 1- الحارث(حارثه)2- الثعلب(ثعلبه)، زمن انهیار سد المارب، انهارت وهاجرت بعض الناس من الیمن الی بلدان اخری، اولاد عمرو مزیقیاء من اهم الناس الذین تفرقوا وانخزعوا من قبیلة الازد وسکنوا فی المملکة العربیة السعودیه، الشخص الذی اسس قبیلة خزاعه هو الحارث(الحارثه) وینحسب الجد الجامع لقبیلة خزاعه بحیث هو المبدع وموسس هذه القبیله.



:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

الصاروخ الباليستي أو الصاروخ القوسي أو القذيفة التسيارية هو صاروخ يتّبع مساراً منحنياً (أو شبه مداري)، وهو مسار يتأثّر حصراً بالجاذبيّة الأرضيّة والاحتكاك الهوائي. له القدرة على حمل أنواع مختلفة من الرؤوس الحربية مثل الرؤوس الكيميائية (النووية) والشديدة الانفجار أي إنه السلاح الذي لا يعرف الحدود بين الدول.

ويعدّ الصاروخ الباليستي من إمكانات الردع "القوية"، ويمتاز بالقدرة على الوصول الى اهداف بعيدة المدى في أي وقت، وبتكاليف أقل اذا ما قورنت بالطائرات لنفس الغرض.

ويطلق على الصواريخ العابرة للقارات "باليستية" من الكلمة الإنكليزية "Ballistic" وهي اختصارًا لعبارة "the flight of an object through space under the force of gravity only" أي تحرك الجسم في الفضاء تحت تأثير الجاذبية فقط.

أوّل صاروخ يمكن أن نطلق عليه اسم صاروخ باليستي هو صاروخ فاو-2 (V2) المصنّع في ألمانيا النازية من فيرنر فون براون سنة 1938 والذي استعمل خلال الحرب العالمية الثانية ومداه 200 كم تقريباً. عند انتهاء الحرب، تسابقت الولايات المتّحدة الأميركية والاتّحاد السوفياتي في صناعة وتطوير الصواريخ الباليستية التكتية، ابتداء بصواريخ مستلهمة من فاو-2 مثل صاروخ سكود أو ريدستون مروراً بصورايخ أكثر تطوّرا. هذان البلدان كانا الوحيدين المالكين لآخر تكنولوجيا الصورايخ الباليستية خلال الحرب الباردة ولا يزالان إلى يومنا هذا كذلك.

خلال السنوات 1950 و1960، تضاعف مدى الصواريخ بشكل كبير، فعلى سبيل المثال في الاتحاد السوفياتي سنة 1949 وصل مدى (صاروخ أر-2) إلى 550 كم، وسنة 1955 وصل مدى (صاروخ أر-5) إلى 1200 كم، وسنة 1957 وصل مدى (صاروخ أر-7) إلى 8000 كم، وسنة 1961 وصل مدى (صاروخ أر-9) إلى 13000 كم، ليصل مدى (صاروخ أر-36O) إلى مدى كوكبي سنة 1965 .

 

 

يمكن إطلاق الصواريخ الباليستية من قواعد أرضية أو صومعات تحت الأرض أو حتى بواسطة منصات متحركة على الناقلات أو القطارات، ويمكن إطلاقها من الغواصات والسفن والطائرات Condor-II. تمتلك 5 دول في العالم وسائل إطلاق الصواريخ الباليستية من الغواصات تحت الماء أو أثناء وجودها في الموانئ وتعرف الصواريخ في هذه الحالة باسم "SLBMs"، وهذه الدول هي الولايات المتحدة وروسيا والصين وفرنسا وبريطانيا.

ينطلق الصاروخ الباليستي في شكل قوس بين نقطتين هما نقطة الاطلاق والهدف الأرضي الذي يمثل النقطة الثانية في نهاية القوس.

طول الصاروخ الباليستي يراوح بين 30 ـ 100 قدم ويملأ تقريبًا بالوقود السائل أو الصلب، ويوجد المحرك في قاع الصاروخ وأنظمة التوجيه، إضافة إلى وسائل للتسارع على جانبيه. يتكون الوقود السائل من مواد مقطرة غنية بالكربون والهيدروجين تدمج مع الأوكسيجين السائل داخل المحرك لتحترق وينتج منها قوة دافعة تحرك الصاورخ إلى أعلى. بينما يتكون الوقود الصلب من مسحوق بعض المعادن مثل الزنك أو المغنيسيوم يتم خلطها مع مصدر صلب للأوكسيجين أو خليط منها جميعًا يحترق داخل المحرك.

واتفق الخبراء على تقسيم الصواريخ الباليستية الى 4 فئات:

1- صاروخ باليستي عابر للقارات (ICBM) اكبر من 5500 كم

2- صاروخ باليستي فوق المتوسط (IRBM) من 3000 الى 5500 كم

3- صاروخ باليستي متوسط المدى (MRBM) من 1000 الى 3000 كم

4-صاروخ باليستي قصير المدى (SRBM) حتى 1000 كم

 

 

وفي السياق، شرح الخبير الاستراتيجي العميد المتقاعد نزار عبد القادر لـ "النهار" أن "الصاروخ الباليستي يعتمد على محركه لتنفيذ الدفعة الأولى والخروج من حلقة جاذبية الارض، ما يجعله يجتاز مسافات طويلة وبعيدة ومن ثم يسقط من علو شاهق على الهدف وفقًا لقوانين المقذوفات التي تحدد أجهزة التوجيه الموجودة في مقدمة الصاروخ".

 واضاف: "الصواريخ الباليستية طويلة الأمد تقضي الجزء الأكبر من رحلتها في الفضاء الخالي من الهواء، وهو ما يمكنها من الوصول إلى سرعة أكثر من 20 مرة سرعة الصوت،  وهي سرعة تسمح لتلك الصواريخ بالسفر بين القارات.

 وأوضح ان اغلبية الدول العربية تمتلك هذه الانواع من الصواريخ وتصنعها اضافة الى اسرائيل وايران، مرجحاً ان تكون الصواريخ التي يستعملها الحوثيون في اليمن هي من صنع ايراني تجتاز اكتر من الف كلم للوصول الى الرياض لأن صاروخي "سكود B" و "سكود C" البالستيين اللذين كانت تمتلكهما قوات علي عبدالله صالح قد تم تدمير منصاتهما".



:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
د. عادل الحداد

د. عادل الحداد منذ سنة

مرحباً بك كثيراٌ ما أرى هذا السؤال ما هي فوائد الموز يُطرح لذلك سأكتب إجابة تكون مفية للجميع بإذن الله . 

يعتبر الموز من الفواكه التي أنعم الله بها على عباده في الدنيا ثم للمتقين منهم في الآخرة فعندما ذكر أصحاب اليمين و ما لهم من النعيم 

قال تعالى في سورة الواقعة : {وَأَصْحابُ الْيَمِينِ ما أَصْحابُ الْيَمِينِ (27) فِي سِدْرٍ مَخْضُودٍ (28) وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ (29)  قال بعض المفسرين أن الطلح هو الموز . 

الموز و الإنسان على مر العصور 

يعتبر الموز من أقدم أنواع الفاكهة فقد ورد ذكره في الكتب الصينية و الهندية منذ آلاف السنين و تكلم عنه اليونان و الرومان و العرب و هو من أهم الفواكه الاستوائية و يحتل مركزاً مهماً في العالم قديماً و حديثاً و يتميز الموز بطعمه الحلو و نكهته المميزة و توافره طوال أيام السنة وكذا قابلية ثماره للنقل و التداول و التخزين . 

زراعة الموز 

تتطلب زراعة الموز الناجحة تربة خصبة خقيقة جيدة الصرف للماء و تجود زراعته في مصر بالأراضي عالية الخصب و المحاذية لمجرى النيل و كذا بالأراضي الصفراء الخقيقية جيدة الصرف الخالية من الديدان الثعبانية . 

وتعد الهند أكبر مصدر للموز في العالم تليها الصين ثم الفلبين ثم دول أخرى بالعالم .

فوائد الموز

هو كما قيل :

- فاكهة الأمراء و طعام الأدباء و غذاء الأذكياء و وقود الأقوياء .

و قد وصفه ابن سينا في كتابه ( القانون ) بأنه مغذ و ملين و الإكثار منه يولد السدد و يزيد من الصفراء و البلغم  بحسب المزاج و نافع لحرقة الحلق و الصدر و ثقيل على المعدة يزيد المني و يوافق الكلى و يدر البول . 

و من فوائد الموز أنه غني بالألياف و الفيتامينات و الأملاح المعدنية و عناصر مهمة جداً مثل : المغنيسيوم و الحديد و غيرها . كما يحتوي الموز على ثلاثة سكريات طبيعية : سكروز , سكر الفواكه , جلكوز . 

و الموز مناسب للجميع في كافة الأعمار فالشيخ يأخذ من حرارته و قوته و الطفل يستعين به على النمو و يجد فيه اللذة و المرأة الحامل تأخذ منه أملاح معندية كثيرة تحفظ عليها توازنها خلال حملها و المريض في حالة النقاهة يستمد منه نشاطاً كبيراً . 

فوائد الموز لمرضى ضغط الدم 

يعتبر الموز من الأغذية المثالية لمرضى ضغط الدم نظراً لإحتوائه على نسبة عالية من عنصر البوتاسيوم الذي يساعد على التخلص من الصوديوم الزائد . 

كما أن الموز يحتوي على نسبة قليلة جداً من الصوديوم لدرجة أنه ليس له أي تأثير سلبي على ضغط الدم . كما أن الموز يحتوي على مضادات الأكسدة التي تحمي عضلة القلب و حد تأثير الجذور الحرة التي تداهم خلايا الجسم و لهذا يحد تناول الموز من الإصابة بالجلطات . 

صنفت هيئة الغذاء و الدواء الأمريكية مؤخراً FDA  الموز كعنصر غذائي يساعد على تخفيف خطر الإصابة بارتفاع ضغط الدم و السكتة الدماغية و يمكن تناوله صباحاً و مساءاً للحد من ارتفاع ضغط الدم المعتدل مع التغيير في بعض العادات الغذائية اليومية وزيادة النشاط البدني . 

الموز و الطاقة 

الموز غني بالسعرات الحرارية فهو يمنحنا دفعة كبيرة من الطاقة بل هو من أعظم مصادر الطاقة و لهذا هو خير صديق للرياضيين كونه مصدر سريع للطاقة حيث تحتوي الموزة الواحدة على نسبة عالية من السعرات الحرارية تتراوح بين (80 - 130) سعرة وذلك حسب حجم الموزة و هي سريعة الهضم و الإمتصاص و تنتقل من الفم إلى الدم و هذا يجعله مصدراً للطاقة و وجبة غذائية سريعة يمكن أن يتناولها الرياضيون قبل ممارسة الرياضة خصوصاً إذا تم هرسها ووضع ملعقة من العسل الجيد . 

انتشرت مشروبات الطاقة مؤخراً بين كل الفئات بهدف الحصول على الطاقة و لكن اتضح أنها تدمر الطاقة و في بحث يدق أجراس الخطر حول هذه المشروبات و خطورتها على العقل توصل الأطباء إلى خطورة تناول هذه المشروبات و ذلك بسبب احتوائها على مواد كيميائية تقلل فاعلية الجهاز العصبي و ترفع ضغط الدم و تزيد ضربات القلب .

كما أنها تدمر الكلى و الكبد و قد يصل الأمر إلى حد إدمانها و حدوث اضطرابات نفسية و مزاجية .

و في هذا الصدد نصحت دراسة حديثة الرياضيين بتناول الموز لاحتوائه على عناصر غذائية من بينها البوتاسيوم تجعلهم أكثر قدرة على التحمل خاصة العدائين وراكبي الدراجات . 

و أوضحت إحدى الدراسات البريطانية أن الموز يتفوق على مشروبات الطاقة العادية ليس فقط لأنه يولد مستويات مماثلة لتلك الناتجة عن المشروبات الكربوهيدراتية بل لاحتوائه على مواد سكرية بسيطة مفيدة للصحة . 

و أظهرت الدراسة أن الموز يحتوي على مضادات للأكسدة لا توجد في المشروبات السكرية المخصصة للرياضيين و أيضاً على كمية كبيرة من العناصر الغذائية المفيدة للصحة غير أنها أشارت في الوقت ذاته إلى أن مشروبات الطاقة ما تزال تٌعد مصدراً لمساعدة الرياضيين في تحسين أدائهم . 

وأفادة دراسة أخرى بأن الموز يقوي الجهاز المناعي للجسم و يحافظ على الجهاز العصبي النفسي و البشرة و يخفض ضغط الدم المرتفع و ذلك لاحتوائه على فيتامين ب 6 الذي يمد الجسم بالطاقة . وأوضحت الدراسة أن الموز من المصادر الغنية بالبوتاسيوم و يحتوي على ألياف تحافظ على البكتريا النافعة المقوية للجهاز المناعي و التي تساعد على الهضم كما أنه يساعد على تكوين الهيموجلوبين في خلايا الدم الحمراء . 

موزتان يمكنهما أن يزودان بطاقة كافية للقيام بتمرين رياضب لمدة 90 دقيفة وذلك لاحتوائه على البوتاسيوم الذي يساعد على منع تقلصات العضلات أثناء و بعد التمارين الرياضية . 

فوائد الموز للذاكرة 

الموز غني بمادة البوتاسيوم كما يحتوي على كمية جيدة من الفوسفور الضروري للذكاء و العنصر الأساسي لكل نشاط فكري فهو يحفز الدماغ و ينشط الذاكرة و هذا يفيد للذين يعملون على التخطيط و كذلك الطلبة في المدارس و الجامعات فهو يساعد على الحفظ و القدرة على التذكر و استرجاع المعلومة . 

ولهذا كان أول من اكتشف فوائد للموز هم الفلاسفة و المفكرين لما له من فائدة على صفاء الذهن و تنشيط و تقوية الذاكرة و المساعدة على الصبر و التأمل الطويل . 

و قدر أجريت دراسة على مجموعة من الطلبة حيث تم إعطاؤهم الموز في اليوم أكثر من مرة لتحفيز قدرة الدماغ فكانت النتيجة أن هذه الفاكهة الغنية بالبوتاسيوم تقوم بتحفيز القدرة الدماغية عند الطلاب للتعلم أكثر حيث لاحظو تغير على مستوى التعليم و القدرة على التلقي و الاسترجاع للمعلومة . 

يفضل تناول الموز أو عصير الموز قبل و أثناء الاختبارات لما له من تأثير قوي على قدرة التركيز و الحفظ . 

فوائد الموز للمعدة 

يساعد الموز في حل مشاكل المعدة و الأمعاء و ذلك لاحتوائه على الألياف التي تكافح بكتريا الجهاز الهضمي . كما يحد من الشعور بالحموضة الناتجة عن العصارات الهاضمة و يعادل حموضة المعدة و لذلك ينصح بتناول حبة من الموز عند الشعور بالحموضة . 

كما يستخدم الموز لعلاج الاضطرابات المعدية بسبب قوامه الناعم و يعتبر الموز فاكهة النيئة الوحيدة التي يمكن أن تؤكل دون ضيق في الحالات المرضية حيث يحد من الحموضة و يخفف من التهابات بطانة المعدة (القرحة). 

و من فوائد الموز أنه يُنصح بتناوله مع الحليب لمرضى قرحة المعدة و الالتهابات المعوية . كما ينصح بتناوله لمن يعاني من التهاب المفاصل . 

أظهرت دراسة حديثة أجراها باحثون في جامعة (ليفر بول) البريطانية أن الموز يساعد في حل مشاكل المعدة و الأمعاء و ذلك لاحتوائه على الألياف و يقول الطبيب المشرف على الدراسة : إن البحث أظهر أنه بإمكان المكونات الغذائية المختلفة في الموز أن تؤثر و بقوة على حركة البكتريا في الأمعاء مضيفاً : إن فوائد الموز الصحية العامة تعود للفيتمانات و المواد المعدنية التي تعزز دفاع الجسم و ترفع كفاءة الجهاز المناعي ضد الإصابة بالالتهابات و البكتريا. 

فوائد الموز للصدر 

ذكر أحمد قداما في قاموس الغذاء و التداوي بالنباتات : بأن الموز ينفع في حرقة الصدر و الرئة و السعال و قروح الكليتين و المثانة و يدر البول و يلين البطن .

و قد و صف الأطباء القدامى الموز ضد حرقة الصدر و الرئة و الكحة و قورح الكليتين و المثانة و مدر البول . 

فوائد الموز للحامل

 

الموز مهم جداً للمرأة الحامل و ذلك لإحتوائه على عناصر في غاية الأهمية للحامل و كذا للجنين و من هذه العناصر الكالسيوم الذي يبني العظام و كذلك البوتاسيوم و المغنيسيوم و الحديد و هذه العناصر تحافظ على توازن المرأة الحامل أثناء فترة الحمل .

كما أن من فوائد الموز أنه يعمل على تهدئة المعدة و بث السرور في الجسم خصوصاً عند الحوامل اللواتي يشتكين الغثيان و الحموضة كما أنه يغذي الجنين غذاء جيداً . 

و لأن الموز غني جداً بفيتامين ب 6 و البوتاسيوم فإن أكل حبة موز واحدة يومياً تقي الحامل من الغثيان و الدوخة . 

فوائد الموز للشعر و البشرة 

يلعب الموز دوراً كبيراً في حماية الشعر من تساقط و كذلك التقصف فهو غذاء جيد لمن يعانون من مشاكل الشعر و ذلك لسببين : 

الأول : كون الموز يحتوي على 430 وحدة دولية من فيتامين A  الذي لا يخفى دوره في حماية الشعر . 

الثاني : احتواء الموز على الحديد و كذلك مضادات الأكسدة و معلوم أن نقص الحديد أو فقر الدم يؤدي إلى مشاكل عديدة في الشعر . 

أثبتت دراسة علمية فيما يخص البشرة أن فوائد قشرة الموز تضاهي فوائد ثمرة الموز بذاتها إذ بين العلماء أن قشور الموز لها دور تجميلي عظيم فهي تعمل على تبييض البشرة بعد طحنها ووضعها على الوجه و تساعد على تقشير البشرة و إزالتة آثار حب الشباب , فضلاً عن كونها أداة لتطويل شعر الرأس و زيادة كثافته .

السيطرة على درجة الحرارة 

تعتقد العديد من الثقافات بأن الموز يستطيع خفض درجة حرارة الجسم الطبيعية و العاطفية للأمهات الحوامل ففي تايلاند تأكل النساء الحوامل الموز بكثرة لضمان ولادة الطفل في درجة حرارة معتدلة .

السكتة القلبية 

تناول إصبع واحد من الموز كل يوم يقلل خطر إصابة الإنسان بالسكتات القلبية و الدماغية و ذلك لغنى هذه الثمار بعنصر البوتاسيوم الضروري للمحافظة على سلامة ضغط الدم الشرياني. 

تحذير : يجب على المرضى المصابين بارتفاع سكر الدم أن يتجنبوا تناول الموز و ذلك لاحتوائه على نسبة عالية من السكريات . كما ننصح الأشخاص الذين يعانون من السمنة عدم الإفراط في تناول الموز . 

ملحوظة : كلما كان الموز أكثر استواء و نضجاً كان أكثر فائدة و نفعاً .

فوائد أكل الموز قبل النوم 

كشفت رؤية جديدة لعلماء من المؤسسة الوطنية للنوم في الولايات المتحدة الأمريكية أنه يمكن استخدام أساليب بسيطة و عادية لتغيير طريقة و بيئة النوم للأفضل لينعم الشخص بليلة من النوم الهانئ حيث يؤدي ذلك للتمتع بصحة أفضل و حياة أطول . 

وفي حين لا يحصل معظم الناس على القدر الكافي من النوم كما أظهر أحد الاستطلاعات التي قامت بها المؤسسة حين بلغت نسبة الذين يعانون من مشاكل النوم حوالي 57% من جملة 26451 شخصاً شملهم الاستطلاع و يضطرون للاستيقاظ ثلاث مرات على الأقل في الليلة الواحدة بسبب تأرقهم من مشاكل صحية أو مالية أو في العمل . 

و يعد الموز عاملاً مساعداً على الشعور بالراحة و الاسترخاء الذهني و النفسي و ذلك لأنه يحتوي على الأحماض  الأمينية اللازمة لإنتاج هرمون السيروتونين المهدئ و المسمى بهرمون الابتهاج و علينا أن نفرق بين الاسترخاء الذهني و النشاط البدني و هذا يدعوك لتناول الموز قبل موعد نومك بساعتين و كما قالوا : تناول إصبع موز تغرق في نوم عميق . 

هذا ما نتج عن إحدى الدراسات الجديدة حول فائدة الموز في جلب النعاس و مازال الموضوع يحتاج إلى المزيد من البحوث و الدراسات . 

و قد ثبت طبياً أن الموز يزيد من كمية هرمون الميلاتونين الذي يلعب دوراً رئيسياً في المساعدة على النوم العميق و تجديد الطاقة في الجسم و تعزيز المناعة و لعل هذا يعزز النتائج للدراسة السابقة . 

وفقاً لدراسة جديدة على أشخاص مصابين بالكآبة شعر الكثيرون بالتحسن بعد تناولهم الموز و ذلك لكونه يرفع هرمون السعادة ( هرمون سيروتونين) الذي يمنح الجسم الراحة و الاسترخاء و يحسن المزاج و يجعلك تشعر بالسعادة . 

تناول الموز قبل و خلال الدورة الشهرية يعمل على تنظيم مستويات الغلوكوز في الدم الأمر الذي يحسن المزاج و يمد الجسم بفيتامين ب 6 و يهدئ آلام الدورة . 

تركيبة الموز : يحتوي الموز في كل 100 غرام على : 

- الدهون 0.33 غرام .
- البروتين 1.09 غرام .
- المعادن ملي غرام .
- فيتامين س 8.7 ملي غرام .
- فيتامين ب 60.367 ملي غرام .
- الكالسيوم 5 ملي غرام .
- الحديد 0.26 ملي غرام .
- الحديد 0.26 ملي غرام .
- المغنسيوم 27 ملي غرام .
- الفوسوفر 22 ملي غرام .
- البوتاسيوم 358 غرام .
- الصوديوم 1 ملي غرام .
- الزنك 0.15 ملي غرام .
- النحاس 0.078 ملي غرام .

وصفة للشعر 

 يتم هرس الموز مع زيت الزيتون و يوضع على الشعر لمدة 15 دقيقة ثم يغسل بالماء . 

وصفة للشعر الدهني 

تمزج مقدار ملعقة خل التفاح م ع مقدار ملعقتين من الموز الطازج تخلط جيداً ثم تدهن بها فروة الرأس و تترك عشر دقائق ثم تغسل .

وصفة للشعر الجاف

يخلط مقدار ملعقتين من الموز مع ملعقة من العسل و ملعقة من زيت السمسم ثم يدهن بها الرأس و تترك على الشعر عشرين دقيفة ثم تغسل بالشامبو. 

وصفة لترطيب وتنعيم وفرد الشعر الجاف والخشن



:: بازدید از این مطلب : 655
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

انا لله وانا اليه راجعون
کلکم راع وکلکم مسؤول

کوی علوی، شلنگ آباد،شهرک نوراسلامی، دایره نام های معروفی از یک منطقه عربی درشهر اهواز است که بهرغم قدمتی قبل ازانقلاب اسلامی و حتی بیشتر ازسایر مناطق اهواز هنوز هم درمحرومیت بسر می برد هرمسؤولی  بيايد باوعده هاي سرخرمن قول رفع محروميت را مي دهد اما از امكانات ورفع محروميت خبري نمي شود.

اين منطقه به كلي فاقد فضاي سبز،میدان ورزشی محلی ،کتابخانه،وامكانات مناسب شهري است ومدارس آن پرجمعیت خانواده ها قدرت رفتن به جاهاي دور براي استفاده ازفضاي سبز وتفريح راندارند صداي اعتراضات مردم منطقه به جايي نمي رسد گاهی هم برچسب مختلف به نارضایتی آنها زده می شود تا مسؤولین امر از اعطای حقوق شانه خالی سازند،

 درآونه اخیر تاسیس قهوه خانه ها جهت تفريح واشتغال  دراين منطقه رونق گرفته وتعدادی ازجوانان درآنها حضور می یابند اما ازطرف مراکز مسوول نظارت چندانی برآنها نمی شود  واین دومین بار یابیشتر ازآن است که وقایع تاسف باری همانند حریق روز گذشته۱۳.۱.۹۷ رخ می دهد.

متاسفانه مسوولین  ذیربط فقط به ارسال تسلیت بسنده کرده واز واقعیت فرار می کنند بياييد به جاي تسليت خشك وخالي بودجه اي رابراي بهسازي محيط اين منطقه ومناطق مشابه اختصاص داده ونان خودراحلال نماييد چرا که خدا ناظر اعمال شماست سوالی که دراینجا مطرح می شود این است فرق این منطقه باچندمنطقه مرفه دیگر چیست آیا میزان مشارکت مردم این منطقه در انقلاب وجنگ ودفاع وشهادت کمتر ازمناطق دیگر است

 آمار به خوبی بیانگر این مسأله است  لذا ما اهالي كوي علوي(الدايرة) تمام مسوولين ازاستاندار شهردار نمايندگان مجلس وشورای شهر وکلیه ارگانهای متولی امور فوق را درحوادث اتفاق افتاده دراین منطقه محروم شده رامقصر می دانیم وازدست آنها نزد خداوند متعال شکایت داریم وخواهان اتمام ورفع محرومیت هستیم



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

شهر رمضان

شهر رمضان هو الشهر التاسع في التقويم الهجريّ، وقد جاء الأمر الإلهيّ للرسول صلى الله عليه وسلم بصيامه في السنة الثانية من الهِجرة النبوية، وقد صام الرسول الكريم رمضان لتسع سنوات، وإحداها أثناء غزوة بدرٍ الكبرى
فصيام رمضان هو الرُّكن الرابع من أركان الإسلام، وقد أجمع العلماء على وجوبه ومن أنكره فقد كفر، قال الله تعالى: فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
ووقت الصِّيام يبدأ من بعد أذان الفجر الثاني، وهو وقت البياض المعترض في الأفق، وينتهي بغروب الشمس، قال الله تعالى: وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ

كيفية ثبوت دخول شهر رمضان

يثبت دخول شهر رمضان بإحدى الطرق الآتية: [٤] رؤية الهلال من قِبَل الشخص نفسه، قال الرسول الكريم: (صوموا لرؤيته). [٥] الإخبار عن رؤية الهلال من قِبل شخص مكلّفٍ ذو دينٍ وأمانة فيُصام على شهادته. اكتمال عِدّة شهر شعبان السابق لرمضان ثلاثين يوماً، عندها لا داعي لتحرّي الهلال


فوائد صيام شهر رمضان

تعدّدت فوائد الصِّيام، واختلفت في مضامينها، ومنها
الفوائد الصحيّة
من الفوائد الصحيّة للصيام ما يأتي: [٦] الانقطاع عن الغذاء طوال اليوم يجعل الجسم يغذي نفسه من المخزون الداخلي في الأنسجة وحرقها (باستثناء القلب والأعصاب)، ما يحافظ على أنسجة الجسم صحيّة بعيداً عن تراكم المخزون الغذائي فوق الطبيعي. وتكون كميّة المخزون في الجسم 40%-45% دون أيّة أخطار على الصحّة، وهو الأمر الذي يساعد على تبدّل كريات الدم الحمراء كبيرة العمر بأُخرى شابّة. يحافظ الصوم على حجم الكليتين، لكن حجم الكبد يتقلّص نتيجة انخفاض نسبة الجليكوجين (السكر المختزن) بسبب التغذية الذاتية للجسم، إلا أن انخفاض هذا المخزون لا يؤثّر سلباً على تركيب خلايا الكبد أو يمسّها بسوء. يحصل القلب في فترة الصِّيام على راحتة أعلى من الأيام العادية، فتنخفض الضربات القلبية إلى 60 نبضة، ليخفّ العبء بمعدّل 28800 دقة كل 24 ساعة

الفوائد التربوية الأخلاقية

من الفوائد التربوية والأخلاقية للصيام ما يأتي: [٧] يتعلّم المسلم من خلال الصِّيام بالسيطرة على شهواته، فيتحكّم بها ويكبحها، وبهذا يكون قادراً على التحكّم برغباته دون الإضرار بحاجاته الجسدية. الصوم مدرسة للجود؛ فيجود المسلم بماله للمحتاجين، فهو يشعر بجوعهم وحاجتهم، ويجود بوقته في مساعدة الآخرين ومدّ يد العون لهم. يُنمّي الصِّيام في النفس حب عمل الخير، ويدرّبها على الإكثار منه وملازمته كلّما أُتيحت الفرصة، فالعمل الصالح في هذا الشهر تتضاعف، الأمر الذي يُشجّع المسلم على الإكثار من الأعمال الصالحة طمعاً في الأجر. يساعد الصِّيام على الالتزام بالقواعد والقوانين، واحترام الحدود المرسومة، دون زيادة أو نقصان. يكسر الصِّيام الكِبَر في القلب، فيرى الأعداد العظيمة من المسلمين المقبلين على العبادات، فيقوم بدوره بالسعي إلى المزيد من العبادات ليلحق بمن سبقوه، دون النظر إلى مكانتهم الاجتماعية. يُشجّع الصِّيام على السرّية في أعمال الخير، فالصِّيام مبنيّ على العلاقة بين العبد وربّه دون تدخّلات أو حاجة إلى أن يعرف الجميع بذلك، فيتصدّق صمتاً، ويساعد الآخرين صمتاً

الفوائد الدِّينية العقائديَّة

من الفوائد الدينية للصيام ما يأتي: [٧] يهدف الصِّيام في رمضان إلى تجديد النيّة، وتنقيتها ممّا عَلِق بها، واحتساب هذه النية عند الله تعالى، لقول الرسول عليه السلام: (مَن صامَ رمضانَ إيمانًا واحتسابًا ، غُفِرَ لَهُ ما تقدَّمَ من ذنبِهِ). [٨] تتجدّد العلاقة بين المسلم وربّه في رمضان، من خلال قراءة القرآن الكريم، والابتعاد عن المُحرّمات، وتطبيق السّنة النبويّة، والإقبال على صلاة التراويح وقيام الليل. تجتمع أركان الإيمان في الصِّيام: قول القلب الذي يكون بالتصديق والإيمان بالصِّيام، وعمل القلب الذي يكون بالاحتساب، وفعل الجوارح الذي يكون بالابتعاد عن المحرّمات. يساعد الصِّيام المسلم على التأقلم بسرعة عند تغيّر الظروف، فيصبح أكثر مرونة وتقبُّلاً لتقلّبات الحياة السريعة. يزيد الصِّيام من روحانيّة المسلم، ونقاء روحه، وارتقائه عن الشهوات والحاجات الماديّة. يُعلّم الصِّيام المسلم فقه الأولويّات، فيعرف أهميّة الأعمال الصالحة، ومستوياتها، فيرتّبها حسب ذلك السُلَّم، كما يُربّيه على فقه الاختلاف، فإن كانت هذه الدولة قد رأت هلال رمضان وبدأ الصِّيام، فإن الدولة المجاورة لم تره، وبهذا يقبل المسلم التنوّع والمرونة في التعاليم الإسلامية

الفوائد النفسيَّة

من الفوائد النفسيَّة للصِّيام ما يأتي: [٩] صقل لقدرات النفس وتهذيبها، إذ يتيح الصِّيام فرصة التدريب على التوازن الداخلي الإيجابي، فينعكس على الفرد والمجتمع. التدرّب على تهذيب الشهوات وكبحها، وتقوية الإرادة والعزيمة والإصرار على الوصول إلى الهدف الذي يحدّده الشخص لنفسه. التحكّم بالسلوكات الشخصية، ومحاسبة الذات، وتنمية الضمير. التدرّب على الاسترخاء، والقبول والتقبّل، والتعايش حسب الظروف المتنوعة. تنمية الشعور بالآخرين، مشاركتهم وجدانياً، والحديث عن الشعور الداخلي والوجداني للفرد. القدرة على تحمّل الضغوط النفسية، ومواجهة المشاكل النفسية، وحلّها فرديّاً جون اللجوء إلى المساعدة

المراجع

↑ "متى فرض الصيام"، الإسلام، سؤال وجواب، 9-11-2002. بتصرّف. ↑ سورة البقرة، آية: 185. ↑ سورة البقرة، آية: 187. ↑ " ثبوت دخول شهر رمضان"، الموقع الرسمي لسماحة الإمام ابن باز. بتصرّف. ↑ رواه الألباني، في صحيح النسائي، عن عبدالله بن عباس، الصفحة أو الرقم: 2123. ↑ ماهر عبد القادر (13-8-2010)، "الصوم الطبي، فوائده العلاجية عديدة ومتنوعة"، الطبّي. بتصرّف. ^ أ ب عقيل بن سالم الشمري، "(100) فائدة تربوية للصيام"، صيد الفوائد. بتصرّف. ↑ رواه البخاري، في صحيح البخاري، عن أبو هريرة، الصفحة أو الرقم: 2014. ↑ إسماعيل رفندي، "الفوائد النفسية في الصِّيام"، صيد الفوائد. بتصرّف




:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

علمتني الحياة
علّمتني الحياة أن أجمع بين كلٍّ من الجمال والقسوة فى آنٍ واحد، الجمال لمن يُقدّر الجمال دون أهداف أخرى، والقسوة فى وجه من يلجأ إلى الخداع، والقسوة لمن يحاول أن يقطف الزهرة كي يستمتع بها دقائق ثم يلقي بها في أقرب طريق، يلقي بها تحت الأقدام.
علّمتني الحياة أن أقابل الخير بالخير، وأن أقابل الشر بالخير، وأن أقابل الإحسان بالإحسان، وأقابل الإساءة بالإحسان.
علمتني الحياة أن أكون قنوعةً فتكفيني قطرات الندى فى الصباح لأرتوي.


علّمتني الحياة أن أحاول إصلاح الكون من حولي، وتزيينه بلمسات من الجمال، وحاولت كثيراً حتى تعلّمت
النجاح سلّم لا تستطيع تسلّقه ويداك في جيبك. من يحاول أن يمسك الشمعة من شعلتها يحرق يده. العواصف الشديدة تُحطّم الأشجار الضخمة، ولكنّها لا تؤثر في العيدان الخضراء التي تنحني لها.
قد تنسى من شاركك الضحك لكن لا تنسى من شاركك البكاء. احترس من الباب الذي له مفاتيح كثيرة. إن الناس لا يخططون من أجل الفشل، ولكنهم يفشلون فقط في التخطيط. لا تكن حلواً فتؤكل، ولا تكن مرّاً فتلفظ.
لو رأينا أنفسنا كما يراها الآخرون لما تحدثنا لهم لحظة. الابتسامة كلمة طيبة بغير حروف. الذين يقاومون النار بالنار يحصلون عادةً على الرماد. الضربات القوية تهشم الزجاج فقط لكنها تصقل الحديد. العاقل من يضع قارباً يعبر به النهر بدلاً من أن يبني جدران حول نفسه تحميه من فيضانه. تعلّم قول لا أدري، فإنّك إن قلت لا أدري علموك حتى تدري، وإن قلت أدري سألوك حتى لا تدري. ضعف الحائط يغري اللصوص.
من يفقد ثروة يفقد كثيراً ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شيء. ابتعد قليلاً من الرجل الغضوب أمّا الصامت فابتعد عنه إلى الأبد
.
لا تفكر في المفقود حتى لا تفقد الموجود. إذا شاورت العاقل صار عقله لك. متى أحسنت تقسيم وقتك. كان يومك كصندوق يتّسع لأشياء كثيرة. الكلمة الطيبة ليست سهماً، لكنّها تخرق القلب. علّمتني الحياة أنّني عندما أفرح أظهر فرحتي لأسعد بها من حولي، وعندما أحزن أواري حزني كما يخفي الربيع آثار الخريف. علمتني الحياة أن أكون مثلها وأن أرتدي ثوب الطهر والعفاف. علمتني الحياة أن أكون ناعمةً مثل أوراقها وصلبة كالجذور، وخشنة كالساق، وطيبة كالعطر. علّمتني الحياة أن أكون كالتربة الخصبة أعطي من يزرع في ثمره دون انتظار المقابل. الحياة دمعتان: دمعة لقاء ودمعة وداع، والأصعب من ذلك دمعة لقاءٍ بعد الفراق. علّمتني الحياة أن أجعل قلبي مدينةً بيوتها المحبّة، وطرقها التّسامح والعفو، وأن أعطي ولا أنتظر الرد على العطاء، وأن أصدق مع نفسي قبل أن أطلب من أحد أن يفهمني، وعلّمتني أن لا أندم على شيءٍ، وأن أجعل الأمل مصباحاً يرافقني في كلّ مكان



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

الخزاعل

في بداية الفتوحات العربية الإسلامية التحررية كان أبناء خزاعة في الصفوف الأولى مع الفاتحين ((وقد تطرقنا لذكر ذلك فيما سبق، فدخلوا البلدان العربية ومنها العراق الذي ساهموا في تحريره وذلك في زمن الخليفة عمر بن الخطاب...))، وسكن معظمهم البصرة والكوفة في حدود سنة 17 هـ.

وقد كان لخزاعة حي مشهور باسمهم يطلق عليه (حي خزاعة) في الكوفة القديمة في منطقة تل التراب. ثم انتشروا بعد ذلك في مدن وقصبات العراق، هذا وبرز منهم الصحابي الجليل سليمان بن صرد والصحابي عمرو بن الحمق والصحابي علقمة بن خالد وهو آخر من بقي من الصحابة بالكوفة والشاعر المشهور دعبل بن علي الخزاعي وغيرهم.

كما كان لرجال خزاعة في العراق الدور المهم في الدولة العباسية التي تحققت سنة 132هـ، حيث وقع الاختيار على خمسة رجال من خزاعة كنقباء لبني العباس حيث أصبح سليمان بن كثير الخزاعي رئيساً للنقباء. هذا وقد برزوا رجال من خزاعة في مواقع الحكم في الدولة العباسية وتسلموا مراكز حساسة بالدولة .
وبعد انهيار الدولة العباسية واحتلال بغداد بيد المغول بقيادة هولاكو حفيد الزعيم المغولي جنكيز خان الذي تمكن من احتلال بغداد عاصمة الدولة العباسية وذلك سنة (656هـ ، 1258م) في عهد آخر خليفة عباسي هو المستعصم بالله، وقد قتل على يد المغول حيث سادت العراق والأمة الإسلامية بعدها عصوراً مظلمة.

وفي أواخر القرن الثامن الهجري كان العراق من الأقطار التي تقلص عدد سكانها نتيجة لكثرة الحروب والفتن والثورات، مما أدى ذلك إلى هجرة أعداد كبيرة إلى الدول المجاورة.

وفي هذا التاريخ (القرن الثامن الهجري أو منتصفه) قام أحد أمراء الأسرة المغولية واسمه حسن جلائر بتأسيس دولة مستقلة عن الإمبراطورية المغولية عرفت بالدولة الجلائرية والتي حكمت العراق حتى عام 1411م، وقد واجهت هذه الدولة ثورة عارمة قام بها أهالي بغداد واستطاع بعض رؤساء العشائر إنشاء كيانات مستقلة لهم ((وهي بداية تكون الإمارات العشائرية كإمارة خزاعة (الخزاعل) وإمارة زبيد وإمارة ربيعة)) هذا وقد تكونت وفي نفس التاريخ تقريباً إمارة المنتفق في جنوب العراق وإمارة المشعشعي في الأحواز في عربستان.

ثم احتل العراق من قبل عشائر تركية الأصل جاءت بالتتابع من تركستان الغربية وسميت بدولة الخروف الأسود والخروف الأبيض وذلك لاقتنائها الخراف الأسود والأبيض.
وقد دخل العراق في ظل هاتين الدولتين في تخلف شامل، وساده حملات الإبادة وتدهور الزراعة وانتشار الأوبئة والأمراض.

وفي سنة 1498م وصل إلى سدة الحكم في بلاد فارس إسماعيل الصفوي ولقب نفسه بالشاه، وقد تمكن من إسقاط دولة الخروف الأبيض فأصبح العراق في قبضته .

هذا وعمل الشاه إسماعيل الصفوي على تحجيم دور الإمارات ( إمارة خزاعة، إمارة زبيد وإمارة بني لام) لكن لم يستطع أن يسلب خزاعة سيطرتهم وذلك لنفوذهم وعظمتهم في إماراتهم الواسعة والمهمة من قلب العراق ، الممتدة من (هيت شمالاً حتى مدينة العرجاء جنوباً) .

وعندما مات الشاه إسماعيل الصفوي استلم ابنه طهماسب العرش وذلك سنة 1524م وفي أيام حكمه قاد شخص يدعى ذو الفقار حركة مناوئة للفرس الصفويين في بغداد وأعلن نفسه والياً على بغداد، إلا أن تلك الحركة فشلت بسبب نجاح طهماسب باحتلال بغداد عام 1529م بعد حصار دام أمده مما أدى إلى إخماد الحركة.


وفي عام 1534م قام السلطان سليمان القانوني وهو أحد سلاطين العثمانيين بغزو بغداد وتمكن من احتلالها وطرد الفرس منها، ثم احتل البصرة واتخذها قاعدة للنشاط البحري في منطقة الخليج العربي.

وفي سنة 1621م سيطر على بغداد ضابط شرطة اسمه بكر صوباشي مما اضطر السلطة العثمانية إلى الاعتراف به والياً على بغداد، لكن الشاه عباس الصفوي أرسل جيشاً للقضاء عليه بعد حصار دام ثلاثة أشهر أفلح في السيطرة عليه وقتله بمساعدة ابنه محمد الذي سلم للفرس قلعة بغداد التي كان مكلفاً بالدفاع عنها وبذلك ساعد على القضاء على أبيه، وكرم نتيجة خيانته من قبل الشاه بإغداقه الهدايا عليه.

وعندما استولى على العراق الشاه عباس الصفوي سنة (1032هـ، 1622م) قرب إليه أمير خزاعة مهنا بن سلمان الأول الملقب (بالهيس) وأنعم عليه بلقب (خان) وجعله رئيساً عاماً للفرات للمنطقة الممتدة من هيت شمالاً حتى العرجاء مقدم مدينة الناصرية جنوباً، وهي حدود إمارة الخزاعل قبل دخول الصفويين العراق .

وفي سنة 1638م نجح مراد الرابع أحد سلاطين الدولة العثمانية من احتلال بغداد وطرد القوات الفارسية منها، وقد قام هذا السلطان بتنظيم الإدارة والجيش… وفي عهده وقعت معاهدة زهاب عام 1639م التي ثبتت فيها حدود العراق الشرقية، وتعهد الشاه بعدم التدخل في شؤون العراق، وكانت هذه المعاهدة أساس للمعاهدات اللاحقة بين العراق وبلاد فارس.

هذا وقد تأثر لفظ (خزاعة) باللغة التركية السائدة آنذاك في العراق أبان احتلالهم للعراق الذي دام أكثر من أربعة قرون، بلفظ (خزاعل) حيث كان الأتراك يستبدلون ياء النسب بالصيغة ( لر)، لكن الناس في كلامهم يحذفون (الراء) وقالوا مثلاً:
(السماوتلي بدل السماوي كذلك الخزعلي بدل الخزاعي)، ومنذ ذلك الحين أصبحوا يعرفون بكلا الاسمين (خزاعي وخزعلي).

وفي نهاية عام 1050هـ-1640م أي بعد سنتين من دخول الأتراك إلى العراق وزوال الحكم الصفوي على أيديهم، قام الأمير مهنا بن سلمان الأول بثورة مسلمة ضدهم ، فكانت قبيلة خزاعة الوحيدة التي وقفت بوجه الأتراك آنذاك بخلاف أتباعهم من القبائل الأخرى فإنهم مدوا يد الطاعة للقوة الغاشمة.

وفي سنة 1105هـ- 1693م ابتدأت رئاسة سلمان بن عباس الثاني في حياة أبيه (عباس باشا الذي آلت إليه رئاسة الإمارة بعد رحيل أخيه الأمير مهنا بن سلمان الأول إلى بلاد فارس (إيران).

حيث ثار سلمان بوجه الحكومة العثمانية وأعلن تمرده وعدم مد يد الطاعة، فملك أغلب ضياع بغداد،ويذكر التاريخ أنه أراد احتلال بغداد وطرد العثمانيين منها حيث توجه إليها بعشرة آلاف مقاتل مع بقية من يمشي خلفه، لكن محاولته لم تنجح، بعدها توجه مع عشيرته الخزاعل والعشائر المتحالفة معه إلى مدينة الحسكة (الديوانية) وهي من أحسن ضياع العراق وأخصبها فجعلها مركز إمارته .

واستمرت قبيلة خزاعة تناهض وتقاوم المحتل الأجنبي العثماني طيلة سنين احتلاله الطويلة للعراق والتي امتدت إلى أربعة قرون، فقدموا بنوا خزاعة التضحيات الكبيرة وأعطوا درساً بليغاً للمحتل الأجنبي بالذود والدفاع عن العراق وحب العراقيين لأرضهم مهما بلغت التحديات والصعاب والخسائر والتضحيات.

ومن الأمير مهنا بن سلمان الأول ومن بعده سلمان بن عباس وشقيقه حمد بن عباس ومن بعدهم أولادهم وأحفادهم الذين استلموا مقاليد الإمارة وزمام السيادة، استمرت مقارعتهم للأجنبي طيلة تلك السنين الطويلة بشتى الطرق والأساليب.

وفي عام 1850م بدأت الحكومة العثمانية تصب جل اهتمامها اتجاه قبيلة خزاعة لما يشكلون لها من خطر، وعملت باستمرار وبقوة من أجل إخضاعهم وأخذت تتعقبهم بحروب مستمرة بالإضافة لقيامهم بأمور كتحويل مجاري الأنهار التي تمر بأراضيهم وعمل السدود عليها، ونتيجة لذلك ماتت معظم أراضي الخزاعل، وأخيراً تمكنت الحكومة العثمانية من تفكيك إمارة الخزاعل وتوزيع أراضيهم وأملاكهم وإعطائها للغير ، ويمكن القول أن إمارة الخزاعل دامت أكثر من أربعة قرون.

وحتى عندما انهارت إمارة الخزاعل ظل قسماً منهم محتفظاً بأراضيه الزراعية ولهم ثقلهم بين القبائل العراقية الأخرى، ثم ظلت المشيخة تنتقل من شيخ لآخر حتى آلت رئاسة الخزاعل العامة إلى الشيخ شعلان بن سلمان بن ظاهر بن محمد بن مغامس بن شلال بن صقر بن سلمان بن عباس الخزاعي، الذي أصبح عضواً في مجلس النواب ، وبعد وفاته حل محله في الرئاسة العامة ولده الشيخ علي الشعلان الذي أصبح عضواً في مجلس النواب أيضاً، وبعد وفاته آلت الرئاسة العامة إلى أخيه إدريس الشعلان وهو مثال في رجاحة العقل والاتزان والحكمة، وله من الأولاد حاتم.

تقع أراضيهم في منطقة أبي تبن في قضاء الحمزة الشرقي التابع لمحافظة القادسية (الديوانية). والخزاعل لهم تقاليدهم العربية الأصيلة من كرم وشجاعة وحماية الجار وإغاثة الملهوف، وقد تغنى الشعراء والأدباء بكرمهم وسخاء أيديهم وشجاعتهم.

قال الشاعر يصف الخزاعل:

ولا عيب فيهم سوى أن النزيل بهم يسلو عن الأهل والأحباب والوطن

ونخوة الخزاعل هي ( أخوة فاطمة ).
والخزاعل هم :
عشائر ال سلمان بن عباس الخزاعي وهم:
1- ال صقر(فيهم الرئاسة العامة للخزاعل وأميرهم اليوم حسين علي بن شعلان بن سلمان بن ظاهربن محمد بن مغامس بن شلال بن صقر بن سلمان بن عباس بن سلمان باشا بن عباس باشا بن محمد باشا بن حسن باشا الخزاعي.) وال صقر ينقسمون الى
• ال شلال (0عشائر ال شلال بن صقر) ال عبطان ،ال أهتيمي،ال مهنا، ال ثامر،ال دجين،ال كركوش، ال براك،ال بلبول ،ال شبيب. ال محسن ،ال ال محمد،ال فارس ،ال حمود ،ال تخيت،ال احمد ،ال منصور، ال كبة ال مغامس ،
• ال حبيب بن صقر (عشائر الصقر)هم ال عفص، ال كهية،ال سعود،ال كرك.
• ال مغامس (عشائر ال مغامسبن شلال) ال صكر ، ال غانم ،ال سعدون ،ال سلمان ،ال عباس،ال محمد ،ال ال مرزوك، ال فرحان ،ال العبيد ،ال مانع ،ال عزيز، ال زوير،ال حجي، ال ثويني، ال ذرب ،ال بندر ، ال محيسن ،ال سلطان.
• ال داغر بن صقر.

• ال مانع بن صقر .
• ال شاهين بن صقر

2- الحاج عبدالله (عشائر الحاج عبدالله ال سلمان) وهم :
*- ال سلطان وفيهم الرئاسة .
*- ال شيخ احمد بن الحاج عبد الله .
*- ال علي خان.
*- ال علي أغا .

3- ال شبيب بن سلمان.
4- ال حاج محسن بن سلمان.
5- ال داود بن سلمان.
6- ال غانم بن سلمان.
7-ال كرنوص بن سلمان.
8- ال درويش بن سلمان.
9-ال دنبوس بن سلمان.
10- ال عجرش بن سلمان.
11- ال كهو بن سلمان.
12- ال جساس بن سلمان

عشائر ال حمد بن عباس الخزاعي.

1- البو حمد
2- البو محمد
3- البو جفال
4- ال عباس
5- ال عبدالله
6- ال حسين
7- ال سعدون
8- ال سويد

عشائر اولاد سلمان الاول الخزاعي.

1- ال حمودي ( حمودي بن شاهين بن تاج بن عبدالله بن سلمان الاول)

2- ال هلال (هلال بن حزام بن عبد الله بن سلمان الاول)

2- ال يعقوب (يعقوب بن يوسف بن محمد بن عبدالله بن اصفر بن عبد الله بن سلمان الاول.

عشائر ال مهنا الهيس بن سلمان الاول الخزاعي.

1- ال مهنا
2- البو الدين
3- ال خزعل
4- ال خضير
5- ال قدري
6- ال شمس
7- ال رشيد

عشائر ال مانع مقطع الرؤوسبن محسن بن جنديل بن محمد بن عبدالله بن عبد المنعم بن هديب بن برخ الخزاعي.

1- البو حليل .
2- البو كندج.
3- البو عبادي


عشائر ال رمضان بن سلمان الاول
1- الرمضان ويسكنون في دول الخليج العربي (السعودية والبحرين وقطر والكويت والامارات العربية).
2- ال عمران الرمضان (اسرة تسكن بغداد)
عشيرة ال جويخ بن سلمان الاول الخزاعي.
1- ال جويخ في الناصرية.


عشيرة ال فارس بن سلمان الاول الخزاعي.
1- ال مرزة (تسكن في النجف وبغداد )




عشيرة الحماحمة اولاد حامي بن محمد بن مهنا بن اسماعيل بن سلمان الاول الخزاعي.

تنقسم الى :
1- ال داوود.
2- ال شاهر.
3- ابو شكيلة.
4- ال لا يذ.

---------------------------------

المصدر: (كتاب تاريخ قبيلة خزاعة) تأليف الأستاذ حميد رحيم سلمان الخزاعي ،طبعة النجف الاشرف 2002م



:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
رسائل عيد الفطر 2016 -2017 مضحكة 13140280821.gif

اسأل من أعاد العيد وطوى الشهر الفقيد ان يمدك بعمر مديد ويجعل حياتك عيد × عيد

تقبل الله طاعتك.. واتم بالعيد فرحتك..واقر عينيك بنصر امتك

رمضان راحل والعيد داخل..فمن نعزي ومن نهنيء..تقبل الله منا ومنكم وعيدكم مبارك

الله يعيده علينا وعليكم بالخير والعافية
وكل عام وانت بخير

اللهم اجعل عيدنا محبتك ورضاك
وطاعتك وموالاتك وذكرك والجهاد في سبيلك

ليس العيد من لبس الجديد، وإنما العيد من أمن الوعيد
ليس العيد لمن لبس الملابس الفاخرة وإنما العيد لمن أمن عذاب الأخرة،
ليس العید لمن لبس الرقيق انما العيد لمن عرف الطريق.

 

وسائط تهاني عيد الفطر السعيد



:: بازدید از این مطلب : 1490
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

دستکاری در رود کارون نشانه ضعف مدیریت است


رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر درباره ساخت و ساز و دستکاری در حریم رودخانه کارون در اهواز گفت: رودخانه یک پدیده طبیعی و وحشی است که باید به آن احترام گذاشت و حریم آن را رعایت کرد وگرنه آسیب جدی در جنبه‌های مختلف وارد می‌کند. رودخانه یک ساختمان نیست که بتوان به راحتی درباره دستکاری و تغییر در آن صحبت کرد. «پرویز باورصاد» در گفت و گو با همشهری افزود: در کشورهای دیگر زیباسازی یک رود بر اساس یک منطق، پیش بینی علمی و بررسی‌های دقیق انجام می‌شود؛ یعنی می‌آیند به تاریخ و گستره زمانی رودخانه نگاه می‌کنند (رودخانه پیش و پس از زمان حاضر تا چه جایی ممکن است امتداد داشته باشد) و بعد در ساحل آن زیباسازی انجام می‌شود. این هم در نظر گرفته می‌شود که 20 یا 100 سال گذشته و آینده عرض رودخانه تا کجا امتداد داشته است و خواهد داشت. سپس یک ماکسیمم (حداکثری) برای عرض رودخانه در نظر گرفته می‌شود.
باورصاد با انتقاد از نوع برنامه ریزی و زیباسازی در عرض رودخانه کارون در محدوده اهواز تاکید کرد: این تغییرات نه با در نظر گرفتن گستره زمانی بلکه براساس این چند سال خشکسالی انجام می‌شود. همه می‌دانند که اگر خشکسالی سبب کم حجم شدن آب رودخانه شده، ممکن است در سال‌های آینده ترسالی داشته باشیم و رودخانه به عرض پیشین خود گسترش یابد. بنابراین هنگامی که برنامه ریزی و ساخت و ساز براساس خشکسالی انجام می‌شود، باید منتظر بود سال‌های آینده اگر بارش‌ها زیاد شود همه چیز زیر آب برود. رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ادامه داد: علاوه بر ضررهای اقتصادی که با این اتفاق وارد می‌شود، به بستر رودخانه نیز آسیب می‌رسد. زیرا هر آنچه زیر آب برود باید خارج شود که در این صورت تنها راه حل لایروبی است. لایروبی هم که در اینجا به درستی انجام نمی‌شود و از اساس اشتباه است.
باورصاد که چهره نام‌آشنای علوم دریانوردی است، گفت: در ساخت و ساز در ساحل کارون خرد علمی، عقلانیت و پیش بینی و ارزیابی درست وجود ندارد.رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: زیباسازی رودخانه‌ها در همه جا انجام می‌شود اما در اهواز بدون در نظر گرفتن حداکثر عرض رودخانه است و این‌که رودخانه تا کجا ممکن است امتداد داشته باشد.
باورصاد گفت: در سال 1329 در خوزستان یک ماه پیاپی بارندگی شد. اگر چنین اتفاقی دوباره رخ بدهد همه خوزستان غرق خواهد شد. وی با رد این گزاره که کم کردن عرض رودخانه هیچ تاثیری روی کم شدن شوری آب نخواهد داشت، ادامه داد: این حرف منطقی نیست.
این بسیار عجیب است که ما آب باکیفیت در بالادست کارون را به استان‌های بالادست می‌دهیم که به دلیل کم شدن حجم آب کیفیت آن پایین می‌آید. سپس برای بالا بردن کیفیت آب کارون این راه حل را بدهیم که عرض رودخانه کم شود تا سرعت آب بیشتر و شوری آن کم شود. چنین چیزی امکان ندارد. زیرا آنچه سبب شوری کارون شده است ورود فاضلاب ها، زهکش‌ها و در آخر احداث سد گتوند است. 50 درصد حجم آب کارون را اینها تشکیل می‌دهند. راه حل درست این است که از ورود اینها به کارون جلوگیری شود تا کیفیت بالا رود نه این‌که عرض رودخانه کم شود تا شوری برطرف شود. باورصاد گفت: درضمن این قدر راحت صحبت کردن درباره کاستن از عرض رودخانه کارون نشانه ضعف نگاه محیط زیستی بین مسئولان استان است. اگر این نگاه قوی بود، به این راحتی درباره دستکاری در حریم رودخانه صحبت نمی‌شد.

منبع:همشهری



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

تعرف على القاتل الصامت "سرطان المثانة"

 

تعرف على القاتل الصامت "سرطان المثانة"


أجريت مؤخرا أبحاث علمية لإيجاد طريقة لمکافحة سرطان المثانة أحد الأمراض القاتلة المکتشفة حديثا والذي يصيب الرجال أکثر مما يصيب النساء.

ولا يوجد لحد الآن أي تفسيرات طبية لسبب نشوء أورام خبيثة في المثانة من الممکن أن تنمو سنوات وسنوات دون أن تسبب أي نوع من الألم لدى المصاب به إلا بعد فوات الأوان.

وبحسب ما جاء في موقع "تي أونلاين" الألماني، يعتبر الرجال أکثر بمرتين عرضة للإصابة من النساء، وهنالک عوامل مسؤولة عن زيادة خطورة الإصابة بمرض سرطان الرئة.

ومن هذه العوامل التدخين، حيث يقول أخصائي أمراض المسالک البولية "شتيفان بيتر" من مدينة دارمشتات الألمانية، إن الإفراط في شرب القهوة مع التدخين يجعل نسبة الإصابة بالمرض تزداد، بالإضافة إلى أن استنشاق غير المدخنين دخان المدخنين يزيد من الخطورة أيضا. وتشير الأبحاث إلى أن نسبة 30 و70% من الإصابة بسرطان المثانة سببها التدخين.

ومن العوامل الأخرى التي تعمل على زيادة خطر الإصابة بسرطان المثانة المواد الکيميائية وخاصة تلک الموجودة في أصباغ الشعر. وقد أثبتت مجلة "أوکو تيست" الألمانية بأن المنتجات من أصباغ الشعر ذات اللونين البني والأحمر تحوي على الأمينات الطيارة والتي يشتبه بتسببها بسرطان المثانة، وقد طولب بسحبها من السوق.

وينصح بيتر بضرورة الذهاب إلى الطبيب في حال رؤية دم في البول، من أجل تشخيص المرض وعلاجه في مراحل مبکرة من تطوره، لأن عدم تشخيص المرض في الوقت المناسب يؤدي إلى انتشاره في المسارات العضلية واللمفاوية وفي هذه الحالة لا يفيد استئصال المثانة في القضاء على المرض مما يؤدي إلى الموت.

ويقول الدکتور کريستيان فولفينغ، المتحدث باسم اتحاد أطباء المسالک البولية في ألمانيا :"أحد أهم مفاتيح العلاج "خلايا تي"، التي تتلخص وظيفتها في التعرف على الخلايا السرطانية والقضاء عليها وفي تفعيل هذه الخلايا من خلال استخدام إشارات کيميائية وعصبية معينة".

وأوضح فولفينغ، أن مادتين على الأخص أثبتتا فعاليتهما على المرضى ونجحتا في إطالة حياة المرضى المصابين بسرطان الکلية والمثانة، ومن المفرح أن العلاج عن طريق هاتين المادتين الجديدتين أظهر نسبة قليلة من السمية في الدم، مما يعني أن أعراضا جانبية أقل بکثير ستنجم عنه.



:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

آبشارهاى شوشتر ساساني اند يا عيلامى؟؟؟

با حفر کانالهای آبشارها ی شوشتر نهر گرگر ویا کویرین بوجود آمد که از دهانه آبشارهاآغاز می شود وتا منطقه عسکر مکرم وبناوده(بند قیر)به دیگر رودخانه ها می پیوندد.این نهر هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی منطقه میناو(میان آب)را آبیاری می کند.وبه مسیر خود ادامه می دهد تا به محمره (خرمشهر)می رسد...

آبشارهاى شوشتر ساساني اند يا عيلامى؟؟؟

حسین فرج الله


شوشتر شهري به قدمت انسان ،شهری که هنوز دیوارهایش حکایت گر تاریخی ننوشته اند ویاد آور روزگاران گذشته براین شهر است.هنوز بعد از باران بوی کاه گل در کوچه های تنگ شهر می پیچد ورهگذر را به صدها سال عقب تر می برد.صعباتها (کوچه های مسقف که هم برای محافظت نگهبانان شهر وبرای ارتباط خانه ها ساخته می شد واز کلمه عربی صوباط گرفته شده )یاد آور نور چراغ نگهبانی است که با شمشیری برکمر ونیزه ای دردست شهر را حراست می کند انگار تاریخ دراین شهر ایستاده وبه نظاره گذر نسل ها نشسته است.
کمی دورتر از این کوچه ها صدای غرش آب نگاه هر رهگذری را به خود معطوف می دارد . آب می غرد وچرخ های سهم گینی را می چرخاند تا گندمی آسیاب
شود و آب رااز دل سنگ ها سخت به دل دشتی وسیع به نام میناو روانه کند .میناوی که روزگاری مینا یا بندر گاه لنج های تجاری شوشتر ، اهواز ، محمره(خرمشهر) تا هند بوده است وهنوزدر میان دورودخانه از بهترین زمین های کشاورزی برخوردار است.

شوشترشهر آب وصنعت ، شهر تجارت دیبا که از این شهر تا هند وچین ومصر رونق داشته ودیبای شوشتر مثال زدنی بود که گفته می شد ستار خانه کعبه از دیبای این شهر بوده است .شوشتر را هر چندبرخی می خواهند به دوره ساسانی ربط دهند تا چند صفحه ای بر تاریخ ساختگی خود بیفزایند ولی این شهر همان شهر تستر فرزند نون بن عیلام بن سام بن نوح است که درکتاب مقدس تورات به آن اشاره شده است .
وبرخی از نویسندگان اسلامی این شهر را اولین شهر پس از طوفان نوح می دانند .هرچه هست کوچه های این شهر خبر از قدمتی چند هزار ساله می دهد هرچند که شهر چند بار جابه جاشده ولی هنوز آثار عیلامی این شهر در دستوا قابل دیدن است.

شوشتر (تستر) شهري درمیان دو رود کارون ودز ویا بهتر بگوییم شطیط ودز ونهر دست ساز گر گر که این نام ها کاملا عربی است هرچند که نهر داریون که امروز به هخامنشیان نسبت داده می شوند نامش اکدی است ودر فرهنگ لغت اکدی این نام آمده وبه معنای دارایی وباقی مانده ترجمه شده که این واژه به 4000سال پیش باز می گرددوچگونه ممکن است دردوره هخامنشیان باشد ولی نامش را اکدیان انتخاب کنند ودر صورتی که در زمان هخامنشیان زبان آرامی وعیلامی رواج داشته است.

از کجای شوشتر بگویم که به تاریخ نویسان امروز بر نخورد وبرچسبی آماده به نگارنده نچسبانند ولی هرچه هست درحق این شهر چه ظلم ها که نشده آن به دست تاریخ نگاران معاصر ما ، که سعی دارند تاریخ نو برای این شهر بسازند وگذشته چندین هزار ساله آنرا به فراموشی بسپارند.

شوشتر قدمتی به اندازه مندائيان (صابئه) خوزستان دارد آنهائي که ساکنان قديم واوليه اين شهرند.وبسياري از آثارشوشتر متعلق به منداییان دارد.کت های دور اطراف شهر یادگارهای این دین توحیدی در شوشترند(کت
بافتح کاف وسکون تاءحفره هایی در کناررودخانه کارون اند که واژه کت واژه ای مندایی وبه معبدهای سنگی گفته می شود)

مندائیان در دوره نادرشاه افشار درشوشتر قتل وغارت شدندوبه حویزه وخفاجیه(سوسنگرد)مهاجرت داده شدند که تابه امروز دراین شهرها واهواز زندگی می کنندولی هنوز برخی فامیلها در شوشتر بافامیل منداییان یکی است.

شوشتر درطول حیات خود شهری صنعتی بوده بسیاری ازوسایل زندگی وادوات کشاورزی دراین شهر تولید می شد.ومحل ترددتجار شرق وغرب بوده،تجارت این شهربسیارمهم بوده، به گونه ای که بسیاری از حاکمان اهوازمانندسادات مشعشعی ویابنی کعب وحتی فرحان البندر این شهر را سالیان زیادی درحدود500سال یابیشتربه عنوان شهرتجاری خود قرار داده بودنندکه این نشان از اهمیت این شهر دارد.

آبشارهاى شوشتر ساساني اند يا عيلامى؟؟؟

■■■آبشارهای شوشتر:

آبشارهای شوشتر طبیعی نیستندبلکه ساخته دست بشرندوباتیشه وچکش های ابتدایی کنده کاری شده اند.وعلاوه بر مسير گذر آب که جهت کشاورزی منطقه میناو (میان آب)به کار می رود .حرکت آب از دالانهای پر پیچ وخم و باسرعت فراوان باعث چرخش آسیابهای آبی
می شودومسیر خودرا باهیاهو وغرش به پیش می بردتادر مخلط الشطوط(محل به هم پیوستن رودخانه ها )به دیگررودخانه ها بپیوندد ومسیر اهواز ،خرمشهر (محمره)رابه پیش ببردوبه بحر سفلی (خلیج فارس)( نام سومری آن نهر مرو،با ضم میم وضم راء)می ریزد.

#(تونل‌های سه گانه، آب را به مجموعه هدایت می‌کنند و به کانال‌های متعددی تقسیم می‌شوند که پس از گرداندن چرخ آسیاب‌ها، آب به صورت آبشارهایی به محوطه‌ای حوضچه مانند سرازیر می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بسیار بارز مجموعه آسیاب‌ها و آبشارها مجاورت آن با بافت تاریخی شهر شوشتر است. این محوطه علاوه بر استفاده‌های صنعتی، در ایام کم آبی نیز، آب مورد نیاز ساکنین را تأمین می‌نمود.

یک ویژگی بسیار زیبا و منحصر بفرد بصری نیز که در این مجموعه وجود دارد و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد این است که آب حاصل از پساب آسیاب‌ها به صورت آبشارهای مصنوعی زیبا به محوطه‌ای حوضچه مانند می‌ریزد که منظره‌ای چشم‌نواز و دل‌انگیز را در مقابل دیدگان هر بیننده بوجود می‌آورد.

همچنین در محوطه پشت بند که محل آبگیری 3 تونل معروف «سه کوره»، «دهانه شهر» و «بلیتی» است نیز چشم انداز زیبایی به چشم می‌خورد.

تونل‌های سه گانه در پشت «پل بند گرگر»، وظیفه انتقال حجم زیادی از آب را برعهده دارند.)

بردیواره های این آبشارهاهنوز زخم های تیشه وچکش گذشتگان وجود داردکه به چه ظرافتی کندن این تونل های طولانی صورت گرفته است .هر تونلی نام داشته مانتد تونل بلیتی (منطقه ای در شرق شوشتر ودر کنار آبشارها که واژه بلیتی واژه ای بابلی وبه معنای بلد یعنی شهر می باشد)که از زیر این بخش از شهر می گذردوبه آبشارها وارد می شود ودیگر تونل هاکه برخی وسیع وقابل لایه روبی وبرخی کوچک وتنگ ،گونه ای تونل ها طراحی شده اند که می توان به راحتی از صفحه کناری آن برای ورود به تونل استفاده کرد ودر اوقات تابستان به آسانی وتوسط کارگران آسیاب ها لایه روبی می شود ....

در دوجهت شرقی وغربی آبشارها خانه های قدیمی فراوانی وجود دارد که اگر به قسمت های زیرین خانه ها نگاهی بیندازی لایه های فراوانی را خواهی دید که در گذر سال های بسیاراین خانه ها بر انباشته آنها ساخته شده اند.

آبشارها در سال ..2009....با قدمت ساسانی ثبت جهانی شدند ودردولت هشتم گزارشها وبرنامه های فراوانی درباره آنها تهیه شدوترمیم جزیی در بخش هایی از آن صورت گرفت .اینکه چرا بسیاری از پژوهشگران ونویسندگان در مورد آثار خوزستان موضع انفعالی به خود می گیرند قابل توجه است.

آبشارها هم مانند بسیاری از دیگر آثار خوزستان رو به تخریب وفرسایش است ووجود انواع فاضلاب خانگی وصنعتی ومواد شوینده در آب کارون عمل فرسایش را تشدید نموده است که این جریان هم عارضه ای زیست محیطی وهم از بین برنده بسیاری از آثار تاریخی حاشیه رود خانه هاست.

■■■گذری برتاریخ عیلام ■■■.

عیلامیان اولین ساکنان این سرزمین پرخیر وبرکت اند که از شوش ودشت شوشان تمدن خود را در4600قبل از میلاد آغاز نموده ودر سراسر ایران کنونی وبخشهایی از حنوب عراق منتشر شدند وبرخی از صاحب نظران در زمینه تاریخ وباستان شناسی آنها را از نژاد سام فرزند نوح می دانند.
عیلامیان در شوش وانشان(مناطق کوهستانی تافارس)وتاجیرفت وکرمان هزاران سال پادشاهی کردند.وباهمسایگان بابلی واکدی وآشوری خود زد وخوردهایی داشتند که گاهی بربین النهرین چیره می شدند وگاهی پادشاهان عراق تا ملوحه(پاکستان)حکمرانی می نمودنند.

عیلامیان در زمینه صنعت ابداع گران ومخترعان بسیاری از صنایع عهد باستان بودنند که با همسایگان بین النهرینی خود قدرت مطلق جهان باستان بودنند...

ازمهمترین آثار باقی مانده از عیلامیان دور انتاش(چغازنبیل،واین نام نامی جعلی است ودور انتاش نام حقیقی می باشد.)وآثار شوش وام الدبس وحویزه ودورق واروکسای محمره (خرمشهر )وبسیاری از معابدونیایش گاه های ایذه وباغملک ومناطق کوهستانی وبخش زیادی از اثار تخت جمشید ودیگر آثار ایران است.

■■دلایل عیلامی بودن آبشارهای شوشتر:■■

با حفر کانالهای آبشارها ی شوشتر نهر گرگر ویا کویرین بوجود آمد که از دهانه آبشارهاآغاز می شود وتا منطقه عسکر مکرم وبناوده(بند قیر)به دیگر رودخانه ها می پیوندد.این نهر هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی منطقه میناو(میان آب)را آبیاری می کند.وبه مسیر خود ادامه می دهد تا به محمره (خرمشهر)می رسد.
این نهر روزگاری پر ترددترین نهر قابل کشتی رانی بود واز دورق (شادگان)تاشوشتر کالاهاجابه جا می شد ....
1-وجود سکونتگاه های دوره عیلامی در این مسیر مانند دستوا که قدمت آن به دوره اورک یعنی 3000سال قبل ازمیلاد باز می گرد وتنها منبع آبی نزدیک آن همین رودخانه گرگر است که از آبشارها جاری می شود وازکنار این شهر باستانی می گذرد.

2-تپه حاج منعم با قدمت 2200سال قبل از میلاد باز در کنار رودگرگر بوده که امروز ه کاوشهایی درآن صورت گرفته وعیلامی بودن آن ثابت شده است .
3-تپه پمپ بنزین ،4600قبل از میلاد که باز نزدیک همین رودخانه است وبا رودخانه شطیط فاصله فراوانی دارد.

4-تپه عبدالحسن درمنطقه شلیلی باقدمت 2000قبل از میلاد که باز به دوره عیلامیان باز می گردد.

5-تپه مشول در کنار روستای بیت ازهیو که باز تاریخ این تپه 3000قبل از میلاد است.

6-تپه گبیبه که به 3000قبل از میلاد باز می گرددکه این نیز به دوره عیلامیان می رسد ...

7-تپه عرب اسد که این تپه باز به 3000قبل از میلاد باز می گردد ونزدیک گرگر است ...

8- تپه البناوده( بند قیر )این تپه در دل عسکر مکرم
ولب رودخانه گرگر ،این تپه مربوط به دوره سوکل مخ یعنی
در حدود2100قبل از میلاد است.


ودرحدود 52سکونتگاه که به دلیل حفاظت این تپه ها دیگرتپه هارا ذکر نمی کنم که بسیاری از این تپه ها بر لب رودخانه گرگر است که اگر این رودخانه نباشد تامین آب این مناطق ازکجا بوده ودرآن نزدیکی رودخانه ای وجود نداشته وندارد وامروز با همه تکنولوژی برای حفر چاه مقرون به صرفه نیست چون عمق زیادی می خواهد وآب هم خیلی شیرین نیست وگذشتگان با آن امکانات کم چگونه آب شرب خود و زمین کشاورزی و دام خود را تامین می کردند.

وجود این سکونتگاه ها بر لب نهر گرگر تاریخ ساخت آبشارهای

شوشتر را به دوره عیلام باز می گرداند. این اثر با اینکه ثبت جهانی شده وبه دوره ساسانی قلمداد شده ولی باوجود این سکونتگاه ها تاریخ ساسانی آن قابل قبول نیست وباید تجدید نظری اساسی در تاریخ این اثر تاریخی شود....

منبع:

مقدم ،عباس،بررسی های باستان شناختی میان آب شوشتر،نشر میراث فرهنگی،تهران 85
#-مطلب منقول از و یکیپیدیای آزاداست.

تحقیقات میدانی وبررسی های تپه های مسیر نهر گرگر



:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

 

گزارش تحليلي از بازار کاراستان خوزستان/مصطفی سواعدی خنیابی

...اين ارتش ذخيره بيکار مي‌تواند تبعات نابساماني براي هر نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي داشته باشد....

گزارش تحليلي از بازار کاراستان خوزستان/مصطفی سواعدی خنیابی
مصطفی سواعدی خنیابی



مقولــه بیکاری بــه عنوان یک پدیده مخــرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همواره از دغدغه های اساســی برنامه ریزان بوده اســت. که از یک سو نشان دهنده وضعیت رکود یا رونق اقتصادی و از سوی دیگر نشان دهنده میزان تحرک و سلامت جامعه یا یأس و بیماری یک جامعه است.
به عنوان مثال شیوع انواع بزهکاری، طلاق، افزایش سن ازدواج، اعتیاد، قاچاق و مهاجرت های ملی و منطقه ای که بخش عمده ای از آن ناشی از بیکاری جوانان است، تهدیدات جدی اجتماعی-اقتصادی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.
بیکاری، بیماری است که تمام مردم خوزستان از آن رنج می برند، چه کسانی که بالش زیر سر آنها چاه های نفت جنوب است و چه کسانی که توانستند مقام اول را از ناحیه کشاوزی ( گندم، خرما و ... ) و یا در همسایگی معادن دیگر استانمان هستند.
بر اثر فشار های اقتصادی بر خانواده ها، برخی از افراد مجبور به ترک تحصیل جهت تامین قوت لایموت خانواده خود هستند.گه این ترک تحصیل یا از طرف خانواده های جوانان که قادر به تامین مخارج درسی فرزندان خود نیستند و یا خود فرزند که با عدم وجود سرپرست در خانه مجبور به ترک تحصیل می شوند که اکثر فشارها و خروج از دوره تحصیلی از مقاطع راهنمایی، متوسطه و سواد آموزی انجام می شود. که طبق مرکز آمار، این آمار در سال 93 نسبت به 89 :
در مقاطع راهنمایی، متوسطه، سواد آموزی به ترتیب: %2.99- ، %43.1- ، %39- رشد منفی را مشاهده می کنیم. این آمار نشان می دهد که در این مقاطع بیشتر مردان به خاطر فشار اقتصادی ترک تحصیل می کنند که چنانچه این نرخ رشدها را تفکیک کنیم برای مردان مقاطع راهنمایی، متوسطه و سواد آموزی به ترتیب %2.1- ، %43.21- ، %39.9- ، و برای زنان : %4.17- ، %42.9- ، %38.5- ، می باشد.
اما در مقاطع بالاتر تحصیلی، تحصیلات تکمیلی اکثر جمعیت جوانان بیکار به خیال اینکه، با حصول مدارج عالی تحصیلی امکان اشتغال آنها در ادارات فرآهم می شود، کشور با موجی از بیکاران تحصیل کرده که قادر به تامین اشتغال برای آنها نمی-باشد، روبه رو می شود. که این موج یا حباب بلورین امکان دارد موجب ناهنجاری های اجتماعی- اقتصادی و سیاسی می-شود.که مهار کردن آن غیر قابل کنترل است. در حال حاضر در جامعه ما امکان کارکردن با مدرک تحصیلی پایین ( دیپلم به پایین) وجود دارد، زیرا اکثر ادارات با وجود این شرایط رکود تورمی و وجود احتمال اخراج کارگران خود، جهت پایین آوردن هزینه ها و خروج از دام ورشکستگی، نیازمند به کارگران با مدارج تحصیلی بالاتر نیستند و همچنین طبق آمار، در سال 93 نسبت به 89 میزان نیروی کار دارای مدارج عالی تحصیلی با رشد %14.4 که به تفکیک برای مرد و زن به ترتیب: %17.27 ، %10.66 رشد بوده است.

• نرخ مشارکت اقتصادی
بر اساس آخرین گزارش رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی استان از 36.5 درصد در سال 1389 به 35 درصد کاهش یافته است. که با توجه به جمعیت استان بر حسب سال 4724000،1393 نفر هر یک درصد کاهش در نرخ مشارکت به مفهوم غیر فعال شدن حدود 47240هزار نفر و خروج آنها از بازار کار است.
که طبق آمار با کاهش 1.5 درصدی نرخ مشارکت باعث غیر فعال شدن 70860هزار از جمعیت استان می شود. کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را می توان ناشی از چند عامل دانست:
1- نا امیدی جمعیت بیکار از یافتن کار منجر به خروج آنان از جمعیت فعال شده است. این پدیده ناشی از طولانی شدن مدت زمان بیکاری است که فرد بیکار را از جست و جوی کار نا امید می کند.
2- ادامه تحصیل جمعیت بیکار در سطح تحصیلات دانشگاهی به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل نا امیدی از یافتن شغل یا سطح تحصیلات فعلی آنها، افزایش چشمگیر متقاضیان تحصیلات تکمیلی نمونه ای بارز از این پدیده است که طبق آمار جمعیت غیر فعال در سال 93 نسبت به 89،، %3.8 رشد داشته است.
3- همچنین برخی خانوارها به یارانه دریافتی اکتفا می کنند و از سوی برخی روستاییان استان و کناره گیری آنها از کارهای سخت و کم درآمد پس از طرح هدفمندی یارانه ها .

• نرخ بیکاری
بررسی آمار بیکاری نشان می دهد که نرخ بیکاری در پایان سال 1392 نسبت به 1390 حدود 2.6 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری در پایان سال 1392 در مناطق روستایی و شهری به ترتیب 7.85، 15.14 درصد بوده است. از جمله دلایل این اختلاف می توان به مهاجرت روستاییان به شهرها و همینطور خروج از جمعیت فعال به دلیل دریافت یارانه توسط روستاییان دانست.
اما بیکاری در سال 1393 با نرخ 9.87 درصد است که شواهد صحیح بودن آن به عنوان کاهش واقعی بیکاری را تایید نمی-کنند.
1- جمعیت فعال در سال 93 نسبت به 92، 0.8- درصد کاهش داشته و این یعنی به تعداد بیکارانی که از جست و جوی کار نا امید شدند افزوده شده است.
2- جمعیت غیر فعال در سال 93 نسبت به 92 به میزان 1.93 درصد افزایش داشته است.

• سهم اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی
با نگاهی به آمار اشتغال در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات در سال 1393 این نتیجه حاصل می شود که سهم اشتغال در بخش خدمات با 50.8 بیشترین میزان شاغلان را در خود دارد. پس از این بخش های صنعت و کشاورزی به ترتیب: 31.5 و 17.7 درصد در دوره های بعدی قرار دارند.
اما بخش خدمات که بالاترین سطح اشتغال را دارا بوده در سال 93 نسبت به 89 به میزان 2.1 درصد کاهش داشته است. همچنین در بخش های خصوصی و عمومی سهم اشتغال به ترتیب 79.4، 20.6 که قابل ملاحظه است که بخش خصوصی بیشترین اشتغال را دارا است که این بخش به طور قابل ملاحظه ای در حال رشد است.

• نتيجه‌گيري و پيشنهاد
بررسي شاخص‌هايي چون نرخ مشارکت و نرخ بيکاري همگي نشان از اوضاع نابسامان اشتغال در کشور دارد. در اين ميان نرخ بيکاري جوانان بسيار نگران‌کننده است. به دليل اينکه جوانان در سن تشکيل خانواده قرار دارند و اشتغال آنان پيش نيازي براي ازدواج به حساب مي‌آيد، بنابراين لازم است به اشتغال جوانان توجه ويژه‌اي شود تا از تبعات منفي بيکاري جوانان همچون افزايش بزه‌کاري اجتناب کرد. به تعبير مارکس اين ارتش ذخيره بيکار مي‌تواند تبعات نابساماني براي هر نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي داشته باشد.
نکته تاسف بار در بيکاري جوانان، بيکاري اقشار تحصيلکرده کشور است که منجر به گسترش حس نااميدي و يأس در دانشجويان کشور نيز شده است. بيکاري در مقاطع تحصيلات تکميلي همچون کارشناسي ارشد و دکترا نيز منجر به شدت گرفتن پديده فرار مغزها در کشور و خروج سرمايه‌هاي انساني ارزشمند از کشور شده است. بيکاري در مقاطع تحصيلات تکميلي تبعات سياسي، اقتصادي و اجتماعي به مراتب خطرناک‌تري نسبت به بيکاري اقشار با تحصيلات پايين‌تر دارد.



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

نقلا"عن الدکتورجاسم المطوع:

الأفراد الذين يملكون مليون دولار فأكثر نسبتهم عالية في دول الخليج هذا ما قرأناه في التقرير الاقتصادي منذ يومين ، ومن أعلى الدول قطر والكويت والسعودية إلا أن هناك أمورا لا يستطيع الإنسان أن يشتريها بالمال مهما بلغت ثروته ، وقد كتبت في هذا المقال عشرة أشياء لا نستطيع شراءها بالمال ويستوي فيها الفقير والغنى ، وهي :

أولا الصديق الوفي ، فليس كل صديق مخلصا ووفيا فقد يصادقك من يطلب ودك أو يتقرب إليك لمصلحة مال أو جاه أو عائلة ، وقد تشتري بمالك أصدقاءك ولكن إذا ذهب مالك ذهب عنك أصدقاؤك.

ثانيا عاطفة صادقة ومحبة مخلصة ، وهذه من أصعب الأمور في العلاقات الاجتماعية بين الناس ولو تحققت بينك وبين أهلك وأقربائك وأصدقائك فإنك ستكون غنيا بهم وسعيدا معهم..

ثالثا حب نبيك والتعرف إليه والاقتداء بسنته ومحبته فتكون من أحباب النبي الكريم وتحشر في زمرته إن شاء الله وهذه لا تحتاج أن تشتريها .

رابعا احترام الناس وتقديرهم لك بسبب احترامك لهم أو لرقي أخلاقك ولو تحقق لك ذلك فقد يحسدك الناس عليها لأن الناس تشتري احترام الناس لها بالمال ، فإذا استطعت أن تحققها بغير مال فأنت في خير ونعمة عظيمة وكل ذو نعمة محسود.

خامسا صحة دائمة وهذه أمنية كل إنسان أن يحيا بصحة دائمة وعطاء مستمر ، وأذكر ذات يوم أن رجلا قال لي أنا مستعد أن أعطيك ما تريد على أن تبعد عني التوتر والأرق ليلا وأن أغمض عيني وأنام فقلت له : حافظ علي مليونك في جيبك وأوصيك بقراءة آية الكرسي والمعوذات وكثرة الأذكارعندها سيطمئن قلبك وتنام بإذن الله .

سادسا استمرار حياتك وعدم هرمك وموتك وهذه أمنية الجميع ، ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركه ، وإن كان الطب الحديث اكتشف حقنة بالعضل تعطيك قوة ونشاطا لمدة عشر سنوات ولكن ماذا بعد ذلك !! فكل نفس ذائقة الموت والعمر محدود.

سابعا أن تكون راضيا عن نفسك غير كاره لها وقليل من الناس من يرضى عن ذاته ونفسه وشكله ولكنها لو تحققت فهذه أولى خطوات السعادة والرضى ، وهذه لا تحتاج إلى مال لتشتريها وإنما هي قناعة داخلية محلها النفس.

ثامنا اجتماع عائلتك وأهلك حولك وهذه نعمة كبيرة لا تتحقق بالمال وإنما بالمحبة والألفة.

تاسعا شعورك بالأمان مع من تتعامل معه سواء كان أهلك أو زوجك أو ولدك أو أصدقائك أو وظيفتك وهذا الشعور الكل يبحث عنه وهو صعب التحقيق ولا يشترى بالمال.

عاشرا إيمانك بالله تعالى ويقينك ورضى ربك عنك ، فهي عاشرة في كتابة المقال لكنها الأولى بالترتيب وهي الأساس وهذه لا تستطيع شراءها بالمال .

فليس كل غني سعيدا ولا كل فقير شقيا ، وإنما السعادة في داخل النفس لا في خارجها إلا أن وسائل الإعلام وأحاديث الناس تركز على أن السعادة بالمال ومن يملك المال يملك كل شيء ، فقد ذكرنا عشرة أمور جالبة للسعادة ولا تحتاج للمال في كسبها ، فقد قال أحد الصالحين : من كان غناه بماله لم يزل فقيراً ، ومن كان غناه في قلبه لم يزل غنياً ، ومن كان غناه بربه فقد قطع عنه اسم الفقر .

فالمال مطلوب ومرغوب ونحن لا ننكر هذا ولكن لا يكون الإنسان عبدا للمال بل يطوع المال لأهداف نبيلة ، فقد قال سعيد بن المسيب رحمه الله : لا خير فيمن لا يحب هذا المال يصل به رحمه ويؤدي به أمانته . فإن كان المال يصرف لزيادة الطاعة فأهلا وسهلا بالمال وأهله .

وقد عرف أحد الزهاد المال تعريفا يختلف عن تعريف الناس ، وهو الزاهد سلمة بن دينار عندما سئل : ما مالك ؟ فقال لدي مالان ، فقيل له ما هما ؟ قال الثقة بما عند الله واليأس مما في أيدي الناس . وهذه نظرة جديدة للمال بالمعنى الإيماني ولهذا يرى الغني من يثق بما عند الله وييأس مما في أيدي الناس . وهذه إضافة جديدة في تعريف الغني.

إن هذه المعاني العشرة التي كتبتها أتمنى أن تعرض على الأصدقاء والأحباب للنقاش والحوار وقد عرضتها قبل كتابة المقال على بعض الأصدقاء وكان حوارا ممتعا ومفيدا ، فأضاف أحد الأصدقاء الشعور بالأمن ، وربما أنتم تضيفون عليها كذلك .



:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

مشجر آل سلمان الخزاعي 

أولاد علي: 1-حاجي 2-حاتم

نیروز بن  حاجی بن علي بن حسين بن محمد بن عبدالله بن اصفر بن عبدالله بن سلمان..... عشيرة آل سلمان

اولاد حاجي:{1- رجب 2-نیروز}

اولاد رجب:{1- فرهاد2- علی(اذویه)3- شریجی}

اولاد علی(اذویه):{1- ناصر2- فهید3- عبید}

اولاد ناصر:{1-عاشور2- عوده3- عبدالزهرا}

اولاد عاشور:{1-احمد 2- سعید3- فاضل4-محمد5- منتظر6- مهند}

اولاد عوده:{1-علی2- حسین3- حمود(احمد)}          

اولاد عبدالزهرا:{1- مرتضی2- مصطفی3- محمد4- منتظر}     

اولاد فهید:{1- غازی}          

اولاد غازی:{1- کاظم}    

اولاد کاظم:{1- مهدی}          

اولاد نیروز:{1- سمور2- صیفور3- غیصور4- منصور} 

اولاد سمور:{1- کریخی}    

اولاد کریخی:{1- جبار2- مشلوش3- صفیر}  

اولاد جبار:{1- هویش}   

اولاد هویش:{1- عبدالله(عبود)}             

اولاد عبدالله(عبود):{1- علی}      

اولاد مشلوش:{1- جارالله(ژریو) }       

اولاد صفیر:{1- غازی}              

اولاد غازی:{1- مالک2- صاحب3- محمدرضا(محمد)         

اولاد صیفور:{1- ابراهیم2- فاضل}                      

اولاد ابراهیم:{1- صالح 2- عواد 3-خضیر }                   

اولاد صالح:{1- کریم(شاوی}      

اولاد کریم(شاوی):{1- طالب2- مبارک3- سعید4- جاسم5- عباس}      اولاد طالب:{1- علی}                                         

اولاد مبارک:{1- مهدی }               

اولاد سعید:{1- یوسف}                           

اولاد عواد(عوده):{1- جبار2- عبدالساده 3-علی}                

اولاد جبار:{1- فرید(مرتضی)}  

  اولاد علی:{1- حسین}

اولادفرید(مرتضی):1- محمدطه 

اولادعبدالساده:1-حمزهاحمد 2-محمد3-صادق4-ابراهیم

اولادحمزهاحمد:1-علیرضا

اولادخضیرخضراوی:1-کاظم2-لازماحمد3-غانم4-عادل

اولادکاظم:1-جواد

اولاد جواد: 1-یاسین

اولادلازماحمد:1-مصطفی2-علی3-محمدامین

اولادغانم:1-محمدرضا            

  اولاد غیصور:{1- شمخی}                              

   اولاد شمخی:{1- موسی}                             

اولاد موسی:{1- صاحب2- یونس3- مجید4- حمدان }       

اولاد صاحب:{1- عادل2- ناجی3- جمهور4- کریم}     

اولاد یونس:{1- عبدالامیر2- احمد}                    

اولاد عبدالامیر:{1- محمدرضا2- عباس}                     

اولاد مجید:{1- علی}                    

اولاد حمدان:{1-حسین۲-حسن۳-عبدالزهرا۴-موسی}               

اولاد منصور:{1- عبدالحسن2- مزعل(مزیعل)3- عباس}     

اولاد عبدالحسن:{1- رحیم2- عبدالساده}                     

اولاد رحیم:{1- راضی2- محیبس3- حریجه4- علی5- کاظم6- سعید}

اولاد راضی:{1- محمد2- قاسم3- موسی}                        

اولاد محیبس:{1- عیسی2- محمد}                             

اولاد علی:{1- حسین2- منصور}                                 

اولاد عبدالساده:{1- هنیدی2- وهاب3- ساری4- لفته}            

اولاد هنیدی:{1- فرحان2- احمد3- مطیر4- مزهر5- حکیم(مجتبی)6- علی7- محمد}   

اولاد فرحان:{1- سجاد2- امیر3- رسول4- رضا}                            

اولاد سجاد:{1- مهدی}    

اولاد احمد:{1- عباس2- حسین}                       

اولاد وهاب:{1- مهدی(عادل)2- حسن3- ناصر(عقیل)4- جاسم} 

اولاد ساری:{1- فیصل2- جعفر3- مهدی4- صالح5- رضا} 

اولاد لفته:{1- مهدی}                            

اولاد مزیعل:{1- شنان}                        

اولاد شنان:{1- حسن2- ایوب}                         

اولاد حسن:{1- ماجد2- سجاد}                          

اولاد ایوب:{1- دانیال}  

أولاد حاتم: 



:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
دوستانی از بنده در مورد وهابیت در استان سؤال می کنند.جواب من به آنها این است که ما در استان وهابی نداریم،لج و لج بازی داریم.چندتا جوان وقتی می بینند بیکارند،گرسنه اند و به سن ازدواج رسیده اند و دستشان به جایی بند نیست.این مسائل پیش می آید...



بروال - آیت الله عبدالکریم فرحانی در دیدار جمعی از فعالان حمل و نقل استان اظهار داشت:یکی از رمزهای موفقیت ایران در همه عرصه ها از فناوری و علمی گرفته تا سیاسی و نظامی تمسک به اصل ولایت و عملی و عینی نمودن آن در سطح جامعه است.پایدار بوىن اين اصل وحرکت در این مسیر نتیجه رهبری عالمانه مقام معظم رهبری می باشد.

معاون آموزشی حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان افزود:برخی از دوستان در صحبتهای خود می گویند که مجلس خبرگان کار اجرایی نمی کند و کاری به امور اجرایی و عمرانی ندارد.بنده همیشه در پاسخ به این عزیزان گفته ام که درست است که خبرگان همانند مجلس شورای اسلامی و مجالس شورای شهر و روستا نیست،اما علمای بزرگ یک استان که به عنوان نماینده استان در مجلس خبرگان انتخاب می شوند باید در مسائل کلان استان کمک کنند و همگرایی بوجود بیاورند تا هم افزایی صورت بگیرد و معضلات یزرگ و اصلی استان حل شود.بسیار عجیب است که معدل بیکاری در خوزستان از همه کشور بالاتر است.در صورتی که میلیاردها تومان پول ملی در خوزستان استحصال می شود.چرا این میلیاردها تومان پول تبدیل به اشتغال بومی نمی شود.ملیاردها تومان پول سرمایه گذاری وارد خوزستان می شود. ولی مسئله اصلی استان حل نمی شود.
آیت الله فرحانی با اشاره به مشکلات کشاورزی در استان اظهار کرد:یکی از مشکلات استان مسئله کشاورزی است.در مسئله آب که لاینحل باقی مانده مشکل جدی داریم.در بحث زیرساختها خصوصا در مسائل زیست محیطی باید به جد پیگیری شود تا استان بیش ازاین متضرر نشود.

در آموزش و پرورش نیز اوضاع اصلا خوب نیست.خوزستان همیشه جزء آخرین های لیست رتبه بندی آموزشی کشور است.این اوضاع متاسفانه در دوره ها و دولت های مختلف تکرار شده و حل نشده است.مسئله سیاسی نیست ،اینکه بگوییم این دولت اینطور است و آن دولت آنطور.ما باید دنبال راه حل باشیم.اگر ولایت توانست ایران را شکوفا کند و جهان اسلام را حرکت دهد و فلسطین و لبنان و ... را تکان دهد و تکلیف دشمنان اسلام را روشن کند،چگونه است که این برکات به ما نمی رسد.و بجای آن انگ وهابیت به ما می چسبانند.ما باید دقت کنیم و یک سری درس ها و شناختها و معارف را بوجود بیاوریم.ما باید دکترین ولایت قرآن را خوب بفهمیم.از خط و خط بازی و تنگ نظری و حذف این و آن و برخوردها دست برداریم.و از ظرف قوی مدیریت مقام معظم رهبری استفاده نماییم.بجای خود زنی باید این ظرف را به گونه ای تبیین نماییم که توجیه داشته باشد.هرجا ما در مسیر مطالبات امام و رهبری قرار گرفتیم پیشرفت می کنیم.نوزده سال از سفر مقام معظم رهبری به استان می گذرد.ایشان در جلسه ای که در سفرشان داشتند دو دستور مهم دادند.یکی حل مشکل کشاورزی استان و دیگری راه اندازی کارگاههای زود بازده.و حالا می بینیم که هرچقدر سرمایه گذاری ملی در خوزستان بشود تا این دو مسئله کامل حل نشود.دردی از مشکلات مردم دوا نمی شود.
آیت الله عبدالکریم فرحانی ادامه داد:دوستانی از بنده در مورد وهابیت در استان سؤال می کنند.جواب من به آنها این است که ما در استان وهابی نداریم،لج و لج بازی داریم.چندتا جوان وقتی می بینند بیکارند،گرسنه اند و به سن ازدواج رسیده اند و دستشان به جایی بند نیست.این مسائل پیش می آید.برای همین می گویم مطالبات رهبری راه حل کل معضلات استان است،ما وظیفه سنگینی داریم تا این مطالبات برآورده شود.



:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

موسيقى العلوانيّة في إيران تنتزع اعترافاً رسمياً

وُلد علوان في إحدى القرى العربية في منطقة الأهواز، وکانت تستهويه الألحان الحزينة منذ مراهقته. وصنع في البداية آلة الربابة باستخدام علبة زيت صفيحية، وأوتار من شعر الحصان،



بقلم:مریم حیدري

العلوانية نمط من الموسيقى العربية، تتميز بها محافظة خوزستان (منطقة الأهواز) في إيران. وراج هذا النمط في دول مجاورة کالعراق والکويت.
تستمد هذه الموسيقى اسمها من مغنيها الأشهر والمتخصص في هذا الأسلوب، علوان الشُوَيّع، وسجلتها قبل فترة منظمة التراث الثقافي في إيران ضمن التراث الثقافي والروحي للبلاد، بعد متابعات کثيرة من نشطاء ثقافيين، وهواة هذه الموسيقى وعلى رأسهم الصحافي والناشط الثقافي الأهوازي قاسم منصور آل کثير، وکان المشرف على ملف هذه الموسيقى في مراحلها نحو التسجيل الوطني، إلى جانب الخبير في موسيقى القوميات والمناطق الإيرانية محمود مشهودي.
واستغرقت محاولات هذين الناشطين ما يقارب سنتين، بين إقناع المسؤولين بأن هذه الموسيقى هي من ضمن التراث الأصيل في البلد کما هي الحال بالنسبة الى کثير من الأساليب الموسيقية لدى القوميات المختلفة في إيران، ومن أهم رکائز الثقافة الشعبية في المنطقة، وبين متابعات صحافية، وبحوث عن هذا الأسلوب الموسيقي ونشأته، وأهميته الثقافية والأنثروبولوجية.
الإيقاع في العلوانية بطيء وحزين، وعادة ما ترافق هذا الغناء آلة الربابة، وهي المتداولة في منطقة الأهواز وجنوب العراق. ومن أشهر مغني هذا الأسلوب الموسيقي، يمکن الإشارة إلى حسّان إکزار الجناني الشوشي، ثامر زرکاني، علي إدريس، علي رشداوي، شيخ کريم باوي، وحسن المعشوري، الذين حافظوا على العلوانية ونقلوها إلى جيلنا الحالي.
وانتقل هذا الأسلوب إلى دول الأخرى، وغنى في هذا النمط في العراق کلّ من المطربين داخل حسن وسلمان المنکوب، کما أن المطرب الکويتي عبدالله فضالة، غنى العلوانية وأثر في رواجها في الکويت والبحرين، غير أن هذه الموسيقى تعرف في کل هذه البلدان باسم علوان الأهوازي الذي کان يغنّي هذا النمط على أنغام الربابة، ويختار کلماته من نصوص باللغة المحکية لشعراء معاصرين أو قدامى، ويذکر اسم الشاعر خلال أدائه، ما راج بعده کعادة في غناء المطربين الذين واصلوا هذا الغناء.
وحسّان إکزار الجناني الذي توفي قبل سنوات، يعتبر من أشهر العازفين على آلة الربابة، وقد أثر بدوره في إبقاء هذا الأسلوب الموسيقي. وکان يعتقد أن هذا الأسلوب لم يخترعه علوان، بل کان يتعلق في ما سبق بعشيرة أهوازية هي العمورية، وعلوان هو الذي استعاد هذا الأسلوب ليس إلا.
وُلد علوان في إحدى القرى العربية في منطقة الأهواز، وکانت تستهويه الألحان الحزينة منذ مراهقته. وصنع في البداية آلة الربابة باستخدام علبة زيت صفيحية، وأوتار من شعر الحصان، وأخذ يعزف عليها ويرافق موسيقاه بأشعار حزينة. ثم انتقل إلى إحدى القرى القريبة من مدينة الأهواز.
وکانت نصوصه تتضمن المفاهيم الحماسية والمبادئ الأخلاقية، وفي تلک النصوص کان يحضّ المتلقي على الشجاعة والصبر والکرم وصلة الرحم ومساعدة المظلوم ومواجهة الظالم.
في عهد إمارة الشيخ خزعل في الأهواز (بدايات القرن العشرين)، راجت الموسيقى الأهوازية، فکان الشيخ خزعل يدعو مطربين من العراق ومصر ولبنان ليغنوا في قصوره إلى جانب المطربين الأهوازيين. ومن ثم واجهت الموسيقى الأهوازية رکوداً إبان الحکم البهلوي في إيران، إلى أن ظهر علوان في ستينات القرن الماضي، وکان ملمّاً بالشعر والمقامات الموسيقية الأهوازية.
وهناک أسلوب موسيقي في شمال إيران (محافظة مازندران) يسمى «الأميري»، وهو شبيه في الإيقاع بموسيقى العلوانية. وتتکون العلوانية من مقامَي الحجاز والبيات. وبين مقامات الموسيقى الفارسية هي الأقرب إلى مقام «همايون».



:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آبان 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

لاتخلو الكتب و المقالات و الجرائد و الصحف التی نواجهها اليوم من مصطلح "عرب الجاهلية". هذا المصطلح الذی أخذ ینتشر بشكل وسيع في كل ما حولنا من كتابات و تعاليم مدرسية و آكاديمية یتنقل كالسكر بين الأفواه في مختلف المجالس و یستخدم بکثرة غریبة و بشکل غیر معقول في الكتب التی نقرأها منذ الإبتدائية و الإعدادية حتی الجامعة و نجده في كل شطر يتعلق بتأريخ العرب أو بالأدب العربي و يترك نظرة سلبیة تجاه العرب فی نفس الطالب و كذلك لاحظت هذه النظرة المتطرفة قد برزت نفسها في المقالات و البحوث الآكادمية حيث قرأت مقالا قبل فترة کان قد إنتشر في إحدى المجلات العلمية و هو مليئا بالبغض و الحقد في كل أشطره التي كانت تحاول أن ترسم صورة سيئة من العرب و صورة متحضرة من قوم الكاتب في ذهن القاريء و المتلقي؛ فعلى سبيل المثال كان قد صرح الكاتب أن العرب لم يكونوا يعرفوا الزراعة و قواعد الفلاحة قبل بعثة الرسول [عليه أفضل الصلاة و السلام] بسبب جهلهم وعبادتهم البهائمَ و لكن قومه كانت لهم الخبرة في مجال الزراعة و الفلاحة في ذلك الوقت!
بالطبع أن مثل هذا الأسلوب الباغض الذي تجلى في البحوث العلمية و في النظام التعليمي لدیهم سيقلل من القيمة العلمية لهذه البحوث و لهذا النوع من التعليم حيث إحدى قواعد العلم هي الحيادية و الواقعية فكيف للطالب و من يستلقي العلم أن يتعلم و يستنتج شيئا حقيقيا منه بهذا الشکل المتطرف.

اذاً فی هذا المجال نسعى لتسليط الضوء على المعنى الحقيقي لهذا المصطلح بکل دقة و تعقل و بغض النظر عن کشف نوایا المستخدمین له.

فما هو المقصود من الجاهلیة:

١- إذا كان القصد من الجاهلية هو جهل العرب بالعلم و الحضارة أی الأمية فنقول:

إنّ هذا النوع من الجهل لايختص بقوم معين و كان سائدا على جميع نقاط العالم و قد يوجد في أي مكان و زمان و لايقتصر عند العرب فقط و من ثم كانت الأمة العربية اكثر علما و تطورا و حضارة و عقلية من باقي الأمم في تلك الحقبة الزمنية التي كان الجهل سائدا علی كل نقاط العالم بأشبع الأشكال. فالعرب قبل الإسلام كانوا يكتبون و يقرؤون و يتداولون الشعر و الأدب و هذا ینافی الأمیة التی یفسرها الباغض. فلماذا کل هذا التأکید علی جاهلیة العرب؟

٢- إن كان المقصود من الجاهلية هو جهل العرب بالقيم الأخلاقية أو ممارسة سلوكياتٍ غير إنسانية فنقول:

إنّ هذه السلوكيات الجاهلية و غير الأخلاقية لدى العرب كانت أقل بكثير مما كانت تمارسها باقي الشعوب من جهل و تخلف و عادات دنيئة و شنيئة آنذاك و التأريخ خير دليل و شاهد و ليس لنا المجال في هذا المقال لذكر الأمثلة و الشهود فما عليكم إلا بمراجعة التأريخ و من ثم العرب كانت لديهم قيم و مباديء أخلاقية يلتزمون بمراعاتها و عندما جائتهم الرسالة الإلهية تدبروا فيها و أعتنقوا الإسلام بسبب قرابة خلقياتهم و أطباعهم مع تعاليم هذا الدين الحنيف و سعوا إلى نشر هذه الرسالة المباركة. فلماذا یؤکد الباحث علی جاهلیة العرب فقط؟

٣- إن کان القصد من الجاهلیة هو الجهل بوحدانیة الخالق و شرك العرب بالله قبل الإسلام فنقول:

ﻓﻲ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻔﺘﺮﺓ ﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻭ حتى ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻳﻮﺣﺪﻭﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺣﺪﻩ ﻭ اذا ﺳﻤﻴﺖ ﺑﺎﻟﺠﺎﻫﻠﻴﺔ ﻟﺠﻬﻞ ﺍﻟﻨﺎﺱ ب"ﻭﺣﺪﺍﻧﻴﺔ ﺍﻟﻠﻪ " و لعدم إيمانهم به عز و جل فهذا الأمر أي الشرك كان متداولا لدى شتى الأمم آنذاك و مازال جاريا و لايختص بزمان أو مكان أو قوم خاص. فلماذا کل هذا الترکیز علی جهل العرب فقط؟

فمن هنا أثبتنا أن اﻟﺠﺎﻫﻠﻴﺔ التي تطلق حالیاﻋﻠﻰ ﺣﻘﺒﺔ ﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﻹﺳﻼﻡ لاتدل في حقيقتها على جهل العرب أو أميتهم كما يزعم و يدلس البعض بأغراضهم التي ليست خفية علينا و حتی و إن کانت تدل علی الأمیة أو الشرك أو العادات السیئة فکما قلنا اعلاه إن هذه الأمور لاتختص بشعب خاص أو قوم خاص کالعرب و غیرهم و وجودها یعتبر أمرا طبیعیا فی مثل تلك الظروف و ذلك الوقت الذي کان العالم بأسره یعیش فی جهل عاتم و سواد غاشم.

و مما لاشك فيه أن ﺍﻟﻌﺮﺏ أصحاب ﺃﺩﺏ ﺭﻓﻴﻊ ﻻ يضاهيه أي ﺃﺩﺏ في العالم حتى يومنا هذا و ﺗﻘﺎﺱ ﺣﻀﺎﺭﺓ ﺍﻟﻤﺠﺘﻤﻌﺎﺕ ﺑﺘﻄﻮﺭ ﻟﻐﺘﻬﻢ و أدبهم ﻛﻤﺎ ﻫﻮ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻟﻐﺎﻳﺔ ﺍلآﻥ ﻭ ﻻ ﻳﻤﻜﻦ ﺗﺼﻮّﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻟﺴﺎﻥ ﺑﻬﺬﺍ ﺍﻟﻤﺴﺘﻮﻯ ﻣﻦ ﺍﻟﺒﻼﻏﺔ ﻭ الدقة ﻟﺪﻯ ﺃﻧﺎﺱ ﺃﻣﻴﻴﻦ غير العرب ؛ فيقول ﻋﻨﺘﺮﺓ ﺑﻦ ﺷﺪﺍﺩ بأن ﺍﻟﺸﻌﺮﺍﺀ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻟﻢ ﻳﺒﻖَ ﺷﻲﺀ ﺇﻻ ﻭ ﺫﻛﺮﻭﻩ :"ﻫﻞ ﻏﺎﺩﺭَ ﺍﻟﺸﻌﺮﺍﺀُ ﻣﻦ ﻣﺘﺮﺩَّﻡِ … ﺃﻡ ﻫﻞ ﻋﺮﻓﺖَ ﺍﻟﺪَّﺍﺭ ﺑﻌﺪَ ﺗﻮﻫُّﻢ"
ﻭ ﻫﺬﺍ ﻣﺎ ﻳﺬﻛﺮﻩ أيضا ﻋﻤﻴﺪ ﺍﻷﺩﺏ ﺍﻟﻌﺮﺑﻲ ﺣﻨﺎ ﺍﻟﻔﺎﺧﻮﺭﻱ ﻓﻲ ﻛﺘﺎﺑﻪ ﺍﻟﺸﻬﻴﺮ " ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﻓﻲ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻷﺩﺏ ﺍﻟﻌﺮﺑﻲ " ﻭ ﺍﻟﻤﻔﻜﺮ ﻭ ﺍﻟﻤﺆﺭﺥ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻲ " ﻓﻠﻴﺐ ﺣﺘّﻲ " ﻓﻲ
ﻛﺘﺎﺑﻪ ﺍﻟﺸﻬﻴﺮ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺪﺭﺱ ﻓﻲ ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﺎﺕ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﻭ عنوانه " ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻟﻌﺮﺏ".
فكيف الشريحة المثقفة تتجاهل كل هذه الأدلة العقلیة و المنطقیة و الكتب و النصوص التأريخية المعتبرة التي تدل على حضارة 
العرب في ما قبل و بعد الإسلام و مازالت تصر علی التعلیم الباغض و علی نشر النظرة السلبیة تجاه العرب؟
و من الذی أحق بوصف الجاهلیة ؟

ولو بسبب بعض المؤامرات العالمية تهدمت معظم الحضارات و المعالم العربیة و تغيرت نصوص التأريخ و الحق اصبح باطلا و الباطل يزعم نفسه على حق.



:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

نبارک لکم عیدالفطرالسعید والله یجعلکم من عواده.

 

 

 ﻧﺤﺘﻔﻞ ﻫﺬﻩ ﺍﻻﻳﺎﻡ ﺑﺤﻠﻮﻝ ﻋﻴﺪ ﺍﻟﻔﻄﺮ ﺍﻟﺴﻌﻴﺪ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺴﻨﺔ ﻭ ﻛﺎﻧﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺯﺍﻟﺖ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺍﻛﺜﺮ ﻟﻬﻔﺔ ﻭ ﺑﻬﺠﺔ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﻹﺳﺘﻘﺒﺎﻟﻪ ﻭ ﻷﺩﺍﺓ ﺻﻼﺗﻪﻣﻤﺎ ﺳﺒﻖ ﻓﻌﺒﻖ ﺭﺍﺋﺤﺔ ﺍﻻﺳﻮﺍﻕ ﻭ ﺍﻟﺸﻮﺍﺭﻉ ﻫﻲ ﺭﺍﺋﺤﺔ ﺍﻟﻌﻴﺪ ﻭ ﻃﻌﻤﻪ ،ﻛﻞ ﺷﻲﺀ ﻫﻨﺎ ﻳﺨﺘﻠﻒ ﻋﻤﺎ ﺳﺒﻖ ، ﻓﻲ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻟﻤﻼﺑﺲ ﻭ ﺍﻟﺤﻠﻮﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﻻﻛﻼﺕ ﺍﻟﺸﻌﺒﻴﺔ ﻭ ﺍﻻﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﺍﻟﺼﻨﺎﻋﺎﺕ ﺍﻟﻴﺪﻭﻳﺔ ﻟﺘﻘﺪﻳﻢ ﺍﻟﺤﻠﻮﻳﺎﺕﻭﺻﻮﻻ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻤﻼﺑﺲ ﻭ ﺍﻻﺯﻳﺎﺀ ﻭ ﺍﻟﻼﻓﺘﺎﺕ ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻬﻨﺊ ﻭ ﺗﺒﺎﺭﻙﻟﻼﻫﻮﺍﺯﻳﻴﻦ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻌﻴﺪ ﺍﻟﺴﻌﻴﺪ .

ﻓﻲ ﻛﻞ ﻋﺎﻡ ﻳﺠﺘﻤﻊ ﺍﻻﻫﻮﺍﺯﻳﻴﻦ ﻓﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻟﻤﻨﺎﻃﻖ ﻭ ﺍﻻﺭﻳﺎﻑ ﻭ ﺍﻟﻘﺮﻯ ﻓﻲ ﻛﻞ ﺍﻟﻤﺪﻥ ﻷﺩﺍﺓ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﻴﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻥ ﺗﻘﺎﻡ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺗﺠﺘﻤﻊ ﺍﻟﺤﺸﻮﺩ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻴﻮﺕ ﻭ ﺍﻟﻤﺴﺎﺟﺪ ﻟﺰﻳﺎﺭﺓ ﺍﻗﺮﺑﺎﺀﻫﻢ ﻭ ﺍﺻﺪﻗﺎﺀﻫﻢ ﻓﻜﻞ ﺯﻳﺎﺭﺓ ﺗﻌﺪ ﻃﻲ ﺻﻔﺤﺔ ﺟﺪﻳﺪﺓ ﻓﻲ ﺗﺠﺪﺩ ﻋﻬﺪ ﻭ ﻣﻴﺜﺎﻕ ﺍﻹﺧﺎﺀ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻌﻮﺍﺋﻞ ﻭ ﺍﻻﺻﺪﻗﺎﺀ ﻭ ﻛﻤﺎ ﻫﻮ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺇﻥَّ ﻋﯿﺪ ﺍﻟﻔﻄﺮ ﻫﻮ ﻣﻦ ﺃﻫﻢّ ﺍﻷﻋﯿﺎﺩ ﺍﻟﻜﺒﯿﺮﺓ ﻟﻜﻞّ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻷﻭﻟﺌﻚ ﺍﻟﺬﯾﻦ ﻗﻀﻮﻩ ﺻﺎﺋﻤﯿﻦ ﻓﺄﻭﻟﺌﻚ ﻫﻢ ﺍﻟﺬﯾﻦ ﯾﺤﺘﻔﻠﻮﻥ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺍﺣﺘﻔﺎﻝ ﻭ ﺑﺎﻟﺘﺄﻛﻴﺪ ﻫﻢ ﻳﻌﺮﻓﻮﻥ ﻟﺬﺗﻪ ﻭ ﺣﻼﻭﺓ ﺍﻻﻓﻄﺎﺭ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺍﻻﺧﻴﺮ ﻣﻨﻪ ، ﺇﻥَّ ﻋﯿﺪ ﺍﻟﻔﻄﺮ ﻫﻮ ﺍﻟﯿﻮﻡ ﺍﻟﺬﻱ ﯾﺤﺲّ ﺍﻹﻧﺴﺎﻥ ﻓﯿﻪ ﻭ ﻛﺄﻧّﻪ ﯾﻜﻮﻥ ﻗﺪ ﻭُﻟِﺪَ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ ﻭ ﻫﻮ ﺍﻟﻌﯿﺪ ﺍﻟﺬﻱ ﯾُﻨﺸِّﻂ ﺍﻹﻧﺴﺎﻥ ﻓﯿﻪ ﻗﻠﺒﻪ ﻭ ﻳﺠﻌﻠﻪ ﻳﺒﺤﺚ ﻋﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﻹﯾﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﻟﺤﺐ ﻭ ﺍﻟﺤﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻟﻮﺩ ﻭ ﺍﻟﻮﺋﺎﻡ ﻭ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻨﺪ ﺍﺧﻴﻪ ﺍﻻﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻓﻲ ﻧﻔﺴﻪ ﺃﻛﺜﺮ ﻣﻤّﺎ ﻣﻀﯽ . ﻛﻤﺎ ﻭ ﻫﻮ ﺍﻟﯿﻮﻡ ﺍﻟﺬﻱ ﯾﺸﻢُّ ﻓﯿﻪ ﺍﻹﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍﺋﺤﺔ ﻋﻄﺮ ﺍﻟﺨﻴﺮ ﻭ ﺍﻟﻤﻐﻔﺮﺓ ﻭ ﻧﺴﻴﺎﻥ ﺍﻟﺤﻘﺪ ﻭﺍﻟﻜﺮﻩ ، ﺇﺫ ﺃﻥَّ ﻫﺬﻩ ﺍﻷﯾّﺎﻡ ﻫﻲ ﻓﺮﺻﺔ ﻳﺠﺐ ﺍﻏﺘﻨﺎﻣﻬﺎ ﻭ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺑﻬﺎ ﻋﻠﻰ ﻧﺒﺬ ﺍﻟﺘﻔﺮﻗﺔ ﻭ ﺍﻟﺘﺸﺘﺖ ﻭ ﺍﻹﺻﻼﺡ ﻓﯿﻤﺎ ﺑﯿﻨﻪ ﻭ ﺑﯿﻦ ﺍﻵﺧﺮﯾﻦ ﻭ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻋﻠﻰ ﻣﺒﺪﺃ ﻭ ﻫﻮ ‏( ﻭ ﺃﻋﺘﺼﻤﻮﺍ ﺑﺤﺒﻞ ﺍﻟﻠﻪجمیعا ﻭ ﻻﺗﻔﺮﻗﻮﺍ ‏) .
ﺇﻥَّ ﺃﯾّﺎﻡ ﺍﻟﻌﯿﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻨﺎﺳﺒﺎﺕ ﺍﻹﺳﻼﻣﯿّﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻓﯿﻬﺎ ﻓُﺮﺻﺔ ﻟﻺﻧﺴﺎﻥ ﻟﻜﻲ ﯾﻌﯿﺪ ﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﺣﻘﯿﻘﺔ ﺫﺍﺗﻪ ﻭ ﺧﺼﺎﻟﻪ ﻭ ﯾﺴﻌﯽ ﻟﻠﺮﺷﺪ ﻓﻲ ﺍﻷﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﻷﺧﻼﻕ ﻭ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ . ﻭﻫﺬﻩ ﺍﻻﻋﯿﺎﺩ ﻫﻲ ﻣﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﻋﯿﺪ ﺍﻷﺿﺤﯽ ﻭ ﻋﯿﺪ ﺍﻟﻤﺒﻌﺚ ﻭ ﻋﯿﺪ ﺍﻟﻔﻄﺮ ﻭ ﻏﯿﺮﻫﺎ.
 

 



:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

 

 

ابوبتول الساري

 

هلّ علينا شهررمضان ، شهرالله، شهر القران ، شهرالفضيلة، شهر الطمئنينة والسكينة ، شهر التوبة والانابة ،
شهر التزكية ، تزكية نفس امّارة جامحة ،
شهر صنع ذواتنا وتنقيتها من كل ادران المعاصي والذنوب والهوى وما يعتريها من نقص وعيب .

هلّ علينا شهررمضان ، شهرالتقرب الى خالق الخلق ، شهر الكمال والاكتمال ، شهر التخلص من الرذيلة واعتناق الفضيلة ، شهر جهاد النفس وترويضها في سبيل الصلاح ،
شهر الفكر والتفكر وصيقل الذهن وغربلته من الافكار السقيمة والدنيئة و...

هلّ علينا شهررمضان ،شهر الخُلُق والاخلاق الكريمة وتنميتها وملازمتها.
شهر القلوب واصلاحها وتنقيتها من الهوى والهوس ، من تعشعش الشر والشرور ، وتطهيرها من مخازن الاحقاد والضغاين والحسد والقسوة والجلادة ، وملئها بالايمان والخير والحب والرحمة والرأفة والتودد.

هلّ علينا شهررمضان، شهر الانسانية بما تحمل الكلمة من معنى، شهر الصبر والامتحان .
شهر التحابب والتعاضد والوئام والوحدة والتلاحم والتراصص بين كل موحد يعيش على وجه المعمورة.
شهر المظلومين والجياع والفقراء والمساكين والمعوزين،
شهر نسيان الانا والتوجه للاخر، الاخر الذي خلال عام ينظر ويتنطر عطفنا وعوننا ورعايتنا.

ولكن نريد ان نعاتبك يا شهررمضان ، نريد ان نشكوا اليك احوالنا واوضاعنا وما إلنا اليه وآلت اليه ظروفنا وما صنعت ايدينا .

هللت علينا يا شهر الخير،والامة الاسلامية في تناحر وتمزق وتشرذم لاهية!
هللت علينا والشعوب العربية ودولها في سفك دماء بعضهاالبعض متمادية !
هللت علينا وانهار الدماء من ولد قحطان وعدنان جارية!
هللت علينا وحرائرنا وبنات العزّ والمجد في الوديان والصحاري متوارية !
هللت علينا وعيون الارامل والايتام ، دموع الذل والخوف و.. ذارفة !
هللت علينا وايادي الظلم المتغطرسة لبيوتنا واوطاننا هادمة !

لماذا هللت علينا ياشهر رمضان!
اما ترى الظلم والعدوان والاجرام و.. يصول ويجول في بلادتكبر الله وتوحده؟!
اما ترى الرحمة والرأفة ذهبت من القلوب وحلّت محلها القسوة والشهوة ؟!
اما ترى الرذيلة طفحت على الفضيلة، والشرّ على الخير ، والتقهقر على الكمال ؟!

يا شهررمضان !! يا شهر الله !! لماذا هللت علينا ؟! ؟
اما ترى الانسانية تنخرها اللانسانية ؟!
والوحدة والوئام و.. ينخرها التمزق والفرقة والتشرذم والتشتت؟!
اما ترى الفتن تعصف بنا من كل جانب وصوب ؟!
اما ترى القيم تبدلت غير القيم وتنحطّ يوما بعديوم ، والهوى والهوس والانانية والميول يتحكم بالانسان خير خلق الله؟!
لماذا هللت يا شهر القران ؟! والانسان عطل القران واحكامه وشرائعه وهداه وتطبيقه؟!
اما ترى فقيرنا يزداد فقرا وبؤسا يوما بعديوم وغنينا يزداد غنىً ورخاءً؟!

اما ترى خليفة الله في ارضه كيف يغالي ويفرط في سفك الدماء وقتل النفس المحرمة والفساد عبثا ؟!

لا تهلّ يا شهر رمضان ، لانّك لا تجد للتقوى اثرا ولا مكانا في قلوب ولد ادم !!!
لانّك ترى خليفة الله في الارض اصبح .... !!

لا تهّل يا شهر رمضان ، لا تهلّ!!!!



:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 خرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

شجرة آل نیروز الخزاعی

 

بیت نیروز اهل الکرم والطیب والشجاعة والبطوله، 

 

حالیا"یسکنون فی الاهواز والعراق وشجرتهم کلآتی:

نیروز بن سلمان بن عبدالله بن حاچم ......عشیرة 

 

الخزاعل.

 

اولاد سلمان:{1- رجب 2-نیروز}

 

اولاد رجب:{1- فرهاد2- علی(اذویه)3- شریجی}

اولاد علی(اذویه):{1- ناصر2- فهید3- عبید}

اولاد ناصر:{1-عاشور2- عوده3- عبدالزهرا}

اولاد عاشور:{1-احمد 2- سعید3- فاضل4-محمد5- مهند}

اولاد عوده:{1-علی2- حسین3- حمود}          

اولاد عبدالزهرا:{1- مرتضی2- مصطفی}     

اولاد فهید:{1- غازی}          

اولاد غازی:{1- کاظم}    

اولاد کاظم:{1- مهدی}          

اولاد نیروز:{1- سمور2- صیفور3- غیصور4- منصور} 

اولاد سمور:{1- کریخی}    

اولاد کریخی:{1- جبار2- مشلوش3- صفیر}  

اولاد جبار:{1- هویش}   

اولاد هویش:{1- عبدالله(عبود)}             

اولاد عبدالله(عبود):{1- علی}      

اولاد مشلوش:{1- جارالله(ژریو) }       

اولاد صفیر:{1- غازی}              

اولاد غازی:{1- مالک2- صاحب3- محمدامین)         

اولاد صیفور:{1- ابراهیم2- فاضل}                      

اولاد ابراهیم:{1- صالح 2- عواد 3-خضیر }                   

اولاد صالح:{1- کریم(شاوی}      

اولاد کریم(شاوی):{1- طالب2- مبارک3- سعید4- جاسم5- عباس}    

  اولاد طالب:{1- علی}                                         

اولاد مبارک:{1- مهدی }               

اولاد سعید:{1- یوسف}                           

اولاد عواد(عوده):{1- جبار2- عبدالساده 3-علی}                

اولاد جبار:{1- فرید(مرتضی)}  

   اولادعبدالساده:(1-احمد(حمزه)2-محمد3-صادق4-ابراهيم)

     اولاداحمد(حمزه):(1-عليرضا )                 

اولاد علی:{1- حسین}

اولادفرید(مرتضی):(1- محمدطه  )

     اولاد خضير:( 1-كاظم2-احمد(لازم)3-غانم4-عادل)

اولادكاظم:(1-جواد)

      اولاداحمد(لازم):(1-مصطفى2-علي3-محمدامين)

اولادغانم:(1-محمدرضا)

اولادعادل:(1-حسين)

اولادجواد:(1-ياسين )

  اولاد غیصور:{1- شمخی}                              

   اولاد شمخی:{1- موسی}                             

اولاد موسی:{1- صاحب2- یونس3- مجید4- حمدان }       

اولاد صاحب:{1- عادل2- ناجی3- جمهور4- کریم}

اولاد جمهور:(1-مصطفی)   

اولاد یونس:{1- عبدالامیر2- احمد}                    

اولاد عبدالامیر:{1-علیرضا2- عباس}                     

اولاد مجید:{1- علی}                    

اولاد حمدان:{1-حسین۲-محمدامین۳-حسن۴-یوسف}

اولاد حسین:(1-علی)          

اولاد منصور:{1- عبدالحسن2- مزعل(مزیعل)3- عباس}     

اولاد عبدالحسن:{1- رحیم2- عبدالساده}                     

اولاد رحیم:{1- راضی2- محیبس3- حریجه4- علی5- کاظم6- سعید}

اولاد راضی:{1- محمد2- قاسم3- موسی}

اولاد محمد:(1-احمد)                      

اولاد محیبس:{1- عیسی2- محمد3-علیرضا}  

اولاد عیسی:(1-میثم)                         

اولاد علی:{1- حسین2- منصور3-محسن}                                 

اولاد عبدالساده:{1- هنیدی2- وهاب3- ساری4- لفته}            

اولاد هنیدی:{1- فرحان2- احمد3- مطیر4- مزهر5- حاکم6- علی7- محمد}   

اولاد فرحان:{1- سجاد2- امیر3- رسول4- رضا}                            

اولاد سجاد:{1- مهدی 2-میثم}    

اولاد احمد:{1- عباس2- حسین}

اولاد حاکم :(1-مجتبی2-مرتضی)

اولاد علی:(1-حیدر)                   

اولاد وهاب:{1- مهدی2- حسن3- ناصر4- جاسم} 

اولاد ساری:{1- فیصل2- جعفر3- مهدی4- صالح5- رضا} 

اولاد فیصل:(1-مبین2- معین)

اولاد لفته:{1- مهدی}                            

اولاد مزیعل:{1- شنان}                        

اولاد شنان:{1- حسن2- ایوب}                         

اولاد حسن:{1- ماجد2- سجاد}                          

اولاد ایوب:{1- دانیال} 

اولاد وهاب:(1-مهدی 2-حسن 3- جاسم 4-ناصر)

اولاد مهدی:(1-عادل)

اولاد ناصر:(1-کرار2-عقیل)

 

آپلود عکس



:: بازدید از این مطلب : 775
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 خرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

التربية فن وعلم ومهارة ، ولكننا في كثير من الأحيان نربي أبنائنا علي موروث تربوي خطأ ، أو نتصرف مع أبنائنا كردة فعل سريعة أساسها الغضب والعصبية ، وتكون النتيجة دمارًا تربويا للأبناء لا نشعر به إلا بعد فوات الأوان ، وكم من حالة سيئة تربويا رأيتها بسبب الاجتهاد الخطأ للوالدين ، فالتربية علم نتعلمه ومهارة نتدرب عليها وفق منهج سليم وقواعد تربوية ثابته ، ولهذا أنزل الله تعالى القرآن الكريم كمنهج تربوي لتزكية النفوس وإصلاح المجمتع ، وجاءت السنة النبوية والسيرة العطرة معينة للمربين في المنهج العملي التفصيلي لعلاج المشاكل التربوية ، ثم تأتي من بعد ذاك الخبرات والتجارب الحياتية في عالم التربية ، ومن يتأمل واقعنا التربوي داخل البيوت يجد أنه بعيد كل البعد عن هذه المصادر الذهبية الثلاثة للتربية المتميزة ، وقد كتبت أحد عشر خطأ تربويا لاحظتها كثيرا في المشاكل التي تعرض علي وفي الغالب يقع فيها الوالدان:

الخطأ الأول : مراقبة أولادنا الدائمة كمراقبة الكاميرات المعلقة في البنوك والشركات التي تعمل 24 ساعة في الليل والنهار ، وهذا السلوك يؤدي  إلى سلبيات تربوية كثيرة، منها (عدم الثقة وقلة الاحترام والتلاعب في تنفيذ التوجيهات) ، والصواب أننا نراقب أبناءنا بين فترة وأخرى ، أو أن تكون المراقبة عن بُعد من غير أن نشعرهم بأننا نراقب تحركاتهم.

الثاني : أن نتدخل في كل تفاصيل حياة أبنائنا ، في ملابسهم وطعامهم ولعبهم وحتى في ذوقهم ، وهذا ينتج عنه شخصية مهزوزة وضعف في اتخاذ القرار ، وفي هذه الحالة سيتعود على الاعتماد على والديه بكل شيء ، والصواب أننا نترك لهم حرية الاختيار مع التوجيه اللطيف ، ومن الغرائب أنني رأيت رجلا مسنّاً يتصل بأمه ليسألها عن نوع الملابس التي يلبسها أو ماذا في حقيبة السفر!

الثالث : إعطاء الاهتمام المبالغ فيه للطفل الوحيد أو المريض مرضاً مزمناً ، وهذا يؤدي لتمرد الطفل على والديه وعدم استجابته للتوجيهات والأوامر من والديه ، بالإضافة إلى تكبره عليهم واغتراره بنفسه ، وقد رأيت حالات كثيرة من هذا الصنف فقد فيها الوادان السيطرة على ولديهما.

الرابع : إجبار الأطفال الصغار على العبادات بالقوة والشدة.. فهذا يسبب كرها للدين ونفوراً من العبادات.

أعرف أبا يضرب ابنه البالغ من العمر ست سنوات إذا لم يقم لصلاة الفجر ، فصار هذا الولد يصلي أمام والديه فقط ، وكأن هذا الأسلوب التربوي يربي الأطفال على النفاق ، فتحبيب الأبناء بالدين فن ومهارة وقد قال عليه السلام (إن هذا الدين متين فأوغلوا فيه برفق).

الخامس : كثيرا ما نتهم أبناءنا بارتكاب الأخطاء معتمدين في ذلك على أحاسيسنا ومشاعرنا من غير أن نتأكد أو نتثبت من صحة ارتكابهم للخطأ ، فنستعجل في الاتهام والعقوبة ثم نكتشف أننا مخطئون ، وهذا السلوك يهدد الثقة في العلاقة الوالدية ويزيد من كراهيتهم لنا ، وفي حالة وقوعنا في هذا الخطأ لا بد من الاعتذار منهم عن الخطأ الذي وقعنا فيه ، فتكون فرصة لنعلمهم الاعتذار عن الخطأ أو الاستعجال في الحكم.  

السادس : كبت رغبة أبنائنا في التجربة والاكتشاف..

أعرف أمّاً دخلت المطبخ فوجدت ابنتها تصنع الحلوى وقد بعثرت أدوات المطبخ ، فأمطرتها بوابل من اللوم والانتقادات والصراخ وطردتها من المطبخ ! وكان المفروض أن تتحاور معها وتشجعها وتدعم تجربتها ، فكل الأطفال يحبون التجربة والاكتشاف، وعلينا أن نستثمر ذلك في تنمية مواهبهم وتشجيع إبداعاتهم.

السابع : أن بعض الآباء يريدون أن يحققوا في أبنائهم ما عجزوا عن تحقيقه في صغرهم ولو كان ذلك خلاف رغبتهم وقدراتهم ، وإني أعرف أمّاً ضعيفة في اللغة الإنجليزية فعوضت نقصها هذا بأبنائها ، واليوم هي نادمة علي قرارها لأن أبناءها لا يحسنون قراءة اللغة العربية ولا حتى القرآن الكريم ، وأعرف أبا عوض ضعفه في حفظ القرآن بأبنائه ، فالزمهم بالحفظ اليومي ولم يراعي تفاوت قدراتهم فكانت النتيجة عكسية وكره أبنائه الدين كله .

الثامن : الحماية الزائدة للأبناء تنتج عنها شخصية خائفة ومترددة وغير ناضجة ، ليس لديها طموح وترفض تحمل المسؤولية ، بل ويكون من السهل انحرافها للسلوك السيئ ، والصواب أن نكون متوازنين مع أبنائنا من خلال إظهار الحماية وإخفائها بين الحين والآخر ، فالأساس في التربية أن يقف الطفل علي قدمية بعد زمن لا أن يكون تحت حماية والديه طوال عمره.

التاسع : التفرقة في المعاملة بين الصبي والفتاة ، وهذه نجدها كثيرا في مجتمعنا على مستوى الصغار والكبار ، والصواب المعاملة العادلة بينهما حتى لا نفكك الأسرة ونزيد الكراهية بين الإخوان بسبب الاختلاف في الجنس ونركز على مفهوم (إن أكرمكم عند الله أتقاكم).

العاشر : التفتيش في ملابس الأبناء والتجسس على هواتفهم وأجهزتهم ، فإن ذلك يدمر العلاقة الوالدية ويعدم الثقة ، والصواب أن نستأذنهم قبل التفتيش أو أن نتفق معهم على نظام للتفتيش.

الحادي عشر : الاستهتار بمشاعر الأبناء كالتحدث أمام الأهل أو الأصدقاء ، مثل : (ابني يتبول بفراشه ) أو (ابني لديه تأتأة في النطق ) وهذا يترك أثرا سلبيا علي نفسية الطفل ، وقد تزداد حالته أو يعاند والديه منتقما من الفضيحة.

فهذه أحد عشر خطأ تربويا يكثر ارتكابها في البيوت ، ونكرر ما ذكرناه بأن التربية فن ومهارة وعلم. 


 

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 خرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری
قدمت بنای کعبه

 

قدمت بنای کعبه ی شریفه به دورانی قبل از خلقت حضرت آدم علیه السلام میرسد. بدستور پروردگار عالم، در زیر عرش اعلی و به موازات آن در طبقه ی چهارم آسمان، خانه ای توسط فرشتگان ساخته شد که نام آن «بیت المعمور» است. فرشتگان موظف شدند تا آن خانه را طواف کرده و پروردگار عالم را عبادت نمایند. در هر روز، هفتاد هزار فرشته دور آن طواف کرده و تا روز قیامت دوباره به آنجا باز نمیگردند. سپس خداوند عالم به فرشتگانی که در زمین مشغول خدمت بودند دستور فرمود تا زیر بیت المعمور و به موازات فضای تحتانی آن در زمین، خانه ای بنا کرده و مشغول طواف آن شوند. لذا دو هزار سال قبل از خلقت انسان، فرشتگان خانه ی کعبه را بنا کرده و به عبادت پروردگار عالم پرداختند.

با گذشت زمان و ممر ایام، ساختمانی که فرشتگان بنا کرده بودند، خراب شده و از بین رفت. حضرت آدم علیه السلام از بهشت به روی زمین انداخته شد. بدستور پروردگار عالم، خانه ی کعبه توسط حضرت آدم تجدید بنا شد. پس از سالیان سال، باز خانه ی کعبه بوسیله ی حوادث روزگار رو به ویرانی نهاده و دوباره توسط حضرت شیث علیه السلام (فرزند حضرت آدم) تجدید بنا شد. سپس بسال 1890 قبل از میلاد، بدستور خداوند متعال، بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم علیه السلام تجدید شده و موحدین برای طواف آن خانه ی شریفه، فرا خوانده شدند. پس از ویران شدن بنایی که حضرت ابراهیم علیه السلام با حضرت اسماعیل ساخته بود، مدت زمان طولانی بدون مرمت و تجدید بنا همانطور ویرانه متروک ماند تا اینکه توسط طایفه ای بنام «عمالقه» ساختمان کعبه ی شریفه تجدید بنا گردیده و مرمت گشت.

پس از ویران گشتن ساختمان کعبه شریفه که توسط عمالقه تعمیر شده بود، باز دوباره توسط طایفه ای بنام «جُرهم» تجدید بنا شده و آباد گردید. کعبه ی شریفه ای که جرهم بنا کرده بود، پس از گذشت ایام، رو به ویرانی نهاده و پس از سالیان دراز، در زمان جد ششم رسول اکرم صلی الله علیه و سلم «قصی بن کلاب» تجدید بنا گردید. بسال 605 میلادی، بخاطر آتش سوزی پرده های کعبه، دیوارهای آن تَرَک برداشته و بنای آن سست گردید. سپس با آمدن سیل ویرانگری در همان سال، بنای کعبه ی شریفه را از هم گسیخته و دیوارهای آنرا در شرف انهدام قرار داد. قریش با تخریب دیوارهای آن، دوباره کعبه ی شریفه را تجدید بنا کرده و آنرا بسیار محکم و استوار از نو بنیان نهادند.

بسال 64 هجری، ساختمان کعبه ی شریفه توسط عبدالله بن زبیر رضی الله عنهما تخریب و دوباره به همان شکلی که حضرت ابراهیم خلیل الله بنا نهاده بود، ساخته گشت. اما بسال 72 هجری، خلیفه اموی عبدالملک بن مروان، عبدالله بن زبیر را سرکوب کرده و حجاج بن یوسف ثقفی را حاکم و امیر مکه قرار داد. وی بسال 73 هجری ساختمانی که عبدالله بن زبیر ساخته بود، منهدم کرده و به همان شکلی که قبل از آن وجود داشت، ساختمان کعبه ی شریفه را بنا کرد. بنای فعلی کعبه ی شریفه، همان ساختمانی است که حجاج ابن یوسف ثقفی بنا کرده است.
منبع:
مناسک حج استاد تنگلی

 

 

کعبه

 

 

 

کعبه

 

 

تصویر مسجد الحرام و کعبه

«کعبه» بنایی در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی است. کعبه مقدس ترین مکان در دین اسلام است. نام کعبه اشاره‌به چهارگوش بودن این سازه دارد.[۱]. در قرآن، کتاب مذهبی مسلمانان آمده که بنای کعبه توسط یکی از انبیاء خدا بنام ابراهیم و پسرش اسماعیل ساخته شده‌است. [۲] بعضی هم بر این باورند که خانه خدا قبل از ابراهیم ساخته شده بود و نخستین سازنده آن آدم است.[۳]

در اطراف بنای کعبه مسجدی بنام مسجد الحرام ساخته شده‌است. همه مسلمانان جهان در هنگام نماز رو به جهت کعبه می‌ایستند و به این نحو جهت گیری موقع نماز، رو به قبله ایستادن گفته می‌شود.

بر اساس فروع دین در اسلام، هر مسلمانی در صورت برخورداری از استطاعت مالی و بدنی، می‌بایست در دوران زندگی اش لااقل یکبار به حج مشرف شده و مراسم دینی خاصی را به جا بیاورد. یکی از بخشهای اصلی مراسم حج، هفت دور طواف به گرد خانه کعبه است[۴]

محتویات

 [نهفتن

نام‌های دیگر کعبه

«بیت العتیق»[۵]، «بیت الحرام»[۶]، «بیت المعمور»[۷] و «بیت المحرّم» [۸]از نام‌های دیگر کعبه‌اند که در قرآن به آن اشاره شده‌است.

تقدس

کعبه ارتباط مستقیم به ارکان اسلام دارد؛ مخصوصاً فریضه حج که زیارت و طواف کعبه از ارکان حج است. همچنین در برپایی نماز نیز کعبه قبله گاهمسلمانان است.

تاریخ و بنا

 

 

کعبه در ۱۸۸۰ (میلادی)

عمده اطلاعات ما در مورد کعبه منابع نویسندگان اسلامی است. فارغ از روایات و منابع اسلامی، گزارش و سند تاریخی چندانی مربوط به پیش از اسلام در مورد این بنا در دست نیست.

در قرآن در مورد کعبه گفته شده‌است: «اِنَ أَوَل بَیتٍ وُضِعَ لِلنَاسِ لَلَذی بِبَکَّةَ مُبَارَکاً وَهُداً لٍلعَالَمَینَ» (آل عمران) بنابر گفتار تاریخ‌نگار اسلامی، آزرقی، ساختمان کعبه ۱۰ بار بنیان شده‌است. به این ترتیب:

  1. بنیان الملائکه
  2. بنیان آدم
  3. بنیان شیث
  4. بنیان ابراهیم وپسرش اسماعیل
  5. بنیان العمالقه
  6. بنیان جرهم
  7. بنیان مضر
  8. بنیان قریش
  9. بنیان عبدالله ابن زبیر
  10. بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی

این سازه تا پیش از گشودن شهر مکه به دست محمد و پیروانش، محل نگهداری و پرستش بتها بوده‌است. قریش در اطراف کعبه بت‌های مختلفی قرار داده بودند، مانند: لات، عزی، اسافه، نائله، منات و.... بزرگ این بت‌ها هبل بود.

در دوره بعد از اسلام کعبه چهار بار به کلی ویران شده و از نو بنا شده است. دو بار اول به سده اول هجری بر می گردد. در جریان جنگ هایی که بین امویان و عبدالله بن زبیر فرماندار وقت مکه صورت می گرفت کعبه دو بار ویران شد. بار اول آتش گرفت و بار دوم توسط سپاهیان حجاج بن یوسف با منجنیق سنگ باران شد. سومین تخریب مکه به ۹۳۰ میلادی بر می گردد که قرامطه- که از شیعیان اسماعیلی بودند- به مکه حمله کردند و حجاج را قتل عام کردند و چاه زمزم را با جنازه های کشتگان پر کردند. آنان حجرالاسود را ربودند و با خود به احسا- در شرق عربستان- بردند. تخریب چهارم کعبه در نتیجه سیلی بود که در سال ۱۶۲۹ میلادی رخ داد. پس از آن سلطان مراد چهارم ساختمان کعبه را با سنگ های گرانیتی از نو بنا کرد که این ساختمان تا عصر حاضر به جا مانده است.

ساختمان کنونی کعبه از زمان حجاج بن یوسف ثقفی و بازسازی همان ساختمان در دوران خلافت سلطان مراد چهارم از پادشاهان عثمانی است که در سال ۱۰۴۰ (قمری) در اثر سیل در مسجد الحرام و تخریب آن، از نو بازسازی گردید. این ساختمان استحکام کامل دارد، بطوری که تاکنون به‌همین شکل پابرجا و استوار مانده‌است.

ارکان کعبه

 

 

رکن یمانى

ارکان کعبه: به هریک از چهار گوشه کعبه، رکن گویند و کعبه بر چهار رکن بنا گردیده‌است: [۹]

  1. رکن حجر الاسود: سنگ سیاه آسمانی است. به اعتقاد برخی از مسلمانان هنگام بنای کعبه توسط آدم، این سنگ را فرشتگان از بهشت آوردند و آدم آن را در گوشه‌ای از خانه نصب کرد. پس از بازسازی کعبه توسط قریش، این سنگ به دست محمد قبل از درب کعبه در رکن حجر اسود نصب شد و محل شروع طواف حجاج است.
  2. رکن عراقی
  3. رکن شامی
  4. رکن یمانی که قبل از رکن حجر اسود قرار دارد. در اعتقاد مسلمانان (به ویژه شیعیان) محلی است که به اذن خدا شکافته شد تا فاطمه بنت اسد از آن داخل کعبه شود و علی داخل کعبه متولد شود.

هرگاه واژه رکن بدون پسوند به کار رود، مقصود از آن رکنی است که حجرالاسود در آن است. مسیر طواف، از رکن حجرالاسود آغاز شده، سپس به رکن عراقی می‌رسد و پس از آن به رکن شامی و سپس به رکن یمانی و آنگاه باز به رکن حجرالاسود می‌رسد و همین جا یک شوط پایان می‌یابد. برای مطاف حدی وجود ندارد و تا هر جای مسجد الحرام که طواف در آن طواف کعبه صدق کند، طواف مجزی است، ولی مستحب است که اگر اضطرار و ازدحام نباشد در میان کعبه و مقام ابراهیم انجام شود.

مشخصات هندسی

کعبه روی یک قاعده ۲۵ سانتی متری از جنس سنگ مرمر بناشده که به اندازه ۳۵ سانتی متر جلوآمدگی دارد. ارتفاع آن حدود ۱۳٫۱ متر، با طول و عرض ۱۲٫۸۶ در ۱۱٫۳ متر است[۱۰][۱۱] در بعضی منابع جزئیات اضلاع کعبه به این شکل بیان شده‌است: [نیازمند منبع]

  • طول ضلع در کعبه؛ یعنی از رکن حجر اسود تا رکن عراقی: ۱۱٫۶۸ متر
  • طول رکن عراقی تا شامی، سمتی که حجر اسماعیل در آن قرار دارد: ۹٫۹۰ متر
  • طول رکن شامی تا رکن یمانی: ۱۲٫۰۴ متر
  • طول رکن یمانی تا رکن اسود: ۱۰٫۱۸ متر

سنگ بنای کعبه

 

 

دیوار کعبه

بنای کعبه از سنگ‌های سیاه و سختی ساخته شده که با کنار زدن پرده از روی آن، آشکار است. این سنگ‌ها که از زمان بنای کعبه از سال ۱۰۴۰ (قمری) تاکنون بر جای مانده، از کوه‌های مکه به ویژه جبل الکعبه (در محله شُبَیکه مکه)، و جبل مزدلفه گرفته شده‌است. سنگ‌ها اندازه‌های گوناگون دارند، به گونه‌ای که بزرگ‌ترین آنان با طول و عرض و بلندی ۱۹۰، ۵۰ و ۲۸ سانتی‌متر و کوچک‌ترین آنان با طول و عرض ۵۰ و ۴۰ سانتی‌متر است. پایه‌های آن از سرب مذاب ساخته شده‌است و بدین ترتیب بنایی نسبتاً استوار است.

درب کعبه

 

 

دروازه کعبه

پیش از بنای قریش، کعبه دو در داشته‌است: یکی در ناحیه شرقی (محل در کنونی) و دیگری در ناحیه غربی. که از یکی وارد و از دیگری خارج می‌شدند؛ اما قریش تنها در ناحیه شرقی آن دری نصب کرد. بعدها عبدالله ابن زبیر در دیگر را گشود که به وسیله حجاج بن یوسف بسته شد و اکنون همان یک در باقی مانده‌است. این در تا به حال چندین بار عوض شده‌است و در سال ۱۳۹۸ (قمری) به دستور خالد بن عبدالعزیز در جدیدی ساخته و نصب شد. ساختمان کعبه نیز از سال ۱۰۴۰ (قمری) تا سده اخیر تعمیر نشده بود؛ ولی در سال ۱۳۷۷ (قمری) و سپس ۱۴۱۷ (قمری) به دستور سعود بن عبدالعزیز و فهد بن عبدالعزیز در آن تعمیراتی صورت گرفت. سقف کعبه، دو سقفی است که با سه پایه چوبی که در میانه آن در یک ردیف قرار گرفته و نگهداری می‌شود. اطراف آن سنگ‌های مرمر نصب شده و در کنار آن پلکانی قرار دارد که برای رسیدن به سقف بالایی تعبیه شده‌است.[نیازمند منبع]

در حال حاضر درب ورودی کعبه در ارتفاع ۲ متر بالاتر از سطح زمین و در دیواره شمال شرقی کعبه قرار دارد. [۱۲]

آخرین درب کعبه به وزن ۳۰۰ کیوگرم از جنس طلای خالص توسط احمد بن ابراهیم بدر ساخته و در سال ۱۹۷۹ میلادی جایگزین درب قبلی شده‌است.[۱۳]

حجرالاسود

حجرالاسود یا سنگ سیاه، از اجزای بسیار مقدس مسجد الحرام است که به عقیده مسلمانان سنگ مقدسی فرستاده شده از بهشت است و توسط ابراهیم و اسماعیل در کعبه قرار داده شده‌است. [۱۴]. این سنگ در یک قاب ۳۰ سانتیمتری از جنس نقره و در رکن اسود کعبه در ارتفاع ۱٫۵ متری از سطح زمین قرار دارد.

این سنگ مقدس، پیش از اسلام و پس از آن همواره مورد توجه بوده‌است و در شمار عناصر اصلی کعبه‌است. به لحاظ همین تقدس، محمد آن را نگاه داشت و دیگر سنگ‌هایی را که به شکل بت ساخته شده بود دور ریخت. [نیازمند منبع] حجرالاسود در جریان تخریب کعبه، که ۵ سال پیش از بعثت صورت گرفت، در فاصله‌ای دور از مسجد واقع شد. در زمان نصب آن به جای خود، قریش به درگیری پرداختند، اما با درایت محمد، همه قریش در فضیلت آن سهیم شدند و عاقبت به دست خود او نصب گردید. به مرور زمان و در اثر تحولات، از حجم نخستین این سنگ کاسته شد و حتی به چند پاره تقسیم شد که آخرین بار قسمت‌های آن را به هم وصل کردند و آن را در محفظه‌ای نقره‌ای قرار دادند. در حال حاضر تنها به آن اندازه که برای بوسیدن و سلام‌دادن لازم است، جای گذاشته‌اند.

در سال ۳۱۷ (قمری) یکی از فرقه‌های منسوب به اسماعیلیان به نام «قرامطه»، حجرالاسود را از کنار کعبه برداشت و به احساء (منطقه‌ای در شرق عربستان سعودی) برد. این گروه به مدت ۲۲ سال (چهار روز کم‌تر) تا سال ۳۳۹ (قمری) سنگ را در آنجا نگاه داشتند و سپس در عید قربان همین سال، آن را به جای نخست بازگرداندند. [۱۵] پس از آن، طی سال‌های پیاپی، حجرالاسود به طور عمد یا غیرعمد از جای خود کنده شد و هر بار اجزایی از آن خرد و جدا گردید. هر بار این اجزا به هم چسبانده شد و همان‌گونه که گذشت، اکنون مجموعه آن در هاله‌ای از نقره قرار داده شده‌است. گفتنی است حجرالاسود آغاز و پایان طواف است و برابر آن، سنگ سیاهی روی زمین (تا انتهای مسجد) کشیده شده‌است. چراغی سبز رنگ نیز بر دیوار مسجد برابر حجرالاسود نصب شده تا راهنمای طواف کنندگان باشد.

ملتزم

قسمتی از دیوار و پایین دیوار کعبه را که در یک سوی آن حجرالاسود و در سوی دیگرش درب کعبه قرار دارد، «ملتزم» می‌نامند. این محل را از آن روی ملتزم می‌نامند که مردم در آن قسمت می‌ایستند و به دیوار ملتزم شده، می‌چسبند و دعا می‌خوانند. در روایتی آمده‌است که محمدصورت و دست‌های خود را روی این قسمت از دیوار قرار می‌داد. همچنین، از محمد نقل شده‌است که گفت: «ملتزم، محلی است که دعا در آن‌جا پذیرفته می‌شود.»

مستجار فاصله بين ركن يماني و درب ديگر خانه – يكي از اماكن استجابت دعا – محل شكاف برداشتن كعبه براي حضرت فاطمه بنت اسد مادر اميرالمومنين(ع)

مستجار

محلی در پشت درب کعبه، کمی مانده به رکن یمانی، مقابل ملتزم و در سوی دیگر کعبه، دیوار کنار رکن یمانی را «مستجار» می‌نامند. «جار» به معنای همسایه و «مستجار» به معنای پناه‌بردن به همجوار و به صورت کلی‌تر «پناه بردن» است. این مکان نیز در اعتقاد مسلمانان از مکان‌های پذیرفته‌شدن دعا است. زمانی که خانه کعبه دو در داشت، در دیگر آن در کنار مستجار بود که بسته شد. [۱۶]

شاذروان

شاذروان همان برآمدگی‌هایی است که در اطراف کعبه قرار دارد و آن بخشی از کعبه‌است که توسط قریش از ساختمان کعبه کاسته شد و اکنون همانند پوششی اطراف خانه را در برگرفته‌است. شاذروانِ کنونی از ساخته‌های سلطان مراد چهارم در هنگام ساختمان کعبه در سال ۱۰۴۰ (قمری) است. زمانی که در بازسازی‌های کعبه، ابعاد خانه قدری کوچک‌تر از بنای ابراهیمی آن شد، برای حفظ ابعاد اصلی، فضای عقب‌نشینی‌شده را با ساخت سکویی کم‌ارتفاع علامت‌گذاری کردند که «شاذَروان» نامیده شد و چون ملاک در طواف، حدّ اصلی کعبه‌است، فقها برای حصول شرط خروج طواف‌گزار از کعبه، طواف بر روی شاذروان را صحیح نمی‌دانند.

بنابراین، شاذروان همان سنگ مایلی است که بخش پایینی دیوار کعبه را تا روی زمین پوشانیده‌است، و همینطور بخشی که در مقابل حجر اسماعیل به صورت پلّهی ساخته شده‌است که بلندی آن از سطح زمین ۲۰ سانتی‌متر و عرض آن ۴۰ سانتی‌متر است. این پله جایگاه مردمی است که برای نیایش و تضرع به درگاه الهی بر روی آن می‌ایستند و سینه و شکم خود را بر کعبه قرار می‌دهند و دستان را بر بالای سر خود و بر دیوار کعبه می‌گذارند. علت آن‌که در این قسمت شاذروان قرار داده نشده این است که در بنای ابراهیم، حجر اسماعیل جزو خانه کعبه بوده‌است که در ساختمان قریش به علّت کمبود مال حلال از خانه کاستند و بر حجر افزودند. همچنین در پایین درِ کعبه، شاذروان قرار داده نشده و به صورت پله‌ای صاف به طول ۳۴۵ سانتی‌متر ساخته شده‌است که مردم در ملتزم بر آن می‌ایستند و دعا و نیایش می‌کنند. در بالای شاذروان حلقه‌های از مس قرار دارد که در هنگام پایین آوردن جامه کعبه (کسوة الکعبه) لب جامه به این حلقه‌ها می‌بندند تا جامه استوار باشد.

حطیم

دیواری است نیم دایره به ارتفاع ۹۰ سانتی متر و عرض ۱٫۵ متر که به دیوار قسمت شمال غربی کعبه وصل نیست. جنس حطیم سنگ مرمر سفید است. برخی نیز مساحت میان حجرالاسود و زمزم و مقام ابراهیم و قسمتی از حجر اسماعیل را «حطیم» می‌گویند. از مکان‌های محترم در مسجدالحرام است و مردم در این قسمت برای دعا جمع می‌شوند و به یکدیگر فشار می‌آورند. این که آیا حطیم تنها همان محدوده کنار حجرالاسود و باب کعبه را شامل می‌شود یا وسعت بیشتری دارد، اختلاف است. در روایتی از امام صادق، تنها همین موضع را حطیم می‌نامند.[۱۷] چنان که شیخ صدوق نیز آورده‌است که حطیم فاصله میان در کعبه و حجرالاسود را گویند، جایی که خداوند توبه آدم را پذیرفت.[۱۸]

حجر اسماعیل

«حجر اسماعیل»، فضایی است میان کعبه و دیواری

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 3 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

دو دقیقه وقت بزارین و این مطلب رو بخونبن ... لطفا .

...........................................................................................

اگر کسی در حالت سکته قرار گرفت قبل از حمل به بیمارستان، با سوزنی تمیز سر 10 انگشت او را زخمی کنید تا دو قطره خون بیاید و از لخته در مغز جلوگیری شود .

توصیه های یک پروفسور چینی:

یک سرنگ یا سوزن در خانه نگه دارید : یک روش غیر قراردادی و شگفت انگیز برای بهبود سکته. این متن را بخوانید شاید روزی توانستید به کسی کمک کنید.

متحیر کننده است. لطفا این متن را در دسترس بگذارید توصیه های بسیار خوبی هستند . چند دقیقه صرف مطالعه آن بکنید هرگز تصور نمی کنید که ممکن است زندگی یک نفر بستگی به شما داشته باشد.

پدر یکی ازدوستان بر اثر سکته فلج شد و سپس مرد. کاش من چیزی در باره این نوع کمک های اولیه می دانستم . هنگامی که حمله صورت می گیرد مویرگها به تدریج در مغز پاره می شوند.

هنگامی که سکته اتفاق می افتد، آرامش خود را حفظ کنید. مهم نیست قربانی کجاست . او را حرکت ندهید چون مویرگهایش پاره خواهند شد. برای جلوگیری از سقوط قربانی ، کمکش کنید تا بنشیند سپس می توانید

حجامت را شروع کنید. اگر در خانه یک سرنگ تزریقی داشته باشید خیلی عالی می شود. در غیر این صورت یک سوزن خیاطی یا یک سنجاق صاف هم خوب است.

1- سوزن یا سنجاق را روی آتش استریل کنید بعد با آن سر هر 10 انگشت مریض را خراش دهید.

2- این طب سوزنی نیست فقط یک خراش یک میلی متری است روی سر انگشتان.

3- خراش بدهید تا خون خارج شود.

4- اگر خون خارج نشد، با انگشت خودتان سر انگشت مریض را فشار دهید.
5- وقتی از هر 10 انگشت خون خارج شد چند دقیقه صبر کنید تا بیمار هشیاری خود را باز یابد.

6- اگر دهان قربانی کج شد لاله گوشهایش را آنقدر بکشید تا سرخ شوند.

7- بعد هر لاله گوش را دو بار بخراشید تا از هر کدام دو قطره خون خارج شود.

بعد از چند دقیقه قربانی باید هشیاری خود را بدست بیاورد. منتظر بمانید تا بیمار دوباره وضعیت طبیعی خود را بدون هر گونه علامت غیر عادی به دست بیاورد. سپس او را به بیمارستان برسانید. حرکت سریع آمبولانس در راه بیمارستان و افتادن در دست اندازها با عث پارگی مویرگها می شود.

من در باره نجات زندگی با حجامت از یک دکتر سنتی چینی به نام "ها بو تینگ" که در سون جیوک زندگی می کند آموختم. به علاوه من در این زمینه تجربه عملی دارم. پس می توانم بگویم که این روش صد در صد موثر است.
در سال 1979 من در کالج "فور گاپ " در " تای چونگ" تدریس می کردم .

یک روز بعد از ظهر مشغول تدریس بودم که ناگهان یک معلم دیگر نفس نفس زنان وارد کلاس شد و گفت : " خانم لیو عجله کن بیا ، سوپروایزر ما سکته کرده است." من فورا به طبقه سوم رفتم و دیدم آقای "چن فو تی ین" سوپروایزر ما همه علائم سکته را دارد: رنگ پریدگی، اختلال در تکلم و کج شدن دهان.

فوراً ا ز یکی از دانشجویان خواستم تا از داروخانه بیرون مدرسه یک سرنگ بخرد تا با آن سر انگشتان آقای چن را خراش بدهم. وقتی ازهمه ده انگشتش قطرات خون ( اندازه یک نخود) خارج شد، رنگ به چهره آقای چن و روح به چشمانش بازگشت . ولی دهانش هنوز کج مانده بود.

پس گوشهایش را کشیدم تا پر ا ز خون شدند وقتی کاملا سرخ شدند، لاله گوش راستش را دو بارخراش دادم تا دو قطره خون خارج شود. وقتی از هرلاله گوشش دو قطره خون خارج شد ، یک معجزه رخ داد.

در عرض 3-5 دقیقه شکل دهانش به حالت طبیعی خود برگشت و تکلمش هم روان و واضح شد. او را گذاشتیم تا یک مدت استراحت کند و یک فنجان چای داغ هم دادیم بعد کمکش کردیم تا از پله ها پایین برود.

او را به بیمارستان "وی واه" رساندیم. یک شب در بیمارستان بستری شد و روز بعد برای تدریس به مدرسه بازگشت . همه چیز به حالت نرمال در آمد.

به طور معمول قربانیان سکته از پارگی جبران ناپذیر مویرگها در راه بیمارستان رنج می برند. در نتیجه این گونه بیماران هرگز بهبود نمی یابند . ( ایرن لیو)

بنابراین ، سکته دومین علت مرگ است. اگر کسی خوش شانس باشد، زنده می ماند ولی ممکن است تا آخر عمر فلج بماند. این اتفاق وحشتناکی است که در زندگی می تواند رخ دهد.

اگر همه ما این روش حجامت را به خاطر داشته باشیم و به سرعت پروسه نجات زندگی را شروع کنیم قربانیان دوباره احیا شده و صد در صد حالت عادی خود را به دست خواهند آورد.

اگر ممکن است لطفاٌ این متن را پس از مطالعه به دیگران فوروارد کنید . شاید به نجات زندگی یک نفر کمک کند... مرسی

 



:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

شرایط استفاده از علوم خاص روحانی

1 ــ فرد عمل کننده می بایست به نتیجه عمل اعتقاد تام داشته باشد .

2 ــ برای اینکه دعا موثر باشد باید مستدام باشد .

3 ــ دعا باید در خفا و خلوت و تنهایی باشد .

4 ــ شرط اجابت دعا این است که فرد صاحب تقوا و پرهیزکار باشد به اعمال حرام و نهی شده نپرداخته باشد .

5 ــ از ارواح روحانی در کار های خیر که مورد تایید پروردگار است استفاده کنید .

6 ــ از ارواح روحانی برای کار های مهم استفاده کنید نه کار های حقیر و جزئی .

7 ــ از علم خواص در امور دنیوی و نفسانی استفاده نکنید .

8 ــ موقع اشتغال یا تمرکز و توجه به موضوع اصلی عمل کنید .

9 ــ دعا ها را به تنهایی قرائت کن .

10 ــ دعا ها را بیاموزید که از حفظ بخوانید در ابن صورت حضور قلب بیشتری خواهید داشت .

11 ــ موقع عمل به علم خواص ابتدا می بایست با اساتید صاحب کرامات و اولیا صاحب نام مشورت نمود و خودسرانه به این عمل اقدام نکرد چه ممکن است نتایج عکس دهد .

12 ــ هر عمل را در ساعت خاص آن انجام دهید که بیان شده نه در غیر آن ساعات .

13 ــ با معده خالی به این اعمال دست بزنید .

14 ــ در موقع عمل روحانی از تماس با مواد و خوراکی و پوشاک و بو و عطر حیوانی پرهیز کنید .

15 ــ پردازنده به این عمل می بایست مطلقا از خوردن سیر و پیاز خودداری کند .

16 ــ برای بعضی طلسمات و تعویذات جنس فلز مثل مس و روی و قلع و چوب انار و ... قید شده که در غیر آن جنس ها عمل نتیجه ندهد .

17 ــ برای هر عمل بخور خاصی وجود دارد که باید رعایت شود که ذیلا به آن ها اشاره می کنیم :

· بخور های ساعت زحل : برای اعمال خیر سقز ــ چوب عدد و اعمال شر خانطیط و موی گربه سیاه .

· بخور ساعت مشتری : برای اعمال خیر چوب عدد ، پوست عنبر و اعمال شر ناخن اسب و الاغ .

· بخور ساعت مریخ : برای اعمال خیر گل سنجد ــ اسپند ــ سقز و اعمال شر افیون و کندر .

· بخور ساعت شمس : برای اعمال خیر کافور و مشک و عنبر و اعمال شر پوست سیر و پوست پیاز .

· بخور ساعت زهره : برای اعمال خیر چوب عود و جاوی و اسپند و برای اعمال شر صمغ عربی .

· بخور ساعت عطارد : برای اعمال خیر صمغ سفید ، سقز ، مریمی و برای اعمال شر صمغ عربی و موی سگ و گربه سیاه .

· بخور ساعت قمر : برای اعمال خیر ناخن ، صمغ سفید ، سقز و برای اعمال شر صمغ عربی .

18 ــ فرد عمل کننده می بایست تمیزی را در محل و لباس و بدن و قلم و مرکب رعایت بکند .

19 ــ موقع نوشتن ادعیه چهار زانو رو به قبله بشیند .

20 ــ اوفاق را صحیح و دقیق رسم کند .

21 ــ عمل کننده می بایست اقسام مربوطه به عمل را در ابتدا و انتها ادعیه و تعویذات بنویسد .

22 ــ ارقام و نوشته ها با قلم هندی تحریر شود مجرب تر است .

23 ــ نوشته ها به خط زیبا و جمیل نوشته شود .

24 ــ قبل از شروع هر عمل بر پیامبر عظیم الشان صلوات بفرستد .

25 ــ قبل از انجام هر عمل استغفار کند آیا اقدام به این عمل مفید است یا خیر اگر استغفار درست بود عمل کند .

26 ــ ادعیه نمی بایست در روز های نحس نوشته شود . روز های سه و پنج و سیزده و شانزده و هفده و بیست و چهار و بیست و پنج روز های نحس ماه قمری است .

27 ــ اعمال خیر را در روزهای یک تا چهارده ماه قمری و اعمال شر را در روزهای چهارده الی بیست و هشت ماه قمر انجام دهد .

28 ــ تمام دعا ها با مرکب (( مشک و زعفران و عنبر )) همراه با آب باران نوشته شود.

29 ــ هرگز این علم را به نا اهل و جاهل نیاموز .

30 ــ همیشه یقین داشته باش که این علم بسیار مهم و موثر بوده و خواهد بود پس باید قدر آن را دانست .

شرایط دعا نویس

به دوستداران این فن شرایطی است که باید این شرایط را مد نظر قرار بدهند و در غیر این صورت کارکردن و نوشتن ادعیه بی نتیجه و بی تأثیر می باشد.

در دعانویسی با استفاده از آیات قرآن و یا طلاسم که بعضی از آنها عددی و بعضی حروفی و بعضی اشکال می باشند که هر سه معانی اسماء حسنی خداوند متعال است که به زبانها و ادیان مختلف نوشته شده اند و دعا نویس با استفاده از آنها از روحانیت (ملائکه) این اسماء یا آیات استمداد می طلبد که کارش را تمام کند.

بعضی از طلاسم به حروف سریانی یا زبان های دیگر نوشته که با هر نوعی که باشد اسماء خداوند است . لذا دعا نویس باید حاوی این شرایط باشد تا بتواند از دعا نوشتن خویش نتیجه بگیرد و چنانچه دعایی را نوشته و روحانیت جواب نداده اند ضعف از دعا نویس است که در یک جایی ضعف دارد.(1)

اهمّ شرایط دعانویس

(1) راستگویی ظاهری و باطنی.

(2) کسب معیشت حلال.

(3) نصیحت کننده و راهنمایی مومنین باشد.

(4) اجتناب از کارهاو اعمال حرام طبق موازین قرآن وپیامبر(ص).

(5) عمل کردن بر طبق موازین قران و سنت پیامبر و اهل بیت .

(6) ظاهر و باطنش پاک باشد.

(7) لباسش پاک و تمیز و خوش بو باشد.

(8) کم خوری و کم خوابی موجب وصال به هدف می شود.

(9) خداپرست باشد و برای خداوند شریکی قائل نشود.

(10) احکام دین مبین اسلام را به نحو احسن اداء نماید.

(11) در عبادتش خالص باشد.

(12) کتمان راز کند و از ملوک با احترام خطاب نماید .

(13) اگر کارهایش جواب ندادند بر آنها قسم نخواند (شاید خواست خدا باعث تاخیر است).

(14) متقی باشد و حد وسط و اعتدال را رعایت نماید.

(15) باید احکام شرعیه ی دین مبین اسلام را بداند تا براحتی بتواند جوابگوی جن های متمرد باشد و اگر این علم را آموخته بمنزله ی پادشاهی کردن بر مردم است.

(16) بر او واجب است حرمت کتاب خدا را رعایت کند و همچنین نام های خداوند ،نباید آیاتی را بنویسد و در جاهای نامناسب قرار دهد.

(17) موقع نوشتن روبه قبله بنشیند و در جاهای پاک جلوس کند.

(18) باید مواظب باشد که در جایی که باشد زن حائضه و بچه ی کوچک و سگ و صورت حیوان نباشد.

(19) نفس خود را از پلیدیها منزه نماید.

(20) خود را خوار و کوچک نشمارد.

(21) در همه احوال رعایت ادب کند.

(22) به زبان عربی آشنایی کامل داشته باشد و ادعیه ها را به زبان عربی بخواند و معنی آنها را بداند.

(23) باید بداند که هیچ جا از جن ها خالی نیست و ساکنان هر یک اجازه نمی دهند که دیگران  در جایشان وارد شوند ،مگر اینکه ساکنان محل را از محل با دعای (اصراف عمار) که قبلاً گقته شد خارج کنیم و بعد از اتمام هر عملی آنها را به عودت دعوت می نماییم.

(24) از خوردن گوشت هر حیوان اجتناب ورزید.

(25) عدم شرکت مجالس .

(26) عدم رفتن به بازارها .

(27) ترک شهوات نفسانی.

(28) کمتر حرف زدن.

(29) صبور باشد.

(30) عدم همنشینی با سفیهان.

(31) کمتر با نزدیکان رفت و آمد داشته باشد در حد نیاز عاطفی.

(32) اظهار طاعت و بندگی.

(33) روزه و محافظت از آن.

(34) الریاضه(در اوقات فراغت تلاوت قرآن و ذکر و ورد خواندن)

(35) دانستن رصد فلکی(ساعات خوب از نحس ،و جهت رجال الغیب که مانع دعاء می شوند ،ومایحتاج بخورات هر دعاء در روزهای هفته)

(36) جنب نماندن و همان لحظه غسل کردن.

(37) دوری از هر نجاست ظاهری و باطنی.

(38) اطلاع کامل از روحانیت وملوک الایام والدعاء.(1)

(39) نترس باشد و بتواند در خلوت کار کند.

(40) نداری را تحمل کند.

(41) به کارش اطمینان و اعتماد داشته باشد.

(42) مهربان و خوش خلق باشد.

(43) طمعکار نباشد.

(44) از مهمان جن و انس خود مهمان نوازی کند.

(45) به کسی زور نگوید.

(46) نیتش با خدا باشد .

(47) به حرف هر کسی گوش ندهد.

(48) برای نابودی کسی دعاء نکند و ننویسد آن جزایش با خداست.

(49) نوشتن برای کارهای خیر ثواب دارد ،در کارهای خیر بی تابی نکند.

(50) بداند آخرتی در پیش است مثل یک قاضی و حاکم قضاوت نماید . (2)
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــ

(1) منبع اصول الحکمه،ص93

(2) بعضی از شرایط نگفته که تاثیردر دعا دارد،پژوهنده و محقق

 

منبع اصول الحکمه، ص7تا12 (با تلخیص)



:: بازدید از این مطلب : 857
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 اسفند 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

 



بسم الله الرحمن الرحیم

 

بنده قصد دارم در این وبلاگ در مورد آداب سالک الی الله مطالبی را

خدمت شما سروران تقدیم نمایم.

 

کتابها ومقالات و سایتها و وبلاگ های زیادی در مورد روشهای تزکیه

نفس و سیر و سلوک الی الله وجود دارد و به حق حجت را بر هر خواننده و بیننده ای تمام کرده است اما بنده حقیر سر تا پا تقصیر قصد دارم تا با استفاده از فرمایشات بزرگان و خاطرات آن عالی جنابان راهی عملی و ساده را به صورت پله پله پیش روی خوانندگان محترم قرار بدهم تا انشا الله با کمک یکدیگر این پله ها را یکی پس از دیگری با مساعدت یکدیگر طی کنیم و من الله التوفیق.

 

 هان ای دل غافل !از خواب برخیز و مهیای سفر آخرت شو : [فقد نودی فیکم بالرحیل]3 صدای رحیل و بانگ کوچ بلنداست . عمال حضرت عزرائیل در کارند و تو را در ه رکن به سوی عالم آخرت سوق می دهند و باز غافل و نادانی(امام خمینی)

 

دوستان عزیزم برای رسیدن به حد نهایی انسانیت و لقای خداوند سبحان همه ی ما باید هفت مرحله رو یکی پس از دیگری پشت سر بزاریم این هفت مرحله رو به صورت فشرده اینجا ذکر میکنم و یه توضیح مختصر در مورد هر کدوم هم مینویسم تا بدونیم اصلا مسیری که تو آینده باید طی کنیم چی هست و به کجا میرسه انشا الله تو پست های بعدی با هم شروع میکنیم و یکی یکی به طور مفصل هر مرحله رو شرح میکنیم و همزمان که علممون رو در مورد سیر و سلوک زیاد میکنیم خودمونم تو مسیر قرار میگیریم و یه یا علی میگیم و میریم تو مسیر عاشقی  فقط بگو یا علی.

 

 

 

اين هفت منزل عبارتند از:

 

منزل اول : يقظه (بيداري)

 

منزل اولی که ما باید طی کنیم بیداریه یعنی اینکه از خواب غفلت بیدار بشیم متوجه بشیم که هدف ما از خلقت این چیزی نیست که الان بهش مشغولیم تو این مرحله باید بفهمیم که عالم علاوه بر ظاهر یه باطنی هم داره حالا تو پست های بعد میگم که چیکار کنیم این حالت تو ما به وجود بیاد و همیشه همراه ما باشه ( رفقا توجه کنید که این حالت تو تمام 7 مرحله باید برای سالک وجود داشته باشه)

 

منزل دوم : توبه

 

منزل دوم توبه است که بايد انسان يک حالت پشيماني در مقابل خداوند پيدا کند و بفهمد که نياز به يک شستشوي باطني دارد .

 

ان شا الله روش ایجاد این حالت و چگونگی توبه و فهمیدن اینکه توبه ما قبول شده یا نه رو بعد از توضیح مرحله یقظه مینویسم فعلا عجله نکنید.

 

منزل سوم : تقوي

 

منزل سوم تقوي است يعني بعد از انجام توبه و پاک شدن انسان از گناه ، روح خشيت از خدا در عمق وجودش ایجاد بشه که فعلا این وقت گزار تا وقت دگر.

 

منزل چهارم : تخليه

 

منزل چهارم تخليه است يعني انسان درخت رذالت را از دل بکند و ريشه کن کند و رذايلي مانند حسادت ، خود خواهي ، دنيا طلبي ، رياست طلبي ، هوا پرستي و... را از وجود خود پاک نمايد.آدم باید یک یک رذیله های بد اخلاقی و از خودش دور کنه روشش هم به زودی توضیح داده میشه انشا الله که مرد عمل باشیم.

 

منزل پنجم : تحليه

 

منزل پنجم تحليه است يعني انسان بعد از ريشه کن کردن رذيلت ها مملکت دل را به زيور شجره طيبه فضيلت ها بيارايد. وقتی آدم مملکت وجودشون از سرباز های شیطان پاک کرد لشگر خدا باید جایگزین بشه .

 

منزل ششم : تجليه 

 

منزل ششم منزل تجليه مي باشد در اين مرحله است که نور خدا در وجود اين انسان جلوه گر مي شود.قرآن کريم در این باره می فرماید:«يوم تري المومنين و المومنات يسعي نورهم بين ايديهم و بايمانهم » 

 

«يوم يقول المنافقون و المنافقات للذين امنوا انظرونا نقتبس من نورکم قيل ارجعوا ورائکم فالتمسوا نوراً » حديد / 12و13مومن در روز قيامت که خورشيد و ماه و ستارگان همه خاموشند با اين نور که در دنيا براي خود فراهم کرده راه را مي پيمايد و آن کساني که نور ندارند مي گو يند اجازه دهيد ما از نور شما استفاده کنيم و مومنين جواب مي دهند ما اجازه اين کار را نداريم اين نور بايد در دنيا تهيه شود.

 

منزل هفتم : منزل لقاء

 

منزل هفتم ، منزل لقا و يا فنا است . خداوند در حديث قدسي مي فرمايد : «لم يسعني سمائي ولا ارضي ولکن يسعني قلب عبدي المومن» بحارالانوار/جلد55/3 من در جهان نمي گنجم اين جهان مخلوق من است ،اما اگر مي خواهي جايي براي من پيدا کني آنجا دل مومن است اين دل مومن است که هيچ چيز و هيچ کس در آن غير از خدا وجود ندارد . انسان در اين مقام به جايي مي رسد که در مي يابد که عالم محضر خداست و در مي يابد که وقتي به نماز مي ايستد در حال صحبت کردن با خداوند است  و اين صحبت کردن براي اين انسان تبديل به يک معاشقه مي شود

 

انساني که اين منزل را بپيمايد، مصداق وليّ خداست که ديگر ترس و غم در او راه ندارد و سراسر وجودش سرور و شادي است. « الا ان اولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون » يونس /62

 

از نظر عرفا و اهل دل اين منزل ، منزل آخر است اما به قول حضرت امام خميني (قدس سره ) همه اين منازل در حقيقت مقدمه اي بوده و تازه انسان به ابتداي کار رسيده است.انشا الله خداوند توفیق بده ما هم به این درجات برسیم .

 

(ایت الله مظاهری با کمی تصرف)

 

  عرفان حقیقی 

 

 

دربیان عرفان حقیقی و شرایط رسیدن به کمالات عرفانی

 

برای این که انحراف عرفانهای کاذب روشن گردد، لازم است عرفان حقیقی تعریف شود. عرفان، مسئله بسیار دقیقی است و رسیدن و فهمیدن مقاصد و مطالب آن آسان نیست و کوچکترین خطا در برداشت از عرفان، مکتب انحرافی جدیدی را به وجود خواهد آورد.

 

اقسام عرفان

 

1ـ عرفان نظری

 

2ـ عرفان عملی

 

عرفان نظری یعنی دست رسی به مسایل و مطالب و مفاهیم بلند عرفانی که بدون طی مراحل گوناگون علمی و تمرین و مطالعه فراوان حاصل نمی گردد. لازم است انسان به علوم تفسیر، فلسفه ومنطق وعلم حدیث آشنایی کامل داشته باشد. نکته بسیار مهم این است که عرفان نظری حتما باید در محضر استاد تحصیل شود زیرا این علم دارای اصطلاحات پیچیده و حدودی است که فقط ذهن تیز فهم یک استاد متخصص می تواند آنها را درک و انتقال دهد. لذا یکی از انحرافات در عرفان عملی این است که عرفان نظری بدون استاد هاذق تحصیل
می شود.(دقت شود)

 

نکته مهم دیگر این است که عده ای دکان دار خود را به عنوان استاد و مرشد و ... معرفی می کنند که طالبین این علم باید مراقب مدعیان دروغین باشند و الا در چاه خرافات و عرفانهای کاذب گرفتار می شوند که تجربه نشان می دهد خلاصی از این گرفتاری دشوار است. این ادعاها سبب شده است که حتی در بین متصوفه نیز سلسله های متعدد بوجود آید. نظیر گنابادیها و خاکساریها و ذهبیه و مانند اینها.

 

شرایط کسب علم عرفان

 

یکم: تحصیل علوم در سطح عالی

 

دوم: داشتن ذهن لطیف.

 

سوم: شاگردی استاد ماهر و متخصص

 

چهارم: تمرین مستمر و فراوان

 

باید توجه داشت انحرافات عرفانی از همین مرحله عرفان نظری سرچشمه می گیرد. بعضی تصور می کنند عرفان نظری خمره رنگرزی است که هر کسی از راه برسد و ادعا کند و با عوام فریبی و رفتن به سراغ دلهای پاکی که صادقانه دنبال حقیقت و خدا پرستی هستند و اغوای آنها برای خود دکان باز می کنند و بجای دعوت مردم به خدا و اهل بیت علیهم السلام آنها را به خود دعوت می کنند و خودشان میشوند مجذوب و محبوب و...

 

عرفان عملی

 

عرفان عملی یعنی سلوک و پایندی عملی به همه اقتضائات عرفان نظری. برای اینکه بحث روشن تر شود مثال میزنیم به اخلاق. اخلاق نیز دو قسم است.

 

الف: اخلاق نظری

 

ب: اخلاق عملی

 

در اخلاق نظری بحث می شود که  از نظر شرع، عقل و عرف چه چیزی پسندیده و چه چیزی ناپسند است. وقتی در این موضوع کسب علم کردی شما عالم به علم اخلاق هستی. مرحله دوم اخلاق عملی است یعنی متخلق شدن و عمل کردن به آنچه پسندیده است و ترک آنچه ناپسند است. بنابراین صرف دانستن مسایل اخلاقی انسان را متخلق نمی کند و از سوی دیگر بدون دانستن مسایل هم عمل کردن ممکن نیست. و رعایت تصادفی مسایل اخلاقی هم ارزش محسوب نمی شود. ارزشهای اخلاقی به این است که آنها را بشناسی و برای خدا به آنها پایبند باشید.

 

برای رسیدن به مقام عرفان عملی که اشرف مقامات است مقدماتی لازم است و بدون مراعات آنها امکان رسیدن به این مقام نیست چرا که مقام عرفان یک جایگاه حقیقی است نه جعلی و قرار دادی. ممکن است با صدور حکمی، شخصی فرماندار جایی بشود و صاحب مقام و منصب گردد. اما با صدور مجوز یا حکم، کسی فیلسوف نمی شود کسی ریاضیدان نمی شود کسی مرجع تقلید نمی شود هم چنین کسی عارف نمی شود. چنانچه بعضی از اقطاب با صدور مجوزهایی افراد را به مقامات می رسانند!؟

 

بعضی شرایط رسیدن به عرفان عملی:

 

اول: ترک معصیت. برای کسی که حتی مرتکب گناه صغیره بشود وصل به این مقام میسر نیست و باید به تمام دستورات شارع مقدس و دین اسلام بصورت کامل چه واجب و چه مستحب، عمل نماید.

 

دوم: داشتن روح لطیف و استعداد لازم. همانگونه که هوش و حافظه خوب برای تحصیل علم لازم است، روح لطیف و مستعد نیز برای عرفان ضروری است.

 

سوم: مرحله عرفان نظری را سپری کند یعنی علوم ذکر شده را بصورت فوق العاده و نه عادی بگذراند. البته معدود عرفایی هستند که مدارج علمی عرفانی فوق العاده ندارند اما همین ها هم اگر این مرحله  را طی می کردند یقیناً به مرابت بالاتری دست می یافتند. بعضی مقامات را مرتاضان هم میرسند و این نباید با عرفان اشتباه شود.

 

چهارم: زیر نظر استاد مرشد باشد. هر استادی نمی تواند دست انسان را بگیرد حتی کسانی هستند خودشان واصل اند ولی دستگیری نمی توانند. مانند بعضی افراد که مطلبی یا علمی را خوب بلد هستند ولی نمی توانند تدریس کنند وبیان خوبی ندارند. بنابراین استادی که خود واصل باشد اولاً و بتواند دستگیری کند ثانیاً لازم است.

 

پنچم: داشتن پشتکار لازم برای ادامه این راه بسیار سخت و پر خطر و پر پیچ  و خم بدون داشتن پشتکار لازم انسان در میانه راه باز می ماند و خود و دیگران را گرفتار می سازد.



:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 بهمن 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

 

1. نماز کسانی که در همه حال به یاد خداوند بوده و روزیشان را از خداوند بخواهند.
2. نماز کسانی که در نماز به فکر امور دنیوی خود نباشند.
3. نماز کسانی که عاق والدینشان نبوده و رضایت مشروع پدرو مادر را کسب نمایند.
4. نماز کسانی که در مقابل خدا متواضع و فروتن باشند.
5. نماز کسانی که اهل تقوا و پرهیزکار باشند.
6. نماز کسانی که غیبت مؤمنی را نکرده و آبروی او را نبرند.
7. نماز کسانی که ولایت اهل بیت را قبول داشته و از دشمنان دین برائت کنند.
8. نماز کسانی که از شهوات نفسانی، به خاطر خدا دوری کنند.
9. نماز کسانی که به بندگان خدا، فخرفروشی کنند.
10. نماز کسانی که به خاطر خدا، در مقابل خلق، تعظیم نکنند.
11. نماز کسانی که گرسنه ها را غذا و اطعام دهند.
12. نماز کسانی که برهنه ها را بپوشانند.
13. نماز کسانی که زکات و خمس واجب خود را پرداخت نمایند.
14. نماز کسانی که از خوردن راب و غذای حرام پرهیز کنند.
15. نماز کسانی که در حالت نیاز به دفع و غایط ، نماز نگذارند.
16. نماز کسانی که غریب ها را پناه دهند.
17. نماز کسانی که در نماز حضور قلب داشته باشند.

 


منابع مقاله
:

کتاب  : عرفان اسلامى جلد پنجم 

نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

 بر اساس آيات شريفه قرآن و روايات معتبره روشن شد كه خداوند مهربان بر مبناى مصلحت‏خواهى و عشق به انسان و رشد و كمال او، مسئله نماز را به عنوان يك فريضه و واجب حتمى از بندگانش خواسته و در اين زمينه هيچ امت و ملتى استثنا نشده است.

نماز، امر خداست و امر مسئله‏اى نيست كه از طرف انسان، ساده و سبك انگاشته شود.

آمر اين امر خداست، خداى رحيم و كريم و رحمان و خالق و بارى و مصور و رزاق و جليل و قهار و ودود و غفور..

ارزش اين امر به تناسب ارزش آمر اوست و عظمت بزرگى اين امر در ارتباط با عظمت و بزرگى آمر است.

پيروى از امر اين آمر واجب و لازم است، چون تجلى صلاح و دور بودن فساد و به پا بودن نظام متين و نظم دقيق حيات، مرهون پيروى از امر اوست.

مسئله تجلى نظم و صلاح در حيات كه محصول پيروى انسان از امر مولاست، اختصاص به انسان ندارد، بلكه برپايى نظام احسن هستى، در كل جهان خلقت و در ذره ذره ساختمان كوچك‏ترين عنصر، تا گسترده‏ترين موجود، معلول پيروى و اتباع از امر الهى است!!

 [ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ* فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَ أَوْحى‏ فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها] «1».

آن گاه آهنگ آفرينش آسمان كرد، در حالى كه به صورت دود بود، پس به آن و به زمين گفت: خواه يا ناخواه بياييد. آن دو گفتند: فرمانبردار آمديم.* پس آن‏ها را در دو روز به صورت هفت آسمان به انجام رسانيد و [محكم و استوار ساخت‏]، و در هر آسمانى كار آن را وحى كرد.

مسئله تجلى نظام در سايه امر الهى نه تنها در زندگى انسان و آسمان و زمين معلوم است، بلكه در اصناف موجودات هستى اعم از غيب و شهود، اين برنامه هم چون آفتاب روشن است.

 

حقيقت امر الهى‏

اصولًا مى‏توان گفت كه نظام دقيق وجود هر موجودى از اتم و هسته‏هاى آن گرفته تا عرش خدا، در حقيقت همان امر خداست!

كدام آمر بالاتر و برتر از خداست، مگر نه اين است كه وجود مقدس او مالك ملك هستى و پروردگار عالميان است؟

مگر نه اين است كه، مهندس و بانى و به وجود آورنده كل هستى حضرت اوست و مصلحت تمام موجودات در اختيار جناب اوست و كسى جز حضرتش صاحب هستى نيست؟

مگر نه اين است كه تمام هستى مملوك او و در يد قدرت و در آغوش رحمت و عنايت اوست؟

آيا جز حضرت او كسى سزاوار امر كردن به موجودات است و آيا موجودات جهان هستى حق دارند از امر كسى جز او پيروى كنند؟!

انبياى گرامى و ائمه طاهرين و اولياى كامل الهى، در خط سير نبوت و امامت و ولايت جز تبليغ امر و نهى حضرت او برنامه‏اى نداشتند؛ آن بزرگواران، مأمور رساندن امر حق به خلق بوده و تكليف داشتند زمينه برپا شدن امر او را در تمام شؤون زندگى بشر اعم از عبادت، سياست، اقتصاد، اخلاق، اجتماع و خانواده فراهم آورند.

در زمينه اوامر حضرت حق نسبت به انسان، آن هم در ميان احكام شرعيه هيچ امرى شدت و اهميت و عظمتش هم چون امر به نماز نيست.

نماز، امر خداست؛ نماز، خواسته پروردگار عالم، عادل و حكيم است؛ نماز، بر اساس مصلحت‏خواهى او نسبت به انسان امر شده است.

پيروى از اين امر ضامن سعادت و باعث خير دنيا و آخرت و عامل رشد و كمال آدم است و بر هر مرد و زن و عالى و دانى اطاعت از اين امر واجب و لازم و سرپيچى از آن مايه خوارى و ذلت در دنيا و آتش و عذاب در عالم آخرت است.

نماز، برنامه‏اى است الهى كه براى انسان سود مادى و معنوى دارد و براى حل بسيارى از مشكلات زندگى به منزله بهترين كليد است؛ پيروى از اين امر پر اهميت، پاك كننده صفحه حيات از انواع رذايل و پليدى‏ها و آلودگى‏هاست.

 

امر الهى به نماز

نمونه‏اى از آيات قرآن كه در آن امر به نماز شده، لازم است از نظر شما بگذرد:

 [وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ‏] «2»:

و نماز را بر پا داريد، و زكات بپردازيد، و همراه ركوع‏كنندگان ركوع كنيد [كه نماز خواندن با جماعت محبوب خداست‏].

[وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ‏] «3»:

و [ياد كنيد] زمانى كه از بنى‏اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد، و به پدر و مادر و خويشان ويتيمان ومستمندان نيكى كنيد، و با مردم با خوش زبانى سخن گوييد، و نماز را بر پا داريد، و زكات بپردازيد، سپس همه شما جز اندكى [از پيمان خدا] روى گردانيديد و شما [به طور عادت‏] روى گردان هستيد.

[حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‏] «4»:

بر تمام نمازها و به خصوص نماز ميانه [كه بر اساس پاره‏اى از روايات، نماز ظهر است‏] محافظت و مراقبت كنيد، و [در حال طاعت و عبادت‏] فروتنانه براى خدا بپا خيزيد.

[فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً] «5»:

نماز را [به صورت معمولش‏] اقامه كنيد. مسلماً نماز همواره در اوقاتى‏ مشخص و معين وظيفه‏اى مقرّر و لازم بر مؤمنان است.

[وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏] «6».

و خانواده‏ات را به نماز فرمان بده و خود نيز بر آن شكيبايى ورز؛ از تو رزقى نمى‏طلبيم، ما به تو روزى مى‏دهيم و عاقبت نيك براى پرهيزكارى است.

[فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ] «7».

پس نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و به خدا تمسّك جوييد. او سرپرست و ياور شماست؛ چه خوب سرپرست و ياورى و چه نيكو يارى‏دهنده‏اى است.

در سوره‏هاى نور آيه 56 و عنكبوت آيه 45 و روم آيه 31 و احزاب آيه 33 و جمعه آيه 9 نسبت به نماز امر مؤكّد شده و به طور جدى و قاطع از همه مرد و زن خواسته شده كه نماز را بپا دارند و مواظب باشند از اين حكم حكيمانه حضرت حق غفلت نورزند.

 

نماز مقبول‏

اكنون كه عظمت نماز در پرتو امر حضرت ذوالجلال روشن شد و موقف و موضع اين برنامه حياتى در ميان احكام و اوامر خداوند معلوم گرديد، جاى اين سؤال است كه در ميان اجراكنندگان اين امر و عمل كنندگان به اين مسئله، عمل‏

كدام طايفه از ميان همه عمل كنندگان مورد پذيرش خداست و نماز كدام دسته از نمازگزاران به مرحله قبولى حضرت حق مى‏رسد؟

در اين زمينه بايد گفت:

بر اساس آيات كتاب خدا و روايات و اخبار، نمازى كه مقرون به سه شرط است بدون شك مورد قبول خداست:

1- ايمان.

2- تقوا.

3- جمع بودن شرايط ظاهرى و باطنى نماز در حد وسع مكلف، از قبيل طهارت صحيح، نيت خالص، وقت، مكان مباح، صحت قرائت، ترتيب، موالات، طمأنينه، قبله و ساير شرايط.

نماز كسى كه اعتقاد صحيحى به حق و قيامت و نبوت و كتاب و ملائكه ندارد قابل قبول نيست.

نماز كسى كه از گناه و پليدى و ظلم و ستم و پايمال كردن حقوق ابا ندارد قبول نيست:

[إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ‏] «8».

خدا فقط از پرهيزكاران مى‏پذيرد.

عزيزان! توجه داشته باشيد كه به هنگام نماز، به پيشگاه چه آقايى قرار مى‏گيريد و در برابر كدام مولا مى‏ايستيد و آقا و مولاى شما چه مى‏خواهد! آيا نمازى كه شما مى‏خواهيد، يا دلخواه شماست بايد تقديم محضر او كنيد، يا نمازى كه او مى‏خواهد و به آن امر كرده بايد بجا آوريد؟!

آن نمازى كه او به آن امر فرموده، به جا آوردنش بايد انسان را از همه فحشا و منكرات باز دارد و آدمى را تا پيشگاه قرب حضرتش رهنمون گردد و براى دين و ايمان انسان به منزله عمود خيمه باشد و باطن آدمى را به معراج برده و به نقطه وصل برساند.

در روايتى از رسول اسلام آمده:

خداوند به نمازى كه قلب نمازگزار با بدنش هماهنگ نباشد، نمى‏نگرد «9».

و در جاى ديگر فرموده:

خشوع زينت نماز است‏ «10».

 

نمازگزاران واقعى‏

عارف معارف الهى مرحوم ملكى تبريزى در كتابش به چند روايت كه نمايان‏گر حال نمازگزاران واقعى است به اين مضمون اشاره فرموده:

ابراهيم عليه السلام به وقت نماز، سينه‏اش هم‏چون ديگ جوشان در اضطراب بود.

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به وقت نماز حال عجيبى داشت كه كسى را به‏آن حال نديده بودند.

يكى از همسران حضرت مى‏گويد:

پيامبر با ما سخن مى‏گفت و ما با آن جناب حرف مى‏زديم، ولى به محض رسيدن وقت نماز، گويى اصلًا ما را نمى‏شناسد و ما هم او را نمى‏شناسيم.

اميرالمؤمنين عليه السلام وقتى وضو مى‏گرفت، رنگ چهره‏اش از خوف خدا تغيير مى‏كرد و به وقت نماز بدنش مى‏لرزيد و رنگ مى‏باخت. به او مى‏گفتند: شما را چه مى‏شود؟ مى‏فرمود:

وقت اداى امانتى رسيده كه خداوند آن را بر آسمان‏ها و زمين و جبال ارائه كرد و آن‏ها از قبول آن امتناع كردند!!

حضرت زهرا عليها السلام به وقت نماز، از هيبت و عظمت حضرت ذوالجلال، نفس نفس مى‏زد.

امام مجتبى عليه السلام هرگاه از وضو فارغ مى‏شد، رنگ به صورتش نبود. مى‏پرسيدند:

اين چه حال است؟ مى‏فرمود:

هر كس بر صاحب عرش وارد شود و به خدمت او رسد، سزاوار است اين چنين شود.

درباره حضرت سجاد عليه السلام آمده:

هرگاه وضو مى‏گرفت، رنگ از چهره مباركش مى‏پريد. به آن جناب مى‏گفتند:

چرا در وقت وضو اين چنين مى‏شوى؟ مى‏فرمود: مى‏دانيد در مقابل چه كسى مى‏خواهم قرار بگيرم؟

روزى در حال نماز ردا از دوش مباركش افتاد و آن جناب اعتنا نكرده تا از نماز بيرون شد. عرضه داشتند: چرا جلوى افتادن ردا را نگرفتى؟ فرمود: مى‏دانيد در مقابل چه كسى ايستاده بودم؟! بدان كه نماز عبد جز به همان مقدار كه داراى توجه بوده قابل قبول نيست. راوى مى‏گويد: به حضرت عرض كردم: فدايت شوم پس همه ما در هلاكت هستيم؟ فرمود: نه، خداوند از باب رحمت و لطفش اين نمازهاى ناقص را با نوافل و نمازهاى مستحبى كامل مى‏سازد.

از حضرت صادق عليه السلام نقل شده:

هرگاه على بن الحسين عليه السلام به نماز مى‏ايستاد، رنگ از چهره‏اش مى‏رفت و هرگاه سر به سجده مى‏گذاشت تا عرق از سر و رويش جارى نمى‏شد، سر از سجده برنمى‏داشت.

و نيز در روايت آمده كه امام فرمود:

پدرم على بن الحسين عليهما السلام هرگاه براى نماز برمى‏خاست، چنان بود كه گويا شاخه درختى است كه جز آنچه كه باد حركت مى‏دهد، حركتى از خود ندارد.

از ما دعوت نمى‏كنند كه وضو و نماز ما به تمام معنى مانند نماز آن بزرگواران باشد، بلكه از ما مى‏خواهند كه در وسع خود پس از ايمان و تقوا، حداقل به شرايط صحت نماز و مقدمات و مقارنات آن پاى‏بند بوده و نمازى در خور لياقت مولاى خود به جاى آريم، تا پس از اتمام آن به مهر قبولى آن جناب برسد.

درباره طائفه‏اى كه نمازشان مورد قبول خداوند مهربان است، حديثى قدسى در كتاب «المحاسن» نقل شده است كه لازم است به متن عالى آن اشاره شود:

انَّما اقْبَلُ الصَّلاةَ لِمَنْ تَواضَعَ لِعَظَمتَى وَيَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اجْلى وَيَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى وَالْزَمَ قَلْبَهُ خَوْفى وَكَفَّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اجْلى وَلا يَتَعاظَمُ عَلى‏ خَلقى وَيُطْعِمُ الْجائِعَ وَيَكْسُو الْعارى وَيَرْحَمُ الْمُصابَ وَيُؤوى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نَورُهُ مِثْلَ الشَّمْسِ اجْعَلُ لَهُ فى الظُّلُماتِ نُوراً وَفى الْجَهالَةِ عِلْماً اكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَاسْتَحفِظُهُ مَلائِكَتى يَدْعُونى فَالَبيّهِ يَسْالُنى فَاعْطِيَهُ فَمَثَلُ ذلِكَ عِنْدى مَثَلُ الْفِرْدَوْسِ لايَسْمُو لَمَرُها وَلا يَتَغَيَّرُ وَرَقُها «11»:

نماز را از كسى قبول مى‏كنم كه براى بزرگى من تواضع كند و به خاطر من از شهوات شيطانى خويشتن‏دار باشد و روزش را به ياد من تمام كند و دلش ملازم خوف از من باشد و نفسش را از شهوات، براى خاطر من حفظ نمايد و بر خلق من بزرگى نكرده و گرسنه را سير كند و برهنه را بپوشاند و به مصيبت زده‏ ترحم آرد و غريب را پناه دهد؛ نور چنين آدمى همانند نور خورشيد مى‏درخشد، من براى او در تاريكى‏ها نور قرار مى‏دهم و جهلش را مبدل به علم كرده و به عزتم پناهش مى‏دهم و به وسيله ملائكه از حوادث نگاهش مى‏دارم؛ دعا مى‏كند دعايش را اجابت مى‏نمايم، از من طلب حاجت مى‏كند، حاجتش را مى‏دهم، او نزد من مانند فردوس است كه ميوه‏اش از دسترس خارج نمى‏شود و برگش تغيير پيدا نمى‏كند.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- فصلت (41): 11- 12.

(2)- بقره (2): 43.

(3)- بقره (2): 83.

(4)- بقره (2): 238.

(5)- نساء (4): 103.

(6)- طه (20): 132.

(7)- حج (22): 78.

(8)- مائده (5): 27.

(9)-/ المحاسن: 1/ 406.

(10)-/ جامع الأخبار: 337؛ بحار الأنوار: 74/ 133، باب 6، حديث 41.

(11)- المحاسن: 1/ 293، باب 47، حديث 455؛ بحار الأنوار: 66/ 391، باب 38، حديث



:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

نعزی صاحب الزمان(عج)والشعب العربی الاهوازی بمناسبة ذکری اربعین الحسین(ع).



:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

 

قبل‌ از آن‌ كه‌ وارد بحث‌ شويم‌ و درباره‌ي آموزه‌هاي‌ اين‌ شخصيت‌ ممتاز چيزي‌ بنويسيم‌ پيشتر به‌ اندازه‌ فهم‌ خودمان‌ در خصوص‌ شناخت‌ سرور آزادگان‌ و سالار شهيدان ‌مطالبي‌ را به‌ عنوان‌ مقدمه‌ ذكر مي‌كنيم‌:

 

 

در طول‌ زندگي‌ براي‌ بعضي‌ از معصومين‌، فرصت‌ و موقعيّتي‌ پيش‌ آمد كه ‌براي‌ اكثرشان‌ آن‌ فرصت‌ و موقعيّت‌ پيش‌ نيامده‌ بود لذا بسياري‌ از امامان‌، نتوانستند از آن‌ فرصت‌ها و موقعيّت‌ها استفاده‌ کنند؛ مثلاً در برهه‌اي‌ از زمان‌ در اثر اختلافات‌ شديد بني‌عباس‌ با بني‌ اميه‌ و در آخر كار سقوط‌ دولت‌ و حكومت‌ بني‌ اميه‌ و روي‌ كار آمدن‌ بني‌عباس‌ امام‌ صادق‌(ع) توانستند به‌ خوبي‌ از فرصت‌ استفاده‌ كنند و مجالس‌ علمي‌ و فقهي‌ تشكيل‌ دهند و در نتيجه‌ با تعليم‌ و تربيت‌ بيش‌ از چهار هزار دانشمند توانستند اسلام‌ راستين‌ و مذهب‌ تشيّع‌ را تبيين‌ و به‌ جامعه‌ اسلامي‌ معرفي‌ نمايند. در حالي‌ كه ‌همين‌ امام‌(ع) در اواخر عمر خود در فشار حكومت‌ ظالمانه‌ بني‌عباس‌ بودند و بالاخره‌ به‌دست‌ منصور به‌ شهادت‌ رسيدند.

 

حالا اگر گفتيم‌ امام‌ جعفر صادق‌(ع) رئيس‌ مذهب ‌تشيع‌ و زنده‌ كننده‌ اسلام‌ راستين‌ است‌ بدان‌ معنا و مفهوم‌ نيست‌ كه‌ امامان ديگر قابليّت‌ اين‌ كار را نداشته‌ و از اين‌ عمل‌ عاجز بوده‌اند، زيرا اين‌ فكر و منطق‌ غلط‌ بوده‌ و مسئله‌ امامت‌ و پيشوايي‌ بالاتر از اين‌ حرف‌ها است‌. يا حضرت‌ سيدالشهدا(ع) قيام‌ نمود و آن‌ صحنه‌ي محيّر العقول‌ را در جهان‌ بشريّت‌ براي‌ حفظ‌ كيان‌ اسلام‌ و ابقاي‌ دين‌ به‌ وجود آورد كه‌ ديگر از امامان‌ چنين‌ عملي‌ را به‌ وجود نياوردند، حال‌ نبايد گفت‌ كه‌ مثلاًحضرت‌ امام‌ حسن‌ مجتبي‌(ع) از اين‌ اقدام‌ تكويناً عاجز بوده‌ است‌ و حال‌ آن‌ كه‌ با مطالعه‌ي تاريخ‌ زندگي‌ اين‌ دو برادر روشن‌ خواهد شد كه‌ قيام‌ و انقلاب‌ حضرت‌ امام‌ حسين‌(ع) اوّلاً حسنيّه‌ و ثانياً حسينيّه‌ بوده‌ است‌.

 

 

• ويژگي‌هاي‌ حضرت‌ امام‌ حسين‌(ع)

 

چرا و براي‌ چه‌ حضرت‌ امام‌ حسين‌(ع) برنده‌ي جايزه‌ي ممتاز است‌؟! پاسخ‌ اين‌ سؤال ‌با مراجعه‌ به‌ تاريخ‌ پر افتخار اين‌ وجود نازنين‌ بلكه‌ قبل‌ از ولادتش‌ روشن‌ خواهد شد.

 

حضرت‌ امام‌ حسين‌(ع) نه‌ تنها در قلوب‌ مسلمانان نفوذ كرد بلكه‌ فرق‌ غيراسلامي‌ نيز او را انساني‌ آزاد و آزاده‌ شناخته‌ و براي‌ آن‌ سرور آزادگان‌ امتيازات‌ خاصي‌ را قائلند. اينك‌ ما در اين‌ جا گفتار و معتقدات‌ بعضي‌ از دانشمندان‌ و مورخان‌ غير اسلامي‌ را نقل‌ نموده‌ و ذكر مي‌كنيم‌:

 

 

 

• ع‌.ل‌.پويد مي‌نويسد:

 

درس‌ امام‌ حسين‌(ع) اين‌ است‌ كه‌ در دنيا اصول‌ ابدي‌ عدالت‌ و رحم‌ و محبت‌ وجود دارد كه‌ تغيير ناپذيرند و آن‌ اصول‌ هميشه‌ در دنيا باقي‌ و پايدار خواهد ماند. در طي‌ قرون‌ افراد هميشه‌ جرأت‌ و پر دلي‌ و عظمت‌ روح‌ و بزرگي‌ قلب‌ و شهامت‌ رواني‌ را دوست‌ داشته‌اند و در اثر همين‌هاست‌ كه‌ آزادي‌ و عدالت‌ هرگز به‌ نيروي‌ ظلم‌ و فساد تسليم‌ نمي‌شود. اين‌ بود شهامت‌ و اين‌ بود عظمت‌ِ حسين‌(ع) و من‌ مسرورم‌ كه‌ در چنين‌ روزي‌ با كساني‌ كه‌ اين‌ فداكاري‌ را از جان‌ و دل‌ ثناء مي‌گويند شركت‌ كرده‌ام‌. هرچند كه ‌يك‌ هزار و سيصد سال‌ از تاريخ‌ آن‌ مي‌گذرد.

 

 

 

• اپرونيك‌ مورخ‌ مشهور امريكايي‌ از واشنگتن‌ مي‌نويسد:

 

براي‌ امام‌ حسين‌(ع) ممكن‌ بود كه‌ زندگي‌ خود را با تسليم‌ شدن‌ به‌ اراده‌ي يزيد نجات‌ بخشد، ليكن‌ مسئوليت‌ پيشوايي‌ و نهضت‌ بخش‌ اسلام‌، اجازه‌ نمي‌داد كه‌ او يزيد را به‌ عنوان‌ خليفه‌ي مسلمين‌ بشناسد. او به‌ زودي‌ خود را براي‌ قبول‌ هر ناراحتي‌ و پافشاري ‌به‌ منظور رها ساختن‌ اسلام‌ از چنگال‌ بني‌ اميّه‌ آماده‌ ساخت‌. در زير آفتاب‌ سوزان‌ سرزمين‌ خشك‌ و در روي‌ ريگ‌هاي‌ تفتيده‌ روح‌ حسين‌ فنا ناپذير برپاست‌. اي‌ پهلوان‌ واي‌ نمونه‌ي شجاعت‌ و اي‌ شهسوار من‌ اي‌ حسين‌!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امام‌ حسين‌(ع) همچون‌ پدر بزرگوارش‌، مولاي‌ متقيّان‌(ع) در دل‌ شب‌ غذاي ‌بيچارگان‌ را حمل‌ مي‌نمود و به‌ خانه‌هاي‌ فقرا مي‌رفت‌. حتي‌ بعد از شهادت‌ سالارشهيدان‌، اثر زخم‌ روي‌ كمر ايشان‌ مانده‌ بود كه‌ آن‌ زخم‌ نه‌ از شمشير بوده‌ و نه‌ از نيزه‌، بلكه‌در اثر حمل‌ غذاي‌ مستمندان‌ بوده‌. لذا از زين‌ العابدين‌(ع) پرسيدند. حضرت‌ در پاسخ ‌فرمودند: اين‌ زخم‌ بر اثر حمل‌ غذا براي‌ فقرا و بيچارگان‌ بود. اين‌ مطلب‌ را غير از علماي ‌شيعه‌ ديگران‌ نيز گفته‌اند. مانند ابن‌ جوزي‌ در كتاب‌ «تذكره‌ي الخواص‌» و ابونعيم‌ اصفهاني ‌در «حليه‌ي الاولياء» .

 

 

 

• امام‌ حسين‌(ع) و حكومت‌ ديني‌

 

رهبران‌ الهي‌ و مردان‌ آسماني‌ براي‌ تشكيل‌ حكومت‌ ديني‌ تا پاي‌ جان‌ كوشيدند و براي‌ نجات‌ انسان‌ها از ستم‌ و تجاوز به‌ نام‌ قانون‌ مقرّراتي‌ وضع‌ نمودند. بعد از شهادت‌علي‌(ع) با روي‌ كار آمدن‌ خاندان‌ اموي‌، حكومت‌ اسلامي‌ به‌ حكومت‌ استبدادي‌ ـ شاهنشاهي‌ مبدل‌ شد و حاكم‌ها به‌ نام‌ خليفه‌ي اسلامي‌، دين‌ اسلام‌ را بازيچه‌ قرار دادند.

 

امتيازهاي‌ طبقاتي‌ به‌ وجود آمد و دوستان‌ و شيعيان‌ حضرت‌ علي‌(ع) از تمام‌ حقوق ‌اسلامي‌ ـ اقتصادي‌ و غيره‌ محروم‌ گشتند . شيعيان‌ در بدترين‌ وضع‌ به‌ سر مي‌بردند و محبت‌ به‌ علي‌(ع) و خاندان‌ رسالت‌ جرم‌ بزرگي‌ بود كه‌ موجب‌ محروميت‌ و شكنجه ‌شيعيان‌ مي‌شد. معاويه‌ و تمام‌ حاكمان‌ زورگوي‌ بني‌ اميه‌ جز سفاكي‌ و خونريزي‌ كار ديگري‌ نداشتند و در يك‌ كلمه‌ اسلام‌ از مسير خود منحرف‌ شده‌ بود.

 

بعضي‌ها گفته‌ و يا مي‌گويند: چرا امام‌ حسين‌ زندگي‌ خود را به‌ مخاطره‌ انداخت‌ و چرا با حكومت‌ نساخت‌؟! مگر زندگي‌ راحت‌ چيست‌؟! زندگي‌ آسوده ‌از منظر رهبران ‌آسماني‌، يعني‌ ملت‌ و جامعه‌ آسايش‌ داشته‌ باشد و مردم‌ از زندگي‌ خود راضي‌ باشند و آزادي‌ باشد و ستم‌ شكل‌ نگيرد و تفاوت‌ قومي‌ و نژادي‌ نباشد.

 

امام‌ حسين‌(ع) هنگامي‌ زندگي‌ آسوده‌ دارد كه‌ حقوق‌ انسان‌ها به‌ حكم‌ قوانين‌ اسلام‌ داده‌ شود، نه‌ اين‌كه‌ مردم‌ از حقوق ‌خود محروم‌ باشند و در محيط‌ خفقان‌ زندگي‌ كنند. نه‌ اين‌ كه‌ دسته‌اي‌ از خدا بي‌ خبر در حال‌ شوكت‌ و عزت‌ و در منتهاي‌ خوشي‌ زندگي‌ نموده‌ اما توده‌ي مردم‌، حتي‌ نان‌ خالي‌ هم‌ نداشته‌ باشند.

 

حسين‌(ع) فرزند كسي‌ است‌ كه‌ پيوسته‌ به‌ درماندگان‌ كمك‌ مي‌كرد و براي‌ نجات ‌دادن‌ طبقات‌ محروم‌ و مظلوم‌ با ستمگران‌ مبارزه‌ مي‌كرد و شبانگاه‌ غذاي‌ فقرا را به‌ دوش‌ مي‌كشيد و به‌ خانه‌هايشان‌ مي‌برد و هرگز غذاهاي‌ رنگارنگ‌ ميل‌ نمي‌نمود و مي‌گفت‌: من‌ چگونه‌ لباس‌ نو بپوشم‌ و سير بخوابم‌ در حالي‌ كه‌ در كشورهاي‌ اسلامي‌ ممكن‌ است ‌برهنه‌ يا گرسنه‌اي‌ باشد.

 

 

 

• امام‌ حسين‌(ع) و اصلاحات‌

 

بزرگ‌ترين‌ اهداف‌ رهبران‌ الهي‌، اصلاح‌ امور انسان‌ها و جوامع‌ بشري‌ بوده‌ است‌ و بر همين‌ اساس‌ بود كه‌ امام‌ حسين‌(ع) بارها در طول‌ مبارزات‌ و قيام‌ خود مي‌فرمود: من‌براي‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر قيام‌ مي‌كنم‌. من‌ خانه‌ و كاشانه‌ام‌ را رها نكردم‌ و تك‌ و تنها در مقابل‌ ظلم‌ نايستادم‌، مگر براي‌ آن‌ كه‌ انسان‌ها را ارشاد كنم‌ و از بدبختي‌ و انحراف‌ نجاتشان‌ دهم‌. من‌ براي‌ اصلاح‌ امور مسلمان‌ها خروج‌ نمودم‌، نه‌ براي‌ به‌ دست‌آوردن‌ قدرت‌ و مقام‌ و نه‌ براي‌ ظلم‌ و طغيان‌.

 

 

 

• امام‌ حسين‌(ع) و آزادي‌

 

حريت‌ و آزادي‌ به‌ معناي‌ واقعي‌ كلمه‌ اصلي‌ است‌ از اصول‌ و ركني‌ است‌ از اركان‌ِ بقاي‌ هر نظامي‌ . آزادي‌ يكي‌ از بزرگترين‌ اهداف‌ پيامبران‌ بود. آنان‌ آمدند تا بشريت‌ را ازخفقان‌ نجات‌ دهند و جوامع‌ بشري‌ را از چنگال‌ اهريمنان‌ و زورگويان‌ رها سازند. واژه‌ي مقدس‌ آزادي‌ را جز استكبار جهاني‌ همه‌ي انسان‌ها طالبند. آزادي‌ را حتي‌ حيوانات‌ و موجودات‌ زنده‌ دوست‌ دارند.

 

امام‌ حسين‌(ع) نگاه‌ عميقانه‌اي‌ به‌ جهان‌ اسلام‌ مي‌كند و مي‌بيند با روي‌ كار آمدن ‌بني‌ اميه‌ و بازي‌ كردن‌ با دين‌ اسلام‌ و مقدّسات‌ عالم‌، ديگر چيزي‌ از اسلام‌ نمانده‌ و احكام‌ و قوانين‌ آسماني‌ از مسير خود منحرف‌ گشته‌. مسلمانان واقعی كه‌ طرفداران‌ راستين‌ اسلام‌ بودند ازحقوق‌ خود محرومند.

 

بدين‌ سان‌ فرزند بزرگ‌ و رشيد علي‌(ع) ديگر به‌ خود اجازه‌ نمي‌دهد كه‌ بنشيند و اين‌ منظره‌ را تماشا كند. او فرزند علي‌(ع) است‌ بايد مقدمات‌ قيام‌ را فراهم‌ كند و به ‌طاغوت‌ و طاغوتيان‌ اعلام‌ خطر نمايد.

 

 

 

 

 

• امام‌ حسين‌(ع) و غيرت‌ ديني‌

 

غيرت‌ واژه‌اي‌ مقدس‌ و بسيار پر محتواست‌، امّا متأسفانه‌ اين‌ صفت‌ بسيار ارزنده‌ قرن‌هاست‌ از ميان‌ ملل‌ اسلامي‌ رخت‌ بربسته‌ و مسلمانان‌ مخصوصاً در اين‌ عصر و قرن ‌اخير كمتر از اين‌ صفت‌ بر خوردارند. امام‌ حسين‌(ع) حتي‌ در آن‌ لحظات‌ آخر عمر خود درحالي‌ كه‌ زخم‌ شديد برداشته‌ بود، هنگامي‌ كه‌ مي‌بيند لشكر كفر به‌ خيام‌ و حرم‌ زنان‌ و كودكان‌ حمله‌ور شده‌اند و قصد اهانت‌ به‌ اهل‌بيت‌ رسالت‌: دارند با حالت‌ ضعف‌ و ناتواني‌ صدا زد: «يا شيعة آل‌ ابي‌ سفيان‌ ان‌ لم‌ يكن‌ لكم‌ دين‌ٌ و انتم‌ لا تخافون‌ المعاد، فكونوا احراراً في‌ دنياكم‌» يعني‌ اي‌ پيروان‌ ابي‌ سفيان‌! اگر دين‌ و مذهب‌ نداريد ـ چنان‌ كه ‌نداريد ـ و از روز محشر نمي‌هراسيد پس‌ لااقل‌ بياييد آزاد و آزاده‌ باشيد من‌ كه‌ هنوز زنده‌ام، ‌نخواهم‌ گذاشت‌ شما به‌ حرم‌ اهل‌بيت‌ و خيمه‌هاي‌ زنان‌ حمله‌ كنيد.

 

 

 

• امام‌ حسين‌(ع) و حقوق‌ بشر

 

يكي‌ از مسائلي‌ كه‌ در اديان‌ آسماني‌ به‌ ويژه‌ در اسلام‌ وجود داشته‌ و مورد بحث‌ و گفتگو‌ بوده‌ و مي‌توان‌ گفت‌ از اصيل‌ترين‌ قوانين‌ الهي‌ است‌ مسئله‌حقوق‌ بشر است‌، انسان‌ها هر عقيده‌ و مسلكي‌ كه‌ دارند و در هر زماني‌ و مكاني‌ كه‌ هستند و يا خواهند بود بايد به‌ حقوق‌ فردي‌ و اجتماعي‌ فرهنگي‌ و اقتصادي‌ خود برسند.

 

اساس ‌نهضت‌ و قيام‌ رهبران‌ الهي‌ دو چيز بود:

 

1ـ رعايت‌ نمودن‌ حقوق‌ انسانها

 

2ـ حريّت‌ وآزادي‌

 

كه‌ راستي‌ مي‌توان‌ گفت‌: اگر حقوق‌ انسانها روي‌ موازين‌ قانون‌ الهي‌ داده‌ نشود و يا حريّت‌ و آزادي‌ از بشر سلب‌ گردد جوامع‌ بشري‌ و انسانها ديگر همچون‌ حيوانات‌ ودرندگان‌ زندگي‌ كرده‌ و خواهند نمود.

 

مولاي‌ متقيّان‌ حضرت‌ علي‌(ع) مي‌فرمود: اگر تمام‌ جهان‌ هستي‌ را به‌ من‌ بدهند و بخواهند كه‌ پوست‌ جويي‌ را از دهان‌ مورچه‌اي‌ بيرون‌ آورم‌ هرگز چنين‌ كاري‌ را نخواهم‌ كرد، اين‌ كلام‌ مقدس‌ حضرت‌ علي‌(ع) اشاره‌ به‌ هر دو مطلب‌ است‌ هم‌ اشاره‌ به‌ حقوق‌ و هم‌ اشاره‌ به‌ آزادي‌.

 

 

 

 

 

منابع‌:

 

1 ـ الكامل‌ في‌ التاريخ‌، ابن‌ اثير.

 

2 ـ مروج‌ الذهب‌، مسعودي‌ .

 

3 ـ البيان‌ الدّول‌، سيد حسن‌ خطيب‌ .

 

4 ـ التأثر الدّول‌، محمد عبدالباقي‌.

 

5 ـ السياسه‌ي الحسينيه‌ي، مسيو رپن‌.

 

6 ـ صلح‌ الحسن‌، راضي‌ آل‌ ياسين‌.

 

7 ـ حيات‌ الحسن‌، باقر الشريف‌.

 

8 ـ نهضت‌ الحسين‌ ، هبه‌ي الدين‌ شهرستاني‌.

 

9 ـ اعيان‌ الشيعه‌، سيد محسن‌ امين‌.

 

10 ـ دين‌ و تمدن‌، الحوال

 



:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

حج در قرآن و روایات (1)

مجموعه: احادیث و سخنان بزرگان

حج در قرآن و روایات (1)

قال الله تعالى: ان اول بیت وضع للناس للذى ببكة مباركا و هدى للعالمین. (1) براستى نخستین خانه‏اى كه براى عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و مایه بركت و هدایت جهانیان است. انسان در باطلاق روزمرگي‏ها غرق مي ‏شود؛ نیازهاى كاذب و صادق، گرفتارى‏هاى ادارى و شغلى و اخبار و اطلاعات محدود محلى و منطقه‏اى، انسان را از آرمان‏هاى بلند و وظایف الهى و اساسى بازمى‏دارد. او را از هویت اصیل و وطن راستین غافل مي ‏سازد، و حج هجرتى است مقدس از وابستگي ‏ها و عادت‏ها به سوى خدا و به سوى فطرت الهى خویش. «حج» ‏حضور در مجمع عمومى سالانه مسلمین است و دیدارى الهى همراه با همه آنها كه به یك دین معتقدند و به یك آرمان مى‏اندیشند و خداى یگانه را مى‏پرستند. حضور در میقات و لبیك و طواف، نماز و سعى تقصیر همراه با وقوف در عرفات مشعر و منى، قربانى و سر تراشیدن هزاران راز و رمز نهفته دارد كه بیان آن در ضمن چهل حدیث كوتاه میسر نیست. اما یادآورى گوشه‏اى از اسرار این عبادت سیاسى، الهى، مى‏تواند راهگشاى پژوهشى بیشتر و مایه شور و شوقى افروخته ‏تر گردد. اندیشه‏هاى خرد و آرمان‏هاى كوچك در اجتماع بزرگ و سراسرى مسلمین رنگ مى‏بازد و بینش و خواسته ‏هاى عمومى و بزرگ سراسرى جاى آن را مى‏گیرد. حاجى با شركت در اردوى ابراهیمى حج‏با تاریخ پیامبران پیوند مى‏خورد و هویت تاریخى خویش را باز مى‏یابد. فریاد مقدس لبیك اللهم لبیك عهد دیرین و میثاق فطرت را یادآورى مى‏شود و انسان با پوشیدن جامه‏ هاى سپید احرام از لمت‏خودخواهى‏ها، خودنمائى‏ها و لذت‏گرایى‏ها و عادات و رفتار زیانبار مي‏ گریزد و ستایش و نعمت و قدرت را ویژه خدا مى‏بیند. آداب حرم، اخلاق شایسته حیم قدس ربوبى را مي ‏آموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت، عبادت و سیاست، ایمان و اتحاد و آزادى و مبارزه با كفر و شرك و شیطان یكجا جلوه مي‏كند. انسان با طواف در كوى دوست‏با فرشتگان آسمان هماهنگ مى‏شود. و در مقام ابراهیم مى‏ایستد و نماز مي ‏گزارد. و با سعى بین صفا و مروه، موهاى زاید از سر مى‏زداید و با طوافى دیگر بنام نساء دوباره پروانه‏وار گرد خانه یار مي ‏چرخد و در نزد جایگاه خلیل الله علیه السلام نماز مى‏خواند. با استلام حجر الاسود و بوسیدن آن عهد الست را با مقام ربوبى تجدید مى‏كند و با نوشیدن آب خوشگوار، زمزم زمزمه زندگى را دوباره در اعماق روحش مى‏شنود. وقوف‏ها و حركت ها به فرمان خدا و با یاد خدا راه و رسم زندگى ابراهیمى را به انسان مى‏آموزد و انسان با انجام قربانى حنجره آزمندى‏ها و زفتى را مى‏بُرد و با تراشیدن سر، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست مى‏شود و با رمى جمرات با شیطان‏هاى بزرگ و میانه و كوچك درگیر مى‏گردد و از هرچه شیطان و شرك است اعلام برائت مى‏كند. آنچه در اینجا گردآمده احاديثي ‏برگزیده در باره این فریضه بزرگ - حج - است كه آداب و اهداف حج، قداست و امنیت اماكن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگى مسلمین مطرح مي ‏سازد. پیشوایان معصوم علیهم السلام در این احادیث كوتاه روزنه‏هایى به دنیاى زیباى حج گشوده‏ اند كه براى زائران بیت الله الحرام و دیگر مشتاقان دیار یار، مطالعه آن آموزنده و چشم ‏نواز است. حجكم مقبول و سعیكم مشكور  1- اهمیت ‏حج قال على علیه السلام: الله الله فى بیت ربكم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترك لم تناظروا. على(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروك شود نظر رحمت‏خدا از شما قطع خواهد شد. (بحارالانوار ج 1696) 2- حج و توجه به سوى خدا عن ابى جعفر الباقر علیه السلام فى قول الله تبارك و تعالى: «ففروا الى الله انى لكم منه نذیر مبین‏» (2) قال: حجوا الى الله. امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الى الله انى لكم منه نذیر مبین‏» فرموده است: منظور از فرار به سوى خدا آن است كه آهنگ حج كنید. (معانى الاخبار ص 222 )  3- لبیك و قربانى عن على علیه السلام قال: نزل جبرئیل عى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیة و الثلج نحر البدن. امام على علیه السلام فرمود: جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: اى محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج ‏یعنى فریاد و لبیك برآوردن و ثج ‏یعنى قربانى كردن شتران. (معانى الاخبار ص 224)  4- حج اكبر و اصغر عن معاویة بن عمار، قال: سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاكبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرة. معاویة بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اكبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است. (معانى الاخبار ص 295 )  5- آثار حج عن الرضا علیه السلام قال: ما رایت‏شیئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج از امام رضا علیه السلام نقل شده كه فرمود: هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بى‏نیازى و فقر زدائى مؤثر ندیدم. (بحار الانوار، ج 74، ص 318 )  6- مرگ در راه حج عن ابى عبدالله علیه السلام قال: من مات فى طریق مكة ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاكبر یوم القیامة. امام صادق علیه السلام فرمود: هركس در راه رفت و برگشت مكه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود. (ملاذ الاخیار ج 2237)  7- حرمت مهمانان خدا عن ابى عبدالله علیه السلام قال: الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم امام صادق علیه السلام فرمود: حاجى و عمره‏گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مى‏گوید. اگر شفاعت كنند. شفاعت ایشان را مى‏پذیرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مى‏كند و در برابر هر درهمى كه خرج كرده‏اند، یك میلیون درهم به آنان مى‏پردازد. (ملاذ الاخبار ج 2267)  8- آمادگى براى احرام عن حماد بن عیسى قال: سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة. حماد بن عیسى گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم. براى احرام چگونه باید آماده شد؟ فرمود: با گرفتن ناخن‏ها، كوتاه كردن شارب و تراشیدن موى بالاى شرمگاه. (ملاذ الاخیار، ج 3087)  9- نظر به كعبه عن الباقر علیه السلام من نظر الى الكعبة لم یزل یكتب له حسنة و یمحى عنه سیئة حتى یصرف بصره عنها. امام باقر -علیه السلام- فرمود: هر كس به كعبه نگاه كند. تا وقتى به آن مى‏نگرد مدام كار نیك برایش نوشته مى‏شود و گناهش پاك مى‏شود تا وقتى دیده از آن برگرداند. (بحار الانوار ج 6596)  10- نتيجه حج عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال: الحج‏حجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله كان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس كان ثوابه على الناس یوم القیامة. امام صادق -علیه السلام- فرمود: حج دوگونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر كس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وى را به بهشت درآورد و هر كس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قیامت‏برعهده مردم خواهد بود. (بحار الانوار ج 96 24 )  11- روزه ایام تشریق در منى سئل الصادق علیه السلام لم كره الصیام فى ایام التشریق؟ فقال: لان القوم زوار الله و هم فى ضیافته و لا ینبغى للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه. از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد: چرا روزه ایام تشریق «11 - 12 - 13 ذى حجة‏» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شایسته نیست كه مهمان در نزد میزبان و كسى كه به دیدارش رفته روزه بگیرد. (بحار الانوار ج 96 34 )  12- حج‏ یا جهاد عن الصادق -علیه السلام- انه قال: ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فى سبیل الله حتى یستشهد. امام صادق -علیه السلام- فرمود: هیچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نیست مگر اینكه مردى شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد كند تا شهید گردد. (بحار الانوار ج 96 49 )  13- ثواب طواف عن النبى صلى الله علیه و اله و سلم انه قال: من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة ركعتیه غفرله. پیامبر اكرم -صلى الله علیه و آله- فرمود: هركس هفت‏بار به دور این خانه طواف كند و دو ركعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزیده شود. (بحارالانوار ج 96 49 ) 14- حج و تجدید میثاق قال ابو جعفر علیه السلام والحجر كالمیثاق و استلامه كالبیعة و كان اذا استلمه قال: اللهم امانتى ادیتها و میثاقى تعاهدته لیشهدلى عندك بالبلاغ. امام باقر -علیه السلام- فرمود: حجرالاسود مثل یك پیمان است و دست كشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتى حضرت دست‏بر حجرالاسود مي كشید مى‏فرمود: خدایا! امانتم را ادا كردم. میثاق خود را تجدید كردم، تو گواه باش كه من وظیفه‏ام را بپایان رساند. (بحار الانوار ج‏96 48 )  15- اهمیت‏ حج عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال: لایزال الدین قائما ما قامت الكعبة. اما صادق -علیه السلام- فرمود: تا كعبه برپاست، دین برپاست. (بحار الانوار ج 96 57 )  16- فلسفه نام كعبه عن ابى جعفر -علیه السلام- قال: قلت له: لم سمى البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملكه، احد. از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا كعبه را بیت العتیق نامیده‏اند؟ فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملكیت هیچ كس درنیامده است. (بحارالانوار ج 96 59 ) 17- مثلث مقدس عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال: ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شى‏ء  كتابه و هو حكمه و نوره و بیته الذى جعله قبلة للناس لایقبل من احد توجها الى غیره و عترة نبیكم. امام صادق -علیه السلام- فرمود: خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هیچ چیز به حرمت آن نرسد. كتابش كه فرمان او و نور اوست وخانه‏اش كه آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایى غیر آن از هیچ‏كس پذیرفته نیست وعترت پیامبر شما. (بحار الانوار ج‏96 60 )  18- نذر كعبه عن على -علیه السلام- قال: لو كان لى وادیان یسیلان ذهبا و فضة ما اهدیت الى الكعبة شیئا لانه یصیر الى الحجبة دون المساكین. امام على -علیه السلام- فرمود: اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به كعبه اهدا نخواهم كرد، زیرا به پرده‏داران «ناشایست‏» مى‏رسد نه به مساكین و مستمندان. (بحارالانوار ج 96 67 )  19- امنیت‏ حرم عن عبدالله بن سنان، عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال قلت: ارایت قوله «و من دخله كان امنا» (3) البیت عنى اوالحرم؟ قال: من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذى حتى یخرج من الحرم. عبدالله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم: بفرمایید منظور از آیه «و من دخله كان امنا» چیست؟ كعبه مورد نظر است‏یا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هركس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشى و درنده و پرنده‏اى كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود. (بحار الانوار ج 96 74 )  20- چهار شهر برگزیده قال رسول الله صلى الله علیه و آله ان الله اختار من البلدان اربعة فقال عزوجل: و التین والزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینة و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الكوفة و هذا البلد الامین مكة. رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود: خداوند از شهرهاى چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین كوفه و مقصود از این شهر امن، مكه معظمه است. (بحار الانوار ج 96 77 ) كتاب: چهل حدیث



:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

وضو و انرژی های آن در بدن

یا شافی
وضو - حمام‌ آب‌ سرد – انرژي

حمام‌ آب‌ سرد نبايد بيش‌ از 2-3 دقيقه‌ به‌ طول‌ انجامد زيرا اين‌ عمل‌مي‌تواند منجر به‌ اُفت‌ انرژي‌ بدن‌ و كوفتگي‌ و بي‌ حسي‌ شود. براي‌ احتراز از اين‌امر مي‌توان‌ با آب‌ سرد انرژي‌ بدن‌ را تخليه‌ نموده‌ و سپس‌ با آب‌ گرم‌ و ماساژ،انرژي‌ جديدي‌ به‌ آن‌ داد. به‌ هنگام‌ ماساژ دادن‌؛ ماساژ دهنده‌ ناخودآگاه‌ انرژي‌زيادي‌ را از كف‌ دستها و نوك‌ انگشتان‌ خود به‌ بيمار مي‌دهد. اگر قبل‌ از انرژي‌دادن‌، بدن‌ بيمار از نظر انرژيكي‌ كاملاً تميز شده‌ باشد؛ تأثير ماساژ بيشتر خواهدشد.

يكي‌ از بهترين‌ توصيه‌ها استفاده‌ متناوب‌ از آب‌ سرد و آب‌ گرم‌ به‌ هنگام‌حمام‌ رفتن‌ است‌. با آب‌ سرد بدن‌ از انرژي‌هاي‌ معيوب‌ خود تخليه‌ مي‌شود. آب‌گرم‌ به‌ كل‌ بدن‌ انرژي‌ مي‌دهد و آب‌ سرد بعدي‌ دوباره‌ تمام‌ بدن‌ را تخليه‌ مي‌كند.اين‌ چرخه‌ اگر 5 يا 6 بار ادامه‌ پيدا كند باعث‌ تعادل‌ و توازن‌ در بدن‌ انرژيكي‌گرديده‌ و تأثير درماني‌ دارد. زياده‌ روي‌ در اين‌ عمل‌ باعث‌ نقصان‌ انرژيكي‌نگرديده‌ و تعادل‌ بيشتري‌ ايجاد مي‌كند. بخصوص‌ كساني‌ كه‌ از ضعف‌ عمومي‌ وافسردگي‌ رنج‌ مي‌برند مي‌توانند از دوش‌ متناوب‌ آب‌ سرد و گرم‌ بهره‌ ببرند.

انجام‌ عمل‌ وضو با دست‌ مرطوب‌ باعث‌ پاكسازي‌ هر چه‌ كاملتر كانالهاي‌بدن‌ مي‌شود. تعادل‌هاي‌ چپ‌ و راستي‌ و بالا و پاييني‌ بدن‌ به‌ كمك‌ آب‌ بهترصورت‌ مي‌پذيرد و مسح‌ فرِ سر با انگشتان‌ خيس‌ باعث‌ فعاليت‌ بيشتر چاكراي‌تاج‌ مي‌شود. در اين‌ عمل‌، انرژي‌هاي‌ بدن‌ بستر مناسبي‌ يافته‌ كه‌ به‌ كمك‌ آن‌ به‌راحتي‌ مبادله‌ شوند. توصيه‌ شده‌ كه‌ اين‌ عمل‌ با آب‌ سرد انجام‌ شود زيرا آب‌سرد نقش‌ قويتري‌ در تخليه‌ انرژيهاي‌ معيوب‌ دارد.

در فصول‌ گذشته‌ بيان‌ شد كه‌ اساس‌ انرژي‌ درماني‌ بر پاكسازي‌ و انرژي‌ دادن‌استوار است‌. عمل‌ وضو گرفتن‌ و نماز خواندن‌ - يا هر عبادت‌ ديگري‌ نظير دعاخواندن‌ - بعد از آن‌ به‌ تنهايي‌ يك‌ چرخه‌ كامل‌ درماني‌ است‌. «وضو تميز و آماده‌كرده‌ و نماز پر مي‌كند». بسياري‌ از بيماريها حاصل‌ تجمع‌ و انباشتگي‌ انرژي‌است‌. وضو اين‌ تجمع‌ را برطرف‌ مي‌كند. همچنين‌ سيستم‌ خود درماني‌ پس‌از پاكسازي‌ فعالتر مي‌شود. لذا وضو به‌ تنهايي‌ مي‌تواند به‌ عنوان‌ يك‌ شيوه‌درماني‌ قلمداد شود. تمامي‌ عملكرد وضو و طب‌ سوزني‌ بر روي‌ جريان‌ سيال‌انرژي‌ در كانالها استوار است‌. كانالهايي‌ كه‌ از قرن‌ پيش‌ شناخته‌ شده‌اند وعسكبرداري‌هاي‌ جديد نيز صحت‌ آنهارا تأييد نموده‌ است‌. هر گونه‌ اختلال‌ ياتخريب‌ در اين‌ كانالها مي‌تواند منجر به‌ صدمات‌ گوناگوني‌ شود. اين‌ كانالها رابطه‌بسيار ظريفي‌ با ماهيچه‌هاي‌ بدن‌ دارند. ممكن‌ است‌ اين‌ كانالها در اثر تيغ‌جراحي‌ صدمه‌ ببينند. اين‌ عمل‌ بصورت‌ درد در ناحيه‌ عمل‌ يا ناتواني‌ در حركت‌دادن‌ بروز مي‌ كند. اين‌ حالات‌ بيشتر تحت‌ عنوان‌ «عوارض‌ جراحي‌» ناميده‌مي‌شود. بررسي‌ كانالهاي‌ انرژي‌ و ترميم‌ آنها به‌ سادگي‌ مي‌تواند مانع‌ بروز چنين‌عوارضي‌ شود. اين‌ عوارض‌ با گذشت‌ زمان‌ و فعاليت‌ سيستم‌ خود درماني‌ بدن‌كم‌كم‌ ترميم‌ مي‌يابند. در برخي‌ موارد ممكن‌ است‌ شدت‌ ضربه‌ به‌ كانالها آنقدرزياد باشد كه‌ بدن‌ نتواند خود را ترميم‌ كند. اين‌ حالت‌ منجر به‌ ماندگاري‌ عوارض‌عمل‌ جراحي‌ تا پايان‌ عمر فرد مي‌شود. توجه‌ به‌ كانالهاي‌ انرژي‌ و به‌ كار بردن‌تكنيكهاي‌ اين‌ كتاب‌ مي‌تواند به‌ اين‌ افراد كمك‌ كند. اين‌ كانالها در سر تا سر بدن‌بخصوص‌ نخاع‌ پراكنده‌ شده‌اند. شما مي‌توانيد هر بار كه‌ يكي‌ از دوستان‌ ياآشنايانتان‌ تحت‌ عمل‌ جراحي‌ قرار مي‌گيرد؛ چاكراها و كانالهايش‌ را بررسي‌نموده‌؛ از صحت‌ آنها مطمئن‌ شويد. اين‌ عمل‌ به‌ طرز شگفت‌ انگيزي‌ بر بهبودفرد پس‌ از عمل‌ تأثير مي‌گذارد.

توجه‌ به‌ اين‌ نكته‌ ضروري‌ است‌ كه‌ اين‌ كانالها حتي‌ بدون‌ آنكه‌ شما بفهميدهم‌ ممكن‌ است‌ ترميم‌ شوند. سلامتي‌ كامل‌ بدون‌ سلامتي‌ چاكرا امكان‌ ندارد.در حالت‌ عادي‌ سيستم‌ خود درماني‌ به‌ مدت‌ زمان‌ زيادي‌ نياز دارد تا اين‌ عمل‌را خودبخود انجام‌ دهد. يك‌ درمانگر پرانايي‌ مي‌تواند اين‌ دوره‌ زماني‌ را به‌ حدشگفت‌ آوري‌ كاهش‌ دهد و باعث‌ شود تا بيمار خيلي‌ زود خوب‌ شود.
 


:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 شهريور 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

چگونه در یاهو ایمیل بسازید؟

پس از ورود به سیستم ایمیل یاهو و انتخاب برای ساخت آدرس ایمیل جدید، اکنون صفحه ساخت آدرس در پیش روی شماست که به شرح یک یک موارد آن می پردازیم:
 

 

 

 

1) در مرحله اول شما باید یک ID برای خود انتخاب کنید که می تواند مرکب از حروف و اعداد باشد. این ID باید منحصر به فرد باشد. یعنی نباید قبلا کسی پیش از شما آن را انتخاب کرده باشد در غیر اینصورت در مرحله نهایی با پیغام خطای yahoo مواجه خواهید شد. اگر می خواهید حتما یک کلمه خاص مثلا نام شما در ID مندرج باشد اما قبلا آن نام توسط دیگران انتخاب شده است، می توانید با افزودن چند شماره یا کلمه مثلا سال تولد خود یک IDدلخواه با کلمه مورد نظر خود داشته باشید. در کادر Yahoo IDنام مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در ایمیل شما این نام قبل از @yahoo.com ظاهر خواهد شد. مثلا اگر ID شما rozhin باشد، ایمیل نهایی شما rozhin@yahoo.com خواهد بود.
2) مرحله بعد انتخاب یک password یا اسم رمز مناسب است. password   باید حداقل 6 کاراکتر باشد و می تواند حروف یا اعداد را در بر بگیرد. توصیه ما این است که پسوردی را انتخاب کنید که به خاطرسپاری و حدس زدن آن ساده نباشد.
پسورد انتخابی خود را در کادر دوم نوشته و بار دیگر در کادر سوم وارد نمایید.
 

 

 

3) در این قسمت ابتدا باید از کادر بازشو یک سؤال انتخاب کنید و به آن پاسخ دهید. شما باید این پرسش و پاسخی که به آن داده اید را به خاطر بسپارید زیرا اگر پسورد خود را فراموش کردید، یاهو با گرفتن ID شما و اطلاعاتی که به او می دهید قادر به شناسایی شما خواهد بود. از جمله این اطلاعات مواردی است که در این مرحله وارد می کنید.
به عنوان مثال پرسش What’s your dog’s name? به معنای اینکه نام حیوان خانگی شما چیست را انتخاب کنید و به آن پاسخی مثل joopy  بدهید.
در قسمت Birthday باید روز، ماه و سال تولد خود را وارد کنید اما با معادل انگلیسی آن. به این صورت که در قسمت کشو بازشو یک ماه مثل June را به عنوان ماه تولد، در کادر بعد عددی بین 1 تا 31 به منزله روز تولد و در کادر بعد ( که کمی بزرگتر است ) یک عدد 4 رقمی مثل 1970 به عنوان سال تولد خود را انتخاب نمایید. اینکه این اعداد دقیقا درست و مطابق با واقع باشند مهم نیست اما نکته مهم این است که این اعداد را حتما به خاطر بسپارید.
یک نشانی ایمیل در قسمت Current Email وارد نمایید تا اگر یاهو در زمینه Account و پسورد شما پیامی داشته باشد از این طریق آن را برای شما ارسال کند. این گزینه اختیاری است.
 


 

4) در این قسمت با انتخاب و پر کردن گزینه های این بخش، یاهو شما را از اخبار، اطلاعات و موارد مورد علاقه شما که در گزینه های انتخابی تعیین می کنید مطلع خواهد ساخت.
در بخش اول نام و نام خانوادگی و در بخش Language & Content زبان مورد نظر را انتخاب کنید که معمولا همان گزینه اول مناسب ترین می باشد.
در بخش ZIP/Postal Code کد پستی خود را وارد کنید و در بخش Gender جنسیت خود را تعیین نمایید. (Male  به معنای مذکر و Female به معنای مؤنث است. )
گزینه های Industry ،Title و Specialization نیز به ترتیب مربوط به زمینه کاری، عنوان قبل از نام یا سمت کاری و عنوان خاص تر سمت کاری مربوطه است. البته این سه گزینه اخیر تاثیری در انتخاب ایمیل شما ندارند و چندان مهم نیستند. برای همین با انتخاب گزینه  Other در هر بخش می توانید از این قسمت ها عبور کنید.
با انتخاب People Search Listing ایمیل شما در لیست و طبقه بندی یاهو و احتمالا در معرض دید و استفاده بعضی کاربران قرار خواهد گرفت.
در قسمت بعد با انتخاب یک یا چند زمینه از 12 زمینه پیش رو، اخبار و اطلاعات مختلفی در رابطه با این زمینه ها از یاهو دریافت خواهید کرد. این بخش اختیاری است و اگر نمی خواهید چنین اطلاعاتی را دریافت کنید گزینه مربوط به جمله Send me special offers…   را از حالت انتخاب خارج کنید.



:: بازدید از این مطلب : 444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 شهريور 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

نقل عن موقع الکباریت:

 

إثبات وجود الجن : من عقيدة أهل السنة والجماعة الإيمان بوجود الجن ، لأن الله تبارك وتعالى انزل سورة كاملة عن الجن في القرآن الكريم ، كما ذكر لفظ الجن ومشتقاته في القرآن الحكيم نحو خمسين مرة  وقد صحت الأحاديث عن المعصوم صلى الله عليه وسلم  في إسلام الجن ووجودهم ، وهو ما يعنى أن الجن من الأ شياء المعلومة بالضرورة  والتي لا يمكن إنكار  وجودها ، ومن أنكر وجود الجن فهو  منكر لمعلوم من القرآن وصحيح السنة ، فيصبح خارجا عن ملة الإسلام والعياذ بالله . قال أبو العباس ابن تيميه رحمه الله  لم يخالف أحد من طوائف المسلمين في وجود الجن ولا في أن الله أرسل محمدا صلى الله عليه وسلم  إليهم ، وجمهور طوائف الكفار على إثبات الجن ، أما أهل الكتاب من اليهود والنصارى فهم مقرون بهم كإقرار المسلمين ، وان وجد فيهم من ينكر ذلك ، وكما يوجد في المسلمين من ينكر ذلك كالجهمية والمعتزلة  وان كان جمهور الطائفة وأئمتها  مقرون بذلك وهذا لأن وجود الجن تواترت به أخبار الأنبياء تواترا  معلوما بالضرورة  إلى أن قال : والمقصود هنا أن جميع المسلمين يقرون بوجود الجن وكذلك جمهورالكفاركعامة أهل الكتاب وكذلك عامة مشركي العرب وغيرهم  العلم الحديث وإثبات الجن :  وفى كتاب عالم الجن والملائكة "ما نصه : هناك من العوالم ما تعتبر مجهولة تماما للإنسان فهي ليست من ذات العوالم التي يستطيع أن يصل إليها بأساليبه التي يعرفها ، وهي ليست بالصورة التي بعهدها ، إنها عوالم مجهولة ، ومن ضمن هذه العوالم المجهولة : عالم الجن وعالم الملائكة ، وان العلم إذ بدا يثبت وجود هذه العوالم فانه لا سبيل عنده حتى الآن لأن يعرف عنها المزيد ، وان القرآن الكريم قد تكفل - سابقا العلم بعشرات المئات من السنين - ببيان هذه العوالم أه  خلق الجن وأصل مادتهم : الجن مخلوقة من  النار بنص القرآن الكريم   : أو الجان خلقناه من قبل من نار السموم  وقوله تعالي : وخلق الجان من مارج من نار)   وقال تعالى حكاية عن إبليس : ا خلقتني من نار وخلقته من طين )  وقد يقول بعضهم : إذا كان الجنى من النار فكيف تحرقهم النار ؟ وكيف يقولون إن الجن يدخل في بدن الإنسان ؟ قال ابن عقيل في الفنون : اعلم ان الله تعالى اضاف الثسياطين والجن إلى النار حسب ما أضاف الإنسان إلى التراب والطين والفخار ، والمراد به في حق الإثسان ان اصله الطين ، وليس الأدمى طينا حقيقة ، ولكنه كان طينا، كذلك الجان كان نارأ في الاصل ، بدليل قول النبى صلى الله عليه وسلم  : عرض لى الشيطان فى صلاتى فخنقته حتى وجدت برد لعابه على يدى  ومن يكون نارأمحرقة كيف يكون لعابه أوريقه باردأ ولا له ريق أصلا   ومما يدل على ان الجن ليسوا بباقين على عنصرهم النارى قول النبي صلى الله عليه وسلم  :(( ان عدو الله إبليس جاء بشهاب من نار ليجعله فى وجهى   وبيان الدلالة منه أنهم لوكانوا باقين على عنصرهم الناري وانهم نار محرقة لما احتاجوا إلى ان يأتى الشيطان  اوالعفريت منهم بشعلة من نارولكانت يد الشيطان أو العفريت او شىء من أعضائه إذا مس ابن أدم  احرقه كما تحرق الآدمي النار الحقيقية بمجرد المس. قال القاضي أبو بكرالباقلا نى : ولسنا ننكر مع ذلك - يعني أن أصلهم نار أن يكشفهم الله تعالى ويغلظ أجسامهم ويخلق لهم أعراضا تزيد على ما في النار فيخرجون عن كونهم نارا ويخلق لهم صورا وأشكالا مختلفة ، والله سبحانه وتعالى أعلم بالصواب

الجن في لغة العرب :

قال أبو عمر بن عبد البر : الجن عند أهل الكلام والعلم باللسان منزلون علي مراتب :فإذا ذكروا الجن خالصا يعني بصفة عامة- قالوا: جني .. فان أرادوا أنه ممن يسكن مع الناس قالوا: عامر والجمع : عمار وعوامر..فان كان ممن يعرض للصبيان قالوا :أرواح .. فان خيث وتعزم فهو شيطان .. فان زاد علي ذلك فهو :مارد .. فان زاد علي ذلك وقوي أمره قالوا : عفريت والجمع :عفاريت والله اعلم بالصواب

*أصناف الجن

عن أبي ثعلبة الخشني رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلي الله علية وسلم "الجن ثلاثة أصناف : صنف لهم أجنحة يطيرون بها في الهواء وصنف حيات وكلاب وصنف يحلون ويظعنون "

* مساكن الجن
  • ·       في حديث زيد بن أرقم ان رسول الله صلي الله علية وسلم قال : إن هذه الخشوش محتضرة فاذا اتي أحدكم الخلاء فليقل : اللهم إني أعوذ بك من الخبث والخبائث "

الخبث : ذكور الجن والخبائث : إناثهم

قال شيخ الإسلام ابن تيميه : وغالب ما يوجد الجن في الخواب والفوات في مواضع النجاسات كالحمامات والحشوش والمزايل والمقامين  والمقابر والشيوخ الذين تقترن بهم الشياطين وتكون أحوالهم شيطانية لارحمانية بأوون كثيرا إلي هذه الأماكن التي هي ماوي الشياطين وأخرج ابن أبي الدنيا أثرا موقوفا علي يزيد بن جابر أحد ثقات الشامين من صغار التابعيين قال : مامن أهل بيت من المسلمين إلا وفي سقف بيتهم من الجن من المسلمين إذا وضعوا غداءهم نزلوا فتغدوا معهم وإذا وضعوا عشاءهم نزلوا فتعشوا معهم يدفع الله بهم عنهم

طعام الجن

عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه ان رسول الله صلي الله علية وسلم قال :"أتاني داعي الجن فذهبت معه فقرات عليهم القران " قال عبد الله فانطلق رسول الله صلي الله علية وسلم بنا فأرانا اثارهم وأثار نيرانهم وسالوه الزاد فقال : " لكم كل عظم ذكر اسم الله عليه يقع في أيدكم أوفر ما يكون لحما وكل بعرة  علف لدوابكم .., فقال النبي صلي الله علية وسلم فلا تستنجوا بهما فإنهما طعام إخوانكم "

وهذا إنما هو لمؤمني الجن أما غيرهم فإنهم يأكلون كل مالم يذكر اسم الله عليه لقوله صلي الله علية وسلم " إن الشيطان يستحل الطعام الذي لم يذكر اسم الله عليه"

فالجن تاكل سائر أنواع الأطعمة وتشرب من كل الأشربة التي لم يذكر اسم الله عليها

قال الأعمش : تروح إلينا جني (أي أتانا ليلا) فقلت : ما احب الطعام إليكم ؟ فقال : الأرز قال الأعمش : فأتيناهم به فجعلت أري القم ترتفع ولا أري أحدا!! فقلت ك فيكم من هذه الهواء التي فينا؟ قال :نعم فقلت :فما الرافضة (39) فيكم ؟ قال : شرنا

ما يمنع الشياطين من تناول طعام الأنس

عن جابر رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلي الله علية وسلم يقول :" اذا دخل الرجل بيته فذكر الله تعالي عند دخوله وعند طعامه قال الشيطان  لامبيت لكم ولاعشاء وإذا دخل فلم

يذكر الله تعالي عند دخوله قال الشيطان : أدركتم المبيت .وإذا لم يذكر الله تعالي عند طعامه قال : أدركتم المبيت والعشاء

       تشكل وتصور الجن

قال شيخ الإسلام ابن تيميه : الجن يتصورون في صور الإبل والبقر والغنم والخيل والبغال والحمير وفي صور بني أدم

وقد أتي الشيطان لقريش في صورة شيخ نجدي لما اجتمعوا بدار الندوة هل يقتلوا الرسول صلي الله علية وسلم أو يحبسوا أو يخرجوه كما قال تعالي ( وإذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك او يقتلوك او يخرجوك ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين)

ولما اجمعت قريش الخروج إلي بدر ذكروا ما بينهم وبين كنانة من الحرب فكاد ذلك يثنيهم لهم إبليس في صورة سراقة بن مالك بن جعشم المدلجي – وكان من أشراف بني كنانة- فقال لهم : أنا جار لكم من ان تأتيكم كنانة بشي تكرهونه فخرجوا والشيطان جار لهم لايفارقهم فلما دار القتال ورأي عدو الله جند الله قد نزلت من السماء فركض علي عقبيه فقالوا : إلي أين ياسراقة؟ ألم تكن قلت : إنك جار لنا لاتفالاقتا؟ فقال (إني بريء منكم إني أري مالا ترون إني اخاف الله والله شديد العقاب )

وثمة صور اخري كثيرة تتشكل عليها الجن وفيما يلي نذكر بعون الله تبارك وتعالي عدة احاديث تبين بعض الصور التي تتصور عليها الجن وتظهر بها للناس كمايلي :

  • ·       في صورة رجل :

خرج البخاري في صحيحة تعليقا مجزوما به عن أبي هريرة رضي الله عنه انه قال: وكلني رسول الله صلي الله عليه وسلم يحفظ زكاة رمضان فأتاني آت فجعل يحثو من الطعام فآخذته فقلت والله لأرفعنك إلي رسول الله صلي الله علية وسلم قال : إني محتاج وعلي عيال ولي حاجة شديدة قال فخليت عنه فأصبحت فقال رسول الله شكا حاجة شديدة وعيالا فرحمته فخليت سبيله قال " أما إنه قد كذبك وسيعود" فعرفت أنه سيعود لقول رسول الله صلي الله عليه وسلم فرصدته فجاء يحثو من الطعام فآخذته فقلت لأرفعنك إلي رسول الله صلي الله علية وسلم قال دعني فأني محتاج وعلي عيال فأخذته فقلت لأرفعنك إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم قال : دعني فأني محتاج وعلي عيال ولا أعود فرحمته فخليت سبيله فأصبحت فقال لي رسول الله صلي الله عليه وسلم " يا أبا هريرة ما فعل أسيرك البارحة" قلت يا رسول الله شكا حاجة شديدة وعيالا فرحمته فخليت سبيله قال " اما إنه قد كذبك وسيعود" فرصدته الثالثة فجاء يحثو من الطعام فأخذته فقلت لارفعنك إلي رسول الله صلي الله علية وسلم وهذا آخر ثلاث مرات أنك تزعم لاتعود ثم تعود قال : دعني أعلمك كلمات ينفعك الله بها قلت : ما هن قال : إذا أويت إلي فراشك فاقرأ أية الكرسي (اللَّهُ لا إِلَهَ إلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ) (البقرة:255)

فانك لن يزال عليك من الله حافظ ولا يقرينك شيطان حتى تصبح فخليت سبيله فأصبحت فقال لي رسول الله صلي الله علية وسلم "ما فعل أسيرك البارحة ؟ قلت : يا رسول الله زعم انه يعلمني كلمات ينفعني الله بها فخليت سبيله قال ك ماهي؟ قلت قال لي: لن يزال عليك من الله حافظ ولا يقربك شيطان حتى تصبح- وكانوا احرص شيء علي الخير- فقال النبي صلي الله علية وسلم "أما إنه قد صدقك وهو كذوب تعلم من تخاطب منذ النبي صلي الله عليه وسلم " أما قد صدقك وهو كذوب تعلم من تخاطب منذ ثلاث ليال يا أبا هريرة؟ " قال : لا قال  " ذاك شيطان" (49)

واخرج البيهقي عن ابن عمر قال : كنا جلوسا عند النبي صلي عليه وسلم فجاء رجل من اقبح الناس وجها وأقبحهم ثيابا وانتن الناس ريحا جلف جاف يتخطي رقاب الناس حتى جلس بين يدي رسول الله فقال من خلقك؟ فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم "الله ط قال من خلق السماء قال "الله" قال من خلق الأرض؟ قال " الله ط قال: من خلق الله؟ فقال رسول الله صلي الله علية وسلم " سبحان الله" وامسك بجبهته وطاطا رأسه وقام الرجل فذهب فرفع رسول الله صلي الله عليه وسلم رأسه فقال "علي بالرجل" فطلبناه فكان لم يكن فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم " هذا إبليس جاء يشككم في دينكم"

  • ·       وفي صورة عبد اسود

عن علي بن طالب رضي الله عنه قال: والله قاتل عمار بن ياسر علي عهد رسول الله صلي الله عليه وسلم الجن والأنس فقالوا هذا الأنس قد قتل فكيف الجن؟ قال كنا مع النبي صلي الله علية وسلم في سفر فقال لعمار: " انطلق فاستق لنا الماء" فانطلق فعرض له شيطان في صورة عبد أسود فحال بينة وبين الماء قاعدا فصرعه عمار فقال له : دعني واخلي بينك وبين الماء ففعل ثم ابي فأخذ عمار الثانية فصرعه فقال دعني واخلي بينك وبين الماء فتركه وابي فصرعه فقال له مثل ذلك فتركه فوفي له فقال رسول الله صلي الله علية وسلم إن الشيطان قد حال بين عمار وبين الماء في صورة عبد اسود وإن الله عز وجل اظفر عمارا به" قال علي رضي الله عنه : فتلقينا عمارا رضي الله عنه نقول : ظفرت يدك يا أبا اليقظان قال رسول الله صلي عليه وسلم كذا وكذا فقال أما والله لو شعرت أنه شيطان لقتلته ولكن كنت هممت أن أعض بأنفه لولا نتن ريحه

  • ·       وفي صورة غلام

عن ابن أبي بن كعب أن أباه أخبره أنه كان لهم جرين فيه تمر وكان مما يتعاهده فيجده ينقص فحرسه ذات ليله فإذا هو بداية كهينه الغلام المحتلم قال: فسلمت عليه فرد علي السلام فقلت : ما أنت جني ام إنسي؟ فقال: بل جني فقلت :

ناولني يدك فإذا يد كلب وشعر كلب فقلت : هكذا خلق الجن؟! فقال: لقد علمت الجن أنه مافيهم من هو أشد مني فقلت ما يحملك علي ما صنعت؟ قال : بلغني أنك رجل تحب الصدقة فأحببت ان اصيب من طعامك قلت فما الذي بحرزنا منكم؟ فقال: هذه الآية آيه الكرسي قال: فتركه وغدا أبي إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم فاخبره فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم " صدق الخبيث"

  • ·       وفي صورة امرأة

وعن عبد الله بن بريدة عن أبيه قال: كان لي طعام فتبينت فيه النقصان فكنت في الليل فإذا غول قد سقطت عليه فقبضت عليها فقلت: لا أفارقك حتى اذهب بك إلي النبي صلي الله عليه وسلم فقالت:إني امرأة كثيرة العيال لا أعود … فذكر الحديث بنحو ما تقدم

*الغول

عن عبد الرحمن بن أبي ليلي عن أبي أيوب النصارى انه كانت له سهوة فكانت الغول  تجيء فتأخذ منه فشكا ذلك للنبي صلي الله عليه مسلم فقال " اذهب فإذا رأيتها فقل: بسم الله أجيبي رسول الله صلي الله عليه وسلم " قال فأخذها فحلفت له أن لاتعود فأرسلها فجاء فقال له النبي صلي الله عليه وسلم ما فعال أسيرك فقال: أخذتها فقالت : لا أعود فقال رسول الله صلي الله علية وسلم "كذبت وهي معاودة للكذب" فأخذها مرتين فأخذها في الثالثة فقال : ماأنا بتاركك حتى اذهب بك إلي رسول الله صلي الله علية وسلم فقالت: أرسلني أعلمك شيئا تقول فلا يقربك شيء آية الكرسي فأتي النبي صلي الله عليه وسلم فاخبره فقال: " صدقت وهي كذوب"

*وعلي صورة القط

وفي رواية عن ابن عباس قال : كان رسول الله صلي الله علية وسلم نازلا علي أبي أيوب الأنصاري في غرفة وكان طعامه في سلة من المخدع فكانت تجيء من الكوة السنور حتى تأخذ الطعام من السلة فشكا إلي رسول الله صلي الله علية وسلم فقال :"تلك الغول" الخ  وفي رواية عن أبي أيوب الأنصاري رضي الله عنه قال: كان لي تمر في سهوة لي فجعلت أراده ينقص منه فذكرت ذلك للنبي صلي الله عليه وسلم فتحول فلما كان الغد وجدت فيه هرة فقلت : أجيبي رسول الله فتحولت عجوزا… فذكر الحديث

  • ·       في صور الكلاب

في الحديث الصحيح عن أبي ذر ان رسول الله صلي الله عليه وسلم قال:" الكلب الأسود شيطان"

  • ·       في صورة الحيات والأفاعي

عن أبي السائب مولي هشام بن زهرة انه دخل علي أبي سعيد الخدري في بيته قال : فوجدته يصلي فجلست انتظره حتي يقضي صلاته فسمعت تحريكا في عراجين في ناحية البيت فالتفت فإذا حية فوثبت لاقتلها فأشار إلي أن أجلس فجلست فلما انصرف – يعني لما أتم صلاته-أشار إلي بيت في الدار فقال : اتري هذا البيت؟ فقلت: نعم قال :كان فيه فتي منا حديث عهد بعرس قال: فخرجنا مع رسول الله صلي الله علية وسلم إلي الخندق فكان ذلك الفتي يستأذن رسول الله بأنصاف النهار فيرجع إلأ أهل فإستاذنه يوما فقال له رسول الله صلي الله عليه وسلم " خذ عليك سلاحك فإني اخشي عليك قريظة فاخذ الرجل سلاحه ثم رجع فإذا امرأته بين البابين قائمة فأهوى إليها الرمح ليطعنها به- وأصابته غيرة- فقالت له : اكفف عليك رمحك وادخل البيت حتى تنظر ما الذي أخرجني فدخل فإذا بحية عظيمة منطوبة علي الفراش فاهوي إليها بالرمح فانتظمها به ثم خرج فركزه في الدار فاضطربت عليه فما يدري أيهما كان أتسرع موتا الحية آم الفتي ؟! قال: فجننا إلي رسول الله صلي الله علية وسلم فذكرنا ذلك له وقلنا: ادع الله أن يحيية لنا فقال: " استغفروا لصاحبكم" ثم قال : " إن بالمدينة جدا قد اسلموا فإذا رأيتهم منهم شيئا فآذنوه ثلاثه لأيام فإن هو شيطان وفي رواية : فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم " إن لهذه البيوت عوامر فإذا رأيتهم شيئا منها فحرجوا عليها ثلاثا فإن ذهب وألأفاقتلوه فإنه كافر وقال لهم صلي الله علية وسلم اذهبوا فادفنوا صاحبكم"

وفي رواية أخرى ان النبي صلي الله علية وسلم قال:" إن بالمدينة نفرأ من الجن قد أسلموا فمن رأي شيئا من هذه العوامر فليؤذنه ثلاثا فإن بدا له بعد فليقتله فإنه شيطان"

قال العلماء : معناه وأذا لم يذهب بالإنذار علمتم انه ليس من عوامر البيوت ولاممن اسلم من الجن بل هو شيطان فلا حرمة عليكم فاقتلوه ولن يجعل الله له سبيلا للانتصار عليكم بثأره بخلاف العوامر ومن أسلم والله أعلم

  • ·       وفي صورة الفيل

عن معاذ بن جبل رضي الله عنه قال: جعلني رسول الله صلي الله عليه وسلم علي صدقة المسلمين فجعلت التمر في غرفة فوجدت فيه نقصانا فأخبرت بذلك رسول الله صلي الله علية وسلم فقال: "هذا الشيطان يأخذه" فدخلت الغرفه فأغلقت الباب علي فجاءت ظلمة عظيمة فغشيت الباب ثم تصور في صورة فيل ثم تصور في صورة أخرى فدخل من شق الباب فشددت إزاري علي فجعل يأكل من التمر قال: فوثبت إليه فضبطته فالتفت يداي عليه فقلت : يا عدو الله فقال: خل عني فأني كبير ذو عيال كثير وأنا فقير وأنا من جن نصيبين وكانت لنا هذه القرية قبل ان يبعث صاحبكم فلما بعث أخرجنا عنها فخل عني فلن أعود إليك فخليت عنه وجاء جبريل عليه السلام فأخبر رسول الله صلي الله عليه وسلم بما كان فصلي رسول صلي الله عليه وسلم " ما فعل أسيرك يا معاذ؟  فأخبرته فقال : " أما إنه سيعود فعد" قال: فدخلت الغرفة أغلقت علي الباب فدخل من شق الباب فجعل يأكل من التمر فصنعت به كما صنعت في المرة الأولي فقال: خل عني فاني لن أعود إليك فقلت: يا عدو الله ألم تقل لا أعود؟! قال: فإني لن أعود وآية ذلك علي ان لا يقرأ أحد منكم خاتمة البقرة فيدخل أحد منا في بيته تلك الليلة

ورواه الطيراني بنحوه وفيه: فرصدته الليلة الثالثة فصنع مثل ذلك وصنعت مثل ذلك فقلت يا عدو الله عاهدتني مرتين وهذه الثالثة لأرفعنك إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم فيفضحك فقال : إني شيطان ذو عيال وما أتيتك إلا من نصيبين ولو أصبت شيئا دونه ما أتيتك ولقد كنا في مدينتكم هذه حتى بعث صاحبكم فلما نزلت عليه آيتان أنفرتنا منها فوقعنا بنصيبين ولايقرآن في بيت إلا لم يلج فيه ا لشيطان ثلاثا فإن خليت سبيلي علمتكهما قلت: نعم قال: آية الكرسي وخاتمة سورة البقرة(آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ) (البقرة:285)

 قال معاذ: فكنت أقرؤهما عليه بعد ذلك فلا أجد فيه نقصانا

 


:: بازدید از این مطلب : 530
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 شهريور 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی صیفوری

ابعث  لکم تحیة ایها الضیوف الکرام بمناسبة تدوین وابداع هذه المدونة،الهدف من تدوین هذه المدونةهو نشر المقالات العلمیة والثقافیة والإجتماعیة والتاریخیة.



:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مرداد 1392 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد